spanner distributieketting te strak?

BasH

Die hard MF'er
21 sep 2003
307
0
Amsterdam
Mn motorblok maakte al een tijdje een rammelend geluidje..
Nu heb ik de kettingspanner een klein stukje los gedraaid tot ik 2 klikjes hoorde (en weer vast natuurlijk), en de rammel is helemaal weg.

Mijn vraag is nu: Hoe weet ik of de ketting te strak staat..
Kun je dit ergens aan horen of is 2 klikjes niet zo veel.

oja, het gaat om een suz gsx600f uit '94
 
Tijdens het losdraaien van je kettingspanner is de spanner naar buiten gekomen, twee tikjes. Die tikjes duiden erop dat de spanner alleen uit kan gaan en niet meer in, dus de ketting staat nu een stuk strakker dan dat het hoort.
Als ik jou was zou ik dat zo niet laten zitten, omdat je spanning in je ketting te groot is, en dan redelijk snel zal slijten. Waarschijnlijk was hij al versleten, omdat je zei dat hij rammelde.


dus: koop een nieuwe ketting, en eventueel ook een spanner, en monteer deze. Het rammelen zal over zijn, en je hebt weer een hoop rammelvrije kilometertjes voor de boeg.
 
hmm ik vraag me ook af wat het kost om een nieuwe ketting aan te schaffen. sommige mensen zeggen dat zo gemakkelijk, maar lijkt me een kostbare ingreep

ik denk dat 2 tikjes iets teveel van het goede is. je had beter kunnen beginnen met 1 tikje.
verder vraag ik me idd af waarom hij niet automatisch naar buiten is gegaan dan.

verder vind ik het wel een goed idee, mijn motor rammelt ook een beetje. misschien dat ik dat ook ga doen.
 
Opzich valt het qua materiaal wel mee, een ketting is 50euro ofzo en dan nog een kleppendekselpakking..
Maar er gaat zo veel tijd inzitten :)

bedoel je dat je dan zelf gaat klinken, of dat je blok uit elkaar moet.

geen van beide opties is een prettige. blok uit elkaar kost je ook een hoop geld aan pakkingen, en zelf klinken durf ik eerlijk gezegd niet
 
Als je de nokkenas ketting spanner los maakt en je hoort klikjes dan kun je hem absoluut niet meer vast zetten.

Haal hem er helemaal af (voorzichtig.)

Druk het deel met de tandheugel helemaal tegen de veer in en blokeer het door het een deel te draaien.

Steek het geheel terug met een nieuwe pakking.
Van buiten af kun je de borg lossen.

Je hoort dan een heleboel klikkjes.
De Ketting wordt gespannen door de olie druk die wordt opgebouwd tijdens drasaien.

De borg (Klikjes) zorgt er alleen maar voor dat de spanning er niet af kan als er geen olie druk is.

Wat jij gedaan hebt is teveel druk op de ketting te zetten.
Deze spanning in de ketting moet opgevangen worden in de ketting en de lagers van de krukas en nokken as. En dat is te veel.
Je krijgt dus ekstra slijtage op voorgaande delen. En vervanging daarvan kost aanmerkelijk meer dan een nokkenas ketting.

Dus je hebt twee keuzes. Pik one.
 
maar ik heb m er niet helemaal uitgehaald :)
heb de boutjes losgedraaid tot ik een klikje hoorde (kreeg er alleen gelijk 2)

Ik vraag me dus af of 2 klikjes veel uitslag is of niet.

Mijn kettingspanner werkt trouwens met een veer, maar dat maakt geen verschil.
 
2 klikjes is teveel dus te strak.Haal je spannerdop los
en je veer,daarna de 1 of 2 bout(jes) waarmee de spanner op je blok vast zit,als het goed is blijft de duwstift zo staan hoe deze in je blok zat,duw de blokkering los en druk de duwstift een klikje terug en monteer je spanner weer in je blok terug,daarna je veer en spannerdop.Je kan ook als je de spanner in je hand heb het aantal klikjes tellen en onthouden dan de duwstift weer helemaal in het begin zetten spanner weer monteren en met een inbussleutel de duwstift weer naar beneden drukken en tel de klikjes min 1,daarna de veer en spannerdop erop.
Natuurlijk dit alles doen zonder je motor te starten of maar ook ergens aan te draaien.Als alles in elkaar zit dan eerst je krukas met de hand ronddraaien om op stroeve punten te checken.Die veer is om de speling op je ketting weg te nemen en de duwstift een klikje verder te drukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan