Spanning laag bij stationair toerental Evo blok Harley

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
1
Mijn Harley van 1991 met Evo blok, blinkt niet uit wat spanning opwekking betreft.
Rijdend met pakumbeet 1500 toeren, is de spanning 12,5 volt bij verlichting aan, en boven de 13 volt met verlichting uit.
Maar stationair met verlichting aan zakt de spanning onder de 10 volt.
De accu heb ik al eens vervangen, zonder resultaat.
Heeft iemand hetzelfde (dus is dit gebruikelijk??). :?
Of is de dynamo bezweken.
Waar zit dat ding trouwen, ik heb een WP boek voor HD's tot 1985 en dat zijn blokken waar het allemaal toch anders zit.

(iemand in het bezit van een goed electrisch schema van een Electra Glide Ultra van '91?)
 
Laatst bewerkt:
stationair laadt hij dus niet bij.als je accu nieuw is kan de spanningsregelaar kaduuk zijnDat geribde vierkante kastje.Kan ook zijn dat je stator van de dynamo kaduuk is.Zitachter je voorste primairtandwiel.Moet je wel de hele primair slopen.Dan de rotor lostrekken en dan zie je de stator zitten.
Check ook ff de stekker van de dynamo.Weet niet waar die bij een EVO zit maar ik vermoedachter je linkerforwardcontrol in het carter.Rubbere stekkertje.
 
helemaal zeker weten doe ik het niet, maar is dit niet standaard? Zodra hij hele lage toeren draait, wekt hij mogelijk gewoon te weinig energie op om boven 10V te komen, omdat de ontsteking relatief veel vermogen wegtrekt.

Voor de Evo modellen vanaf 1985 is er gewoon een WPHB te krijgen, zowel OEM als van Haynes. Voor de Haynes kun je naar praktisch elke motorzaak, maar is het bij niet-HD-verkopende zaken wel bestelwerk.
 
Ondanks dat het topic al een beetje oud aan het worden is, toch nog een reactie.
Het heeft even geduurt, maar ik heb de dynamo doorgemeten, maar deze blijkt in orde.
De accu blijft netjues op spanning.

Wel is het zo dat bij grote belasting (alle licht aan) er spanning verlies optreed.
De accu is dan 12 volt, maar door de grote stoom door de bedrading treed er spanning verlies op.
Op sommige componenten is dit tussen de 2 en 3 volt!
Ik heb tijdelijk een van de hoofd draden parrallel van een extra draad van 2,5 qmm voorzien en het verschil was enorm.
Ik wil dit met meer draden doen, omdat de hoofddraad naar de koplamp loop, vandaar naar een relais wat weer vlak bij de accu zit en vandaar weer terug naar de koplamp.
Best wel een afstand bij elkaar.

Het probleem is gevonden, alleen nu nog oplossen.
Wel vreemd.... de bedrading zit er vanaf het begin in.... :?
 
Ondanks dat het topic al een beetje oud aan het worden is, toch nog een reactie.
Het heeft even geduurt, maar ik heb de dynamo doorgemeten, maar deze blijkt in orde.
De accu blijft netjues op spanning.

Wel is het zo dat bij grote belasting (alle licht aan) er spanning verlies optreed.
De accu is dan 12 volt, maar door de grote stoom door de bedrading treed er spanning verlies op.
Op sommige componenten is dit tussen de 2 en 3 volt!
Ik heb tijdelijk een van de hoofd draden parrallel van een extra draad van 2,5 qmm voorzien en het verschil was enorm.
Ik wil dit met meer draden doen, omdat de hoofddraad naar de koplamp loop, vandaar naar een relais wat weer vlak bij de accu zit en vandaar weer terug naar de koplamp.
Best wel een afstand bij elkaar.

Het probleem is gevonden, alleen nu nog oplossen.
Wel vreemd.... de bedrading zit er vanaf het begin in.... :?


misschien zit er gewoon ergens een zwakke plek in? Misschien een draad die klem is komen te zitten en niet meer volledig intact is?
 
Vandaag de kuip verwijdert (daar zit de hele bedrading bende achter).
Net achter de koplamp zit een relais waar de voeding vanaf de accu via een zekering binnenkomt.
Hier bleek de boosdoener te zitten.
Een van de aansluitingen bleek slecht contact te maken en een deel van de isolatie bleek heet te zijn geweest en weg gebrand te zijn.
Het relais zelf was nog wel goed.
De defecte aansluiting er uit te peuterd en gerepareerd met een nieuwe AMP aansluiting.

Door de vele aansluitingen heb je altijd wel ergens wat spanning verlies, maar na deze reparatie werkt alles weer perfect!
 
Terug
Bovenaan Onderaan