spanning op de accu van de dinamo

cogas

Rookie
25 mei 2004
1
0
Hallo, ik heb een honda vt700 1986,ik heb een sluiting gehad in de stekker van de dinamo naar de regelaar,nu alles weer goed is aangesloten geeft de dinamo op 3 fasen de zelfde spanning,als ik nu op de accu meet dan meet ik een gelijkspanning van 14.7 volt,wat is het maximaal wat de accu mag hebben en is mischien de regelaar stuk.Als hij defect is waar kan ik dan eventueel een andere kopen en niet te duur is.

14,7 volt is rijkelijk veel............normaal zou ik vinden 13,2 tot 13,8.
Misschien als je accu erg leeg geraakt is dat hij tijdens laden er wat boven komt maar als je continu 14,7 volt op je accu zet gaat ie echt wel koken.......en overleefd dat niet.

Check bij "klassieke" accu's altijd het vloeistof-niveau. Eventueel per iedere cel gedistilleerd/gede-mineraliseerd water bijdruppelen. Vaak 2 strepen min/max op doorzichtige bak aanwezig, anders: plaatkoppen tot een krap centimetertje onder de vloeistof houden.

Heel gek, een accu met vloeistof-tekort heb ik vaak naar gek-hoge spanning zien oplopen.

Goed in de gaten houden, zo'n fout verziekt vrij snel een accu.

Onder het rijden wordt de accu continu onder een spanning gehouden van 14 tot 15 volt .Als de accu vol is neemt hij geen stroom meer op bij die spanning.
Je elektrische installatie is dus ok.

Ik denk dat je je geen zorgen meer hoeft te maken en als je dat stiekum toch doet, meet dan de komende tijd af en toe de spanning eens, als de spanning in de buurt van die 14,7 V ( op jouw meter) blijft zou ik me geen zorgen maken, looptie echter af en toe verder op dan is het niet goed, >15V is zeker foute boel!
En wat gebeurt er met de spanning als je meer toeren laat maken tijdens het meten?
Het moet dan als het goed is in de buurt van die 14,7 V blijven ( fluctueert wel iets)

Terug
Bovenaan Onderaan