Spanning te hoog ondanks nieuwe spanningsregelaar - KTM LC4 400

JasperW

Rookie
13 okt 2016
21
0
Rotterdam
Beste mede motorrijders,

Wie o wie kan mij helpen met mijn elektrische problemen omtrent mijn KTM LC4 400GS uit 1995.

Het probleem in een notendop: Spanning loopt te hoog op ondanks nieuwe spanningsregelaar

Eerst wat over de motor:
Ik heb de motor nu ongeveer ca. een jaar in bezit. Helaas had de vorige eigenaar een grote bende gemaakt van de kabelboom. Tijdens aanschaf van de motor werkte er dan ook niks van elektra. Ik heb vervolgens een geheel nieuwe kabelboom gebouwd aan de hand van de originele elektrische schema´s van deze motor.

Voor het gemak heb ik de draadboom uitgetekend in Draw.IO (´kleuren´ lezen makkelijker dan alles in zwart/wit):

KTM LC4 400 Electrical Diagram 2.png


Zoals je kunt zien heeft deze motor geen accu. Het gehele circuit is dan ook wisselspanning (geen gelijkspanning zoals de meeste motoren).
De stroombron is een enkelfasige stator van het type SEM 130W K11/60G-08 en deze lijkt nog goed te functioneren. Bij een draaiende motor meet ik tussen de 12-30V/AC op de stator (hierbij meet ik tussen de blauwe draad en de geel+geel draad die van de SEM stator afkomen (zie bovenstaand schema).

De spanningsregelaar / voltage regulator (zie ´VR´ rechtsonder op het schema) heeft 2 aansluitingen en zit verbonden met de bruine en witte draad van de draadboom volgens bovenstaand schema. Tevens loopt er een aftakking met het frame. Bij het plaatsen van de nieuwe draadboom heb ik direct een nieuwe 12V voltage regulator (type ESR 012 met 2 aansluitingen... wordt ook veel bij Honda XR600´s gebruikt als ik het goed heb) geplaatst:
Esr012.jpg

Met deze nieuwe spanningsregelaar gemonteerd meet ik echter nog steeds waardes boven de 12V.
De spanningsregelaar lijkt wel ´iets´ te doen, want het voltage loopt niet even hoog op als zonder spanningsregelaar.
Bij flink gasgeven meet ik echter wel waardes richting de 15V en dat lijkt me te hoog.
Ik heb al 2x een nieuwe voorlamp moeten monteren in een vrij korte tijd en ik vermoed dat het probleem hier ontstaat.

Wie o wie kan mij tips geven? Maak ik ergens een grove fout in mijn aansluitschema?

Ben erg benieuwd wat jullie ervan denken. Ik hoop dat er wellicht iemand is die mij hiermee kan helpen.

Groet,

Jasper
 
Ik heb lang geleden 2 620's gehad met SEM ontsteking en zonder spanningsregelaar. Je kunt het lampjes probleem omzeilen door LED versies te gebruiken. Die kunnen veel beter omgaan met wisselende spanningen, en trillen ook niet stuk, wat de gewone lampjes ook nog wel eens doen. Maar in principe moet je met een simpele gelijkrichter/regelaar wel een goed voltage kunnen krijgen. Eigenlijk is dit nog brommer techniek :)

Nog iets over die SEM spoel. Die kunnen slecht tegen vocht. er zit een heel klein beluchtingsgaatje in het carterdeksel wat zorgt dat eventueel vocht weg kan. Dat zie je makkelijk over het hoofd en zit snel dicht door vuil zeker als je offroad gaat. Dus af en toe even doorprikken of schoonblazen. Verder werd in het verleden dat deksel waar die spoel in zit met siliconen afgekit omdat het af fabriek niet altijd waterdicht was.
 
Laatst bewerkt:
14,6 is toch de gebruikelijke max laad spanning ? , een piek op je mulitmeter met gas geven in neutraal is dan misschien niet zo gek ?

erg mooi die schema's zo met de kleuren overigens :t
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
het kan ook zijn dat je meter van slag raakt. doordat je geen buffer (accu) hebt heb je niks om de pieken af te vlakken en krijg je dus geen mooie gelijkspanning en er zijn vele multimeters die daar niet goed tegen kunnen. en ook de spanningsregelaar heeft het moeilijker omdat die nooit een constante meetwaarde krijgt. het plaatsen van een dikke condensator zou waarschijnlijk al een hele verbetering geven in de meetwaardes en het leven van de spanningsregelaar een stuk makkelijker maken.
 
Lees het volgende, ik vermoed dat jij de spanningsregelaar op de verkeerde plek heb gemonteerd:
Bron mandp.co.uk

ESR012 is a small 12V AC regulator that should be used in AC lighting systems on dirt bikes and some ATVs. These systems have a lighting output coming from the stator that feeds the headlight, and this regulator will prevent the voltage from going over 13V to keep your bulbs from blowing due to over voltage.Our ESR012 has only two connections: the BLACK wire goes to ground, and the YELLOW wire connects into the line between the lighting stator output and the headlight.

Je zal de gele draad van de ESR 012 aan moeten sluiten op de gele draad wat van de dynamo / generator afkomt, want zo als die nu aangesloten is werkt de ESR 012 alleen op het circuit met de grijze draad dus voor het lampje in de km teller en het achterlicht.
 
het kan ook zijn dat je meter van slag raakt. doordat je geen buffer (accu) hebt heb je niks om de pieken af te vlakken en krijg je dus geen mooie gelijkspanning en er zijn vele multimeters die daar niet goed tegen kunnen. en ook de spanningsregelaar heeft het moeilijker omdat die nooit een constante meetwaarde krijgt. het plaatsen van een dikke condensator zou waarschijnlijk al een hele verbetering geven in de meetwaardes en het leven van de spanningsregelaar een stuk makkelijker maken.
gelijkspanning ? accu ?
lees nog eens goed ;)
 
Lees het volgende, ik vermoed dat jij de spanningsregelaar op de verkeerde plek heb gemonteerd:
Bron mandp.co.uk



Je zal de gele draad van de ESR 012 aan moeten sluiten op de gele draad wat van de dynamo / generator afkomt, want zo als die nu aangesloten is werkt de ESR 012 alleen op het circuit met de grijze draad dus voor het lampje in de km teller en het achterlicht.
Als je de regelaar aansluit zoals in de onderste tekening zal alles naar behoren werken.

Oude situatie:

KTM LC4 400 Electrical Diagram 2.png


nieuwe situatie:

KTM LC4 400 Electrical Diagram .png
 
Had de originele kabelboom dunnere bedrading, en ben jij overgestapt op dikker draad? Dat er bijvoorbeeld in het ontwerp rekening gehouden is met een spanningsval van bijvoorbeeld 1 volt over de bedrading.

Bij een motorfiets met accu is de laadspanning ongeveer 14,5 volt, dus dat het bij jou iets hoger dan 12 is lijkt mij ook geen probleem.
 
Dank allen voor de vele nuttige reacties.

Sommige van jullie geven aan dat de 15V mogelijk piekspanningen zijn en dat ook de multimeter wellicht niet de juiste exacte waarde weergeeft.
Misschien is dit inderdaad aan de hand en hoef ik me eigenlijk niet zoveel zorgen te maken.
De twee doorgebrande lampjes waar ik het over had was vermoedelijk door een slechte massa/GND van de spanningsregelaar.
Sinds ik de massa anders heb aangesloten lijkt mijn voorlamp het te overleven (afgelopen weekend +/- 8 uur gereden).

@Old Scoot:
Bedankt voor het meedenken! Echter denk ik niet dat het verschil maakt gezien hij bij mij al ´indirect´ alsnog ook op de gele draad aangesloten. Wit en geel zitten namelijk aan elkaar verbonden in de ´combination switch´ (zie linksboven in het schema). Met andere woorden, volgens mij zit er naast de kleur geen verschil tussen wit en geel omdat ze altijd met elkaar verbonden zijn.

Conclusie tot nu toe.. Probleem leek te zijn ontstaan bij een slechte massa van de spanningsregelaar. Waarschijnlijk hoef ik me geen zorgen te maken om de 15V die mijn multimeter aangeeft bij flinke toeren.. Ben erg blij dat mijn verlichting weer goed lijkt te (blijven) functioneren en heb er wel vertrouwen in dat het nu heel blijft. Mocht ik alsnog problemen krijgen dan laat ik het jullie horen!

Bedankt allemaal!

Ps: draaddikte van mijn nieuwe kabelboom is 0.75mm2. Ik geloof dat dit net zo dik is als origineel.
 
@Old Scoot:
Bedankt voor het meedenken! Echter denk ik niet dat het verschil maakt gezien hij bij mij al ´indirect´ alsnog ook op de gele draad aangesloten. Wit en geel zitten namelijk aan elkaar verbonden in de ´combination switch´ (zie linksboven in het schema). Met andere woorden, volgens mij zit er naast de kleur geen verschil tussen wit en geel omdat ze altijd met elkaar verbonden zijn.
Je moet het zelf weten maar als je zeker wil zijn dat het gele draad circuit en alle daarmee aangesloten apparatuur en circuits voldoende beveiligd zijn door de regelaar is het vrij eenvoudig om het te veranderen zoals in de gereviseerde schema.
Maar zoals ik al zei, jij moet het natuurlijk zelf weten, geluk ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan