spannings regelaar gsxr600 2005

RK-stuntz

MF'er
17 jun 2018
65
8
omgeving eindhoven
hallo,

mijn spanning regelaar is nu voor de 10e keer ofzo in 3jaar kapot.
wordt er niet heel vrolijk meer van eigenlijk.
ik heb onder tussen met 2ehandse originele en meerdere nieuwe van electrosport gereden.
van electro sport wordt ik niet heel blij die moeten om het halfjaar weer vervangen worden, en dan krijg je 1x een nieuwe voor garantie en daarna zeggen ze dat het geen garantie meer is.
maar in ieder geval de complete kabelboom is gecheckt alle kabels en verbindingen zijn goed, en ik ga nu de plus en massa meteen naar de accu trekken kijken of dat helpt.
mijn vraag is dus welk merk de betere spanning regelaars maakt?
de 2ehandse originele hielden het in principe beter dan die van electro sport.
hoop dat iemand een goed merk weet.

alvast bedankt.

Mvg ralf
 
Reeds ook eentje op mijn motor gezet van Carmo.

Dit is wat hun vertellen op hun site:
De regelaar heeft een ingebouwde temperatuur sensor. Zodra de temperatuur van de regelaar te hoog wordt schakelt de regelaar zichzelf uit en wordt de accu niet meer bijgeladen.
Uiteraard wordt de accu weer bijgeladen als de temperatuur van de regelaar weer een toelaatbare waarde heeft. Dit gebeurt automatisch, u hoeft hier niets voor te doen.
Dit is een perfecte bescherming van uw regelaar en dus ook van uw motorfiets. Bij een overbelaste of defecte regelaar zou normaal gesproken de spanning kunnen oplopen wat voor aanzienlijke schade aan uw elektronica kan zorgen!
Als de regelaar op een koelvlak wordt gemonteerd wordt de regelaar bij normale omstandigheden niet te warm. Met andere woorden; als de regelaar te heet wordt is er meestal iets niet goed met de accu, dynamo of bedrading.

Dus wat @Aprilia4fun zegt: bellen !!.

Hun shop gaf een ander type aan dan wat ik op mijn motor had, dus had ik ook gebeld en hebben ze er eentje opgestuurd met de juiste bedrading.
 
@RK-stuntz Ralf ben je er al verder mee gekomen
sorry voor de late reactie.
ik heb er een nieuwe verbeterde regelaar op gezet van carmo (de duurste die ze hadden)
daarna heb ik uit de stekkerblok van de regelaar de plus en min kabel geklikt, en nieuwe stekkertjes gekocht die erin passen, daar heb 6mm2 kabel aangemaakt en rechtstreeks naar de accu gelegd met een zekering van 20A er tussen.
ook heb gecontroleerd of de stekkerblok van de stator onder de tank goede verbinding had, en de stekertjes wat dichter bij elkaar geknepen.
eigenlijk wil ik er nog een aluminium blok tussen het subframe en de reglaar in zetten maar dat moet ik nog doen.
bij mij worden nu de 3kabels die van de stator komen nog best warm maar de regelaar niet.
 
ja die 3kabels houdt ik even in de gaten inderdaad.

aan aluminium kan ik vrij makkelijk komen via mijn vader zijn werk.
er komt alleen binnenkort een nieuw versterkt stalen subframe op dus ik wil dan ook meteen die aluminium blok er tussen maken.
 
ja die 3kabels houdt ik even in de gaten inderdaad.

aan aluminium kan ik vrij makkelijk komen via mijn vader zijn werk.
er komt alleen binnenkort een nieuw versterkt stalen subframe op dus ik wil dan ook meteen die aluminium blok er tussen maken.
Okee, als je een koelblok met lamellen of koelribben wilt hebben moet je maar effe een seintje geven
 
Het moet ook nog passen

1601057378419.png


Dit koelt natuurlijk stukken beter dan plat aluminium

Het allebeste is koper
 
Heb een blokkie laten zagen op maat 8 mm dik via internet . Kost geen drol
Een blok doet zo goed als niks. Het zal iets langer duren voordat hij heet wordt omdat de warmte in het aluminium trekt maar zodra dat ook heet is maakt het weinig meer uit. Je moet zorgen dat de warmte wordt afgegeven aan de lucht en dat doe je met meer oppervlak.
 
hej even een laatste update over wat ik nu gedaan heb.

1. spanning regelaar van camo
2. nieuwe accu met specs die bij de motor horen
3. stator/dynamo gecheckt
4. alle stekker pinnen strakker geknepen voor betere verbinding
5. aluminium blok achter spanning regelaar +/- 8mm
6. compleet nieuw kabelboompje gemaakt van stator tot regelaar tot accu

ik heb nu dus de pinnen uit de origi stekker van de SR gehaald (alle 5 kabelboom kant).
daarna heb ik de pinnen uit de origi stekker van de dynamo gehaald (alle 3 kabelboom kant).
vervolgens stekkertjes besteld die in de stekkerblokken van suzuki passen en een zekering houder met een 20a zekering en ogen voor de accu klemmen.
toen heb ik 3 dikkere kabels getrokken van de dynamo stekker naar de SR stekker, deze zijn origineel te dun voor de lengte die ze hebben daarom werden ze warm bij mij.
en ik heb toen van de SR stekker rechtstreeks een dikkere massa kabel naar de accu gelegd, en vanuit de SR naar de accu een dikkere plus kabel met een zekering houder er tussen en een 20a zekering.
als de plus kabel nu erg warm worden smelt/brandt de 20a zekering door weet ik al uit ervaring met mijn vorige ''setup'', met een 30a blijft hij heel en gaat de regelaar er sneller aan.
in het kort is het hele systeem van suzuki eigenlijk niks waard. 😜
 
hej even een laatste update over wat ik nu gedaan heb.

1. spanning regelaar van camo
2. nieuwe accu met specs die bij de motor horen
3. stator/dynamo gecheckt
4. alle stekker pinnen strakker geknepen voor betere verbinding
5. aluminium blok achter spanning regelaar +/- 8mm
6. compleet nieuw kabelboompje gemaakt van stator tot regelaar tot accu

ik heb nu dus de pinnen uit de origi stekker van de SR gehaald (alle 5 kabelboom kant).
daarna heb ik de pinnen uit de origi stekker van de dynamo gehaald (alle 3 kabelboom kant).
vervolgens stekkertjes besteld die in de stekkerblokken van suzuki passen en een zekering houder met een 20a zekering en ogen voor de accu klemmen.
toen heb ik 3 dikkere kabels getrokken van de dynamo stekker naar de SR stekker, deze zijn origineel te dun voor de lengte die ze hebben daarom werden ze warm bij mij.
en ik heb toen van de SR stekker rechtstreeks een dikkere massa kabel naar de accu gelegd, en vanuit de SR naar de accu een dikkere plus kabel met een zekering houder er tussen en een 20a zekering.
als de plus kabel nu erg warm worden smelt/brandt de 20a zekering door weet ik al uit ervaring met mijn vorige ''setup'', met een 30a blijft hij heel en gaat de regelaar er sneller aan.
in het kort is het hele systeem van suzuki eigenlijk niks waard. 😜
Een lange draad word per meter niet warmer dan een korte.
 
Dat klopt wel, maar dat gaat over spanningsval.


De praktijk:
1) Doordat de gebruiker aan het einde van een lange draad minder spanning heeft doordat die weerstand van die draad meegeteld moet worden in de stroomkring gaat er minder stroom lopen als de draad langer is, even uitgaande van ohmse weerstand en wordt een geleider minder warm
2) een draad van 1 meter waar 100 ampere door gaat wordt net zo warm als een draad van 10 meter waar 100 ampere doorgaat.
 
wel waar een langere draad heeft een hogere weerstand.
hoe langer draad is hoe dikker dat hij moet zijn.
zo krijg je het gewoon geleerd bij auto/motor techniek op school, maar zal wel niet kloppen wat er in de boeken staat dan. 👍
een 2x zo lange draad heeft een 2x zo hoge weerstand en geeft dus meer warmte af maar per meter verandert de weerstand niet en wordt hij per meter even warm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan