spannings regelaar gsxr600 2005

RK-stuntz

MF'er
17 jun 2018
65
8
omgeving eindhoven
hallo,

mijn spanning regelaar is nu voor de 10e keer ofzo in 3jaar kapot.
wordt er niet heel vrolijk meer van eigenlijk.
ik heb onder tussen met 2ehandse originele en meerdere nieuwe van electrosport gereden.
van electro sport wordt ik niet heel blij die moeten om het halfjaar weer vervangen worden, en dan krijg je 1x een nieuwe voor garantie en daarna zeggen ze dat het geen garantie meer is.
maar in ieder geval de complete kabelboom is gecheckt alle kabels en verbindingen zijn goed, en ik ga nu de plus en massa meteen naar de accu trekken kijken of dat helpt.
mijn vraag is dus welk merk de betere spanning regelaars maakt?
de 2ehandse originele hielden het in principe beter dan die van electro sport.
hoop dat iemand een goed merk weet.

alvast bedankt.

Mvg ralf
 
Ik denk dat je toch ergens iets in je motor niet goed hebt want ik heb in totaal 3x een K4 750 gereden en nóóit een SR kapot gehad. Ik heb met de eerste zo'n 24.000 weg km's gedaan, met de 2e 2-3 jaar lang tig circuitdagen en met de 3e oa een ritje Noordkaap.
Je bent ook de eerste waarvan ik hoor dat de k4-k5 een probleem met de SR heeft.
 
Heb je de uitgaande wisselspanning van de stator al eens gemeten?
nee dat nog niet, dat kan ik nog doen inderdaad.
als die te hoog is wordt de spanning regelaar natuurlijk veel warmer inderdaad.

Spanning regelaar kan slecht tegen Warmte en slechte massa .
heb goede ervaring met Carmo electronics electronics
de massa kabels die uit de regelaar komen die ik er nu op had waren helemaal geoxideerd, was een 2ehandse regelaar.
maar nu waren mijn kabels in de kabelboom ook weggesmolten die naar de stator gaan, dat was die andere keren niet.
carmo electronics ga ik checken.

Ik denk dat je toch ergens iets in je motor niet goed hebt want ik heb in totaal 3x een K4 750 gereden en nóóit een SR kapot gehad. Ik heb met de eerste zo'n 24.000 weg km's gedaan, met de 2e 2-3 jaar lang tig circuitdagen en met de 3e oa een ritje Noordkaap.
Je bent ook de eerste waarvan ik hoor dat de k4-k5 een probleem met de SR heeft.
moet er wel bij zeggen dat het voor een stunt motor is die ook met 30/35grade buiten wordt gebruikt.
dus gewoon op een parkeer terein, veel toeren en weinigen snelheid, stationair op 3500/4000rpm, zal ook wel iets uit maken denk ik.
 
Ik had op mijn k1 en k2 een ventilator uit een computerkast op de regelaar geknoopt, geschakeld via het achterlicht. Motor daarna niet lang meer gehad, maar het hielp zeker met de regelaar koelen.
 
nee dat nog niet, dat kan ik nog doen inderdaad.
als die te hoog is wordt de spanning regelaar natuurlijk veel warmer inderdaad.


de massa kabels die uit de regelaar komen die ik er nu op had waren helemaal geoxideerd, was een 2ehandse regelaar.
maar nu waren mijn kabels in de kabelboom ook weggesmolten die naar de stator gaan, dat was die andere keren niet.
carmo electronics ga ik checken.


moet er wel bij zeggen dat het voor een stunt motor is die ook met 30/35grade buiten wordt gebruikt.
dus gewoon op een parkeer terein, veel toeren en weinigen snelheid, stationair op 3500/4000rpm, zal ook wel iets uit maken denk ik.
Nee moet niks uit maken ,
is het geen optie om stunt motor alleen op accu te rijden .
geen lampen geen remlicht dus alleen ontsteking ,
 
Nee moet niks uit maken ,
is het geen optie om stunt motor alleen op accu te rijden .
geen lampen geen remlicht dus alleen ontsteking ,
nee dat is een gevaarlijk idee haha als die afslaat in een wheelie vlieg ik over het stuur eraf.
maar de koelvin draait wel constant.


Ik had op mijn k1 en k2 een ventilator uit een computerkast op de regelaar geknoopt, geschakeld via het achterlicht. Motor daarna niet lang meer gehad, maar het hielp zeker met de regelaar koelen.
koelvin erbij zou ik nog kunnen proberen.
hij wordt echt heel heet nu, dat hij echt van binnen nog borrelt/kookt.
 
KVS koken stat los van SR warm worden.
de koelvin wil toch ook stroom hebben 😩
heb het btw over de SR die van binnen borrelt en kookt.

maar goed ik heb de stator gemeten hij heeft een weestand van 0,5 a 0,6 ohm en hij brengt 80volt wisselspanning op.
volgens de service manual moet hij minimaal 65volt opbrengen en tussen de 0,2 en 0,9 ohm zijn.
lijkt me wel goed alleen 80volt is dat niet aan de hoge kant dan?
 
:^ En dat is bij jouw hogere stationair? Kan je dat ook nog bij 800 - 1000 r/m meten?

Ik heb het wel eens voorbij zien komen dat een spanningsregelaar alles dat niet aan stroom gebruikt zelf opsnoept door het naar massa te dissiperen, letop: dat heb ik van het M.-F. Met jouw hoge toeren en weinige gebruikers heeft je spanningsregelaar het dus heel zwaar als alleen de ontsteking en de fan gebruikers zijn,




En dan kopieer ik zomaar een paar resultaten die ik met de zoekopdracht "Affakkelen" vind. Dat zou inderdaad kunnen betekenen dat je behoorlijk snel aan een verse SR toe bent iedere keer. Ik denk wel dat ik 12 volt fannetjes hebt die je op je SR kan bouwen met enig vernuft. Je kan het allicht proberen Maar het rotte is dat je daarmee de SR niet ontlast, die blijft evenveel warmte ontwikkelen. Klein fannetje kan ik je wel opsturen
 
Eigenlijk kan je alleen maar jouw probleem oplossen door uitsluitsel te geven via een meting. Wat is de stroom vanaf de generator, wat verbruikt je motor zelf, wat wordt teruggevoerd.
 
de koelvin wil toch ook stroom hebben 😩
heb het btw over de SR die van binnen borrelt en kookt.

maar goed ik heb de stator gemeten hij heeft een weestand van 0,5 a 0,6 ohm en hij brengt 80volt wisselspanning op.
volgens de service manual moet hij minimaal 65volt opbrengen en tussen de 0,2 en 0,9 ohm zijn.
lijkt me wel goed alleen 80volt is dat niet aan de hoge kant dan?

Een spanningsregelaar heeft het het zwaarste als er geen stroom verbruikt wordt. De spanningsregelaar moet juist dan de teveel opgewekte energie kwijt door deze om te zetten in warmte.

Maar voordat je verder gaat met gissen:

 
Een spanningsregelaar heeft het het zwaarste als er geen stroom verbruikt wordt. De spanningsregelaar moet juist dan de teveel opgewekte energie kwijt door deze om te zetten in warmte.

Maar voordat je verder gaat met gissen:

@Joep, denk even mee.

Een teveel aan energie wordt teruggevoerd naar de generator, dat is mij iig zo vaak verteld dat ik daar niet meer aan twijfel. Dus de SR dissipeert het teveel aan energie niet, de enige dissipatie is de spanning over de thyristors maal de stroom, hetzelfde voor de gelijkrichtdiodes (als die er al inzitten) hetgeen in totaal best behoorlijk op kan lopen, 9 maal 0,6 volt en een stroom van pakembeet 30 ampere, allemaal giswerk, maakt bijmekaar zo'n 180 watt (60 zonder diodes). Da's best veel.

De Howto laadsysteem controleren waarnaar je verwijst is een jip en janneke basiscontrole en zijn we hier al ontstegen.

De stroom die een fan of toegevoegde fan gebruikt komt ten goede aan de afgefakkelde energie
 
De plek waar deze dingen gemonteerd zitten helpt ook niet echt met warmte afvoer.
Had bij mijn SRAD 600 de regelaar op een 8 mm aluminium blok geschroefd . Laten zagen en opsturen kostte iets van 8 euro + verzendkosten . Ook de draadbomen van suzukies zijn niet het je van het vooral massa knooppunten knijpen ze met troep bij elkaar en verwerken ze in de draadboom. Goede massa en blokje aluminium en geen last meer gehad .
 
@Joep, denk even mee.

Een teveel aan energie wordt teruggevoerd naar de generator, dat is mij iig zo vaak verteld dat ik daar niet meer aan twijfel. Dus de SR dissipeert het teveel aan energie niet, de enige dissipatie is de spanning over de thyristors maal de stroom, hetzelfde voor de gelijkrichtdiodes (als die er al inzitten) hetgeen in totaal best behoorlijk op kan lopen, 9 maal 0,6 volt en een stroom van pakembeet 30 ampere, allemaal giswerk, maakt bijmekaar zo'n 180 watt (60 zonder diodes). Da's best veel.

Ik weet niet beter dan dat een dynamo met permanente magneten (zoals bij de meeste motoren) de SR het teveel aan opgewekte energie affakkelt.
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ik het mis heb dus als er iemand is die uitsluitsel kan geven, graag! :t

De Howto laadsysteem controleren waarnaar je verwijst is een jip en janneke basiscontrole en zijn we hier al ontstegen.

Is dat zo?

Ik lees ergens dat TS de uitgangsspanning van de Dynamo gemeten heeft, maar nergens of hij alle 3 de spoelen gemeten heeft en of de gemeten waardes dicht bij elkaar liggen.

Overigens staat er in de How To dat deze metingen gedaan moeten worden bij ongeveer 3000 rpm terwijl jij het hebt over 800 - 1000 rpm dus ondanks dat de How To in Jip en Janneke taal is zijn er nog zeker wat punten die TS kan meten/controleren en is het voor jou ook niet verkeerd om deze How To nog een keer te bekijken ;)

De stroom die een fan of toegevoegde fan gebruikt komt ten goede aan de afgefakkelde energie

Dat zei ik dus al: Alle stroom die door verbruikers verbruikt wordt hoeft niet te worden afgefakkeld.
 
dat ik vrijwel geen verbruikers op mijn motor heb is waarschijnlijk het grootste probleem inderdaad.
blokje aluminium eronder helpt inderdaad wel iets, dat heb ik ook al geprobeerd.
en de plus en massa kabel rechtstreeks terug naar de accu met een zekering tussen de plus helpt ook zeker wel wat.
ik moet er wel bij zeggen dat hij eigenlijk alleen nog sneuvelt op 25 graden of warmere dagen.
koelvin misschien toch de oplossing dan.

de meting van de stator/dynamo is uitgevoerd met 5000rpm zoals suzuki voorschrijft.
 
Ik kan uit eerdere posts niet halen of je dat gedaan hebt dus ik vraag het nog even:

-Heb je van de dynamo alle 3 de spoelen gemeten en lagen de gemeten waardes dicht bij elkaar?
-Welke spanning komt er uit je dynamo (gemeten bij 3000 rpm) ?
 
Ik weet niet beter dan dat een dynamo met permanente magneten (zoals bij de meeste motoren) de SR het teveel aan opgewekte energie affakkelt. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ik het mis heb dus als er iemand is die uitsluitsel kan geven, graag! :t
De spanningsregelaar sluit één wikkelingseinde bij het bereiken van de ingestelde waarde (zal iets hoger dan 13,4 V zijn) via een thyristor kort naar massa. Hierbij is deze massa eigenlijk een fictieve massa omdat de wikkelingen zelf geïsoleerd zijn van de harde massa of - pool van de accu. Bij affakkelen krijg je een gesloten stroomkring van de wikkeling via de thyristor naar die fictieve massa en dan de twee andere wikkelingen. De stroom wordt dan bepaald door de spanningsval over de thyristor, de weerstand van de wikkeling en de nodige overgangsweerstanden die dus elk hun eigen warmte opwekken. Bij ook maar een geringe overgangsweerstand in de steker tussen de spoelen en de SR zal deze al gauw smelten.

Het vervelende van dit systeem is dat de opgewekte warmte in de SR en de wikkelingen bij elke belasting ongeveer even hoog zal zijn en wel door de thyristoren bij het affakelen en de gelijkrichtdioden bij het gelijkrichten.
 
Bij Carmo hebben ze een nieuw type mosfet regelaar .
Hun zeggende dat het ook je dynamo spaart dmv slimme techniek die ze erin gebouwd hebben .
Belletje er heen plegen en even navragen .

Heb zo`n regelaar op mn Aprilia zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan