Spannigsregelaar vervangen Dragstar XVS1100

Cornelios

Rookie
26 jul 2011
12
0
Poortugaal
Weet iemand hoelang je normaal gesproken over het vervangen van een spannigsregelaar doet van een Yamaha Dragstar XVS1100 uit 1999?

Die van mij is vervangen gisteren en ik kreeg een rekening van 2 uur en 15 minuten arbeid, vond dit wel erg lang.

Gr. Cor
 
hangt er vanaf waar de spanningsregelaar zit.
dat zou een lastige plek zoals bv onder de accubak kunnen zijn, maar dan is 2 uur en 15 min nog steeds erg lang.
denk dat het max een half uur zou kunnen zijn als de spanningsregelaar idd op een lastige plek zit.

heeft de dealer eerst nog moeten meten wat er aan de hand was of was het al van tevoren bekend dat de spanningsregelaar stuk was?
 
hangt er vanaf waar de spanningsregelaar zit.
dat zou een lastige plek zoals bv onder de accubak kunnen zijn, maar dan is 2 uur en 15 min nog steeds erg lang.
denk dat het max een half uur zou kunnen zijn als de spanningsregelaar idd op een lastige plek zit.

heeft de dealer eerst nog moeten meten wat er aan de hand was of was het al van tevoren bekend dat de spanningsregelaar stuk was?

Thanks....

Meten was al gedaan toen hij daar werd gebracht en een dag later werd ik gebeld dat het inderdaad de spanningsregelaar was en dat deze besteld moest worden.
Had het idee dat het niet zo'n ingewikkelde klus was dus dacht kijk even op het forum of iemand meer kan vertellen betreft de arbeid.
 
Thanks....

Meten was al gedaan toen hij daar werd gebracht en een dag later werd ik gebeld dat het inderdaad de spanningsregelaar was en dat deze besteld moest worden.
Had het idee dat het niet zo'n ingewikkelde klus was dus dacht kijk even op het forum of iemand meer kan vertellen betreft de arbeid.

Kun je hem onder je kuipwerk zien zitten, en is er gemakkelijk bij te komen? Zo ja: verhaal halen. Volgens je service manual zou hij aan de linkerkant moeten zitten, als je erop zit ergens onder je achterwerk :P

Meestal is een spanningsregelaar aan de buitenkant geplaatst en (omdat hij rijwind nodig heeft voor koeling) daardoor dus gemakkelijk demontabel.
 
Laatst bewerkt:
Zit rechts (beneden) je zijdeksel, zwart kapje achter de uitlaat.
Als de motor afgekoeld is, dan is het ongeveer 1/2 tot 3/4 uurtje werk.
Ik heb meteen ook koelplaatjes gemaakt die hier achter de regelaar passen, en die worden er bij mij meteen bij verkocht/gemonteerd omdat dit een vaker voorkomend euvel is.
 
Laatst bewerkt:
Heb net gebeld met de garage betreft de lange arbeidsduur van 2 uur 15 min.

Blijkt dus dat de uitlaat eraf moet omdat de spanningsregelaar onder de accubak zit. Als dit zo is dan zal deze tijd wel kloppen volgens mij.

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie berichten, gisteravond weer een ritje gemaakt en hij rijdt weer super.

Gr. Cor
 
De spanningsregelaar zit rechts achter het chromen kapje waar ook een stuk hittesbestendig tape op zit.
De uitlaat en voorste uitlaatbocht moet er idd af en die kan best vast zitten op de koppelpunten.
Dan moet de draadboom naar de andere zijde,links, waar de stekker naar de dynamo zit.
Die stekker was bij mij eens half doorgesmolten door oxidatie.
Gelukkig was het toen dus niet de spanningsregelaar zelf.
Als ze het netjes doen is 2.15 uur wel geloofwaardig.

Vind je het niet leuk om het zelf te doen?

full




Veel rijplezier.
 
Laatst bewerkt:
De spanningsregelaar zit rechts achter het chromen kapje waar ook een stuk hittesbestendig tape op zit.
De uitlaat moet er idd af en die kan best vast zitten op de koppelpunten.
Dan moet de draadboom naar de andere zijde,links, waar de stekker naar de dynamo zit.
Die stekker was bij mij eens half doorgesmolten door oxidatie.
Gelukkig was het toen dus niet de spanningsregelaar zelf.
Als ze het netjes doen is 2.15 uur wel geloofwaardig.

Vind je het niet leuk om het zelf te doen?


Veel rijplezier.


Precies zoals je zegt inderdaad. Kan in ieder geval weer lekker de weg op.
Volgende keer doe ik het zeker zelf. Dit is mijn 1e motor dus al doende leert men :)
Ga maar eens op zoek naar een werkplaatsboek van de Dragstar.

Thanks.
 
Precies zoals je zegt inderdaad. Kan in ieder geval weer lekker de weg op.
Volgende keer doe ik het zeker zelf. Dit is mijn 1e motor dus al doende leert men :)
Ga maar eens op zoek naar een werkplaatsboek van de Dragstar.

Thanks.

Bij mij hield hij er onderweg ook mee op.
De ANWB heeft me toen op weg geholpen.
Ik had toen nog geen wphb.
Die heb ik besteld bij Deze pagina is verhuisd.

Daarna ben ik gaan zoeken en meten volgens het boek.
(Iedereen zei dat het de spanningsregelaar was.)
Toen kwam ik er achter dat de 3 polige stekker naar de dynamo half verbrand was, 1 draad was zelfs doorgebrand.
Even een kroonsteen er op om te testen en alles werkte weer naar behoren.
Daarna 3 stekkers geplaatst en afgewerkt met vet en krimpkous.

Die stekker zit achter het grote chromen deksel bij je zijstandaard.
Misschien een tip om er ook eens naar te kijken.
Een klein beetje vocht kan de werking al verstoren.


Heb je ook nog een foto van je dragstar?
 
Bij mij hield hij er onderweg ook mee op.
De ANWB heeft me toen op weg geholpen.
Ik had toen nog geen wphb.
Die heb ik besteld bij Deze pagina is verhuisd.

Daarna ben ik gaan zoeken en meten volgens het boek.
(Iedereen zei dat het de spanningsregelaar was.)
Toen kwam ik er achter dat de 3 polige stekker naar de dynamo half verbrand was, 1 draad was zelfs doorgebrand.
Even een kroonsteen er op om te testen en alles werkte weer naar behoren.
Daarna 3 stekkers geplaatst en afgewerkt met vet en krimpkous.

Die stekker zit achter het grote chromen deksel bij je zijstandaard.
Misschien een tip om er ook eens naar te kijken.
Een klein beetje vocht kan de werking al verstoren.


Heb je ook nog een foto van je dragstar?


Ben die stekker al tegen gekomen maar die ziet er nog prima uit.
Als ik weer eens stil kom te staan dan laat ik hem mooi bij huis neerzetten ;) en probeer ik het zelf op te lossen.
Bedankt voor de site voor het wphb.

Hier is mijn Dragstar, wel net gepoetst hoor :)


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan