spannings regelaar kapot of niet?

wensen

Die hard MF'er
7 mrt 2010
357
0
Goedemorgen Alle,

Laatst kwam ik erachter dat mijn accu helemaal leeg was, deze hebben we toen bijgevuld met gedestileerd water (weet een compleet lege accu is eigenlijk niet te redden maar 1 poging kon geen kwaad).
Na een kilometer of 300 was hij weer helemaal leeg. We hebben toen het voltage gemeten.

Nu geeft hij bij 5000tpm 15 V.
In het wph staat dat bij 5000tpm 13,5 V of meer moet geven.

Nu is mijn vraag dus: Is 15V echt te veel en is dus de spanningsregelaar kapot? of kan 15V geen kwaad?

Hoop dat jullie dit weten.
Het gaat trouwens om een GSX600F uit '89.

Alvast bedankt.
Groetjes, Sandra

EDIT: accu is inmiddels vervangen maar blijft hetzelfde.
EDIT2: Spanningsregelaar zit in het dynamo.
 
Laatst bewerkt:
Ja, fout, typisch droogkokende accu.

Misschien niet echt kapot, die spanningsregelaar (want vliegt dan het vaakst meteen naar 18), het kan ook zijn dat zijn "aardpunt" niet meer lekker zit ..... losnemen en chemisch reinigen; idem dito alle electrische verbindingen/stekkertjes.

Er bestaat ook de kleine mogelijkheid dat de spanningsregelaar onvoldoende gekoeld zit .... en zo taai is dat-ie er net nog niet aan kapot gaat.

Nog: als onderzoek en reiniging niet helpt maar de spanning komt echt niet hoger dan ongeveer 15V, dan zal een accu met de dikke rode opdruk "calcium" het waarschijnlijk wel uithouden.

Ik las al over nieuwe spanningsregelaars die op 15,5V stabiliseren maar zoiets moet je echt niet op een klassieke accu loslaten.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/18796885
 
Laatst bewerkt:
15 volt zou nog kunnen hoewel aan de hoge kant . In het WPH van de fireblade staat zelf 15.5 volt . je kunt bij de "how to"kijken hoe je het laadsysteem door kunt meten.
Maar idd eerst een goed accu erin.
 
Laatst bewerkt:
Was er vergeten bij te vermelden dat de accu inmiddels vervangen is maar de meting hetzelfde blijft.

De spanningsregelaar zit in het dynamo dus weet niet of hij daar genoeg gekoeld kan worden.
Waar ik vanuit ga van wel..

Zal vanavond eens nog wat metingen doen en wat dingen reinigen.

Alvast bedankt voor de tip.

Mn pa heeft een goede multimeter, dus dat kan het ook niet zijn.
 
Was er vergeten bij te vermelden dat de accu inmiddels vervangen is maar de meting hetzelfde blijft.

De spanningsregelaar zit in het dynamo dus weet niet of hij daar genoeg gekoeld kan worden.
Waar ik vanuit ga van wel..

Zal vanavond eens nog wat metingen doen en wat dingen reinigen.

Alvast bedankt voor de tip.

Mn pa heeft een goede multimeter, dus dat kan het ook niet zijn.
Ho, ANDER TYPE spanningsregelaar...? Dan misschien mijn commentaar totaal mis. Wie kent dit?
 
Maak de stekker van de dynamo maar eens goed schoon
Meestal zit het daar dat de spanning aan de hoge kant is (ik weet nog niet 1 geval waar een spanningsregelaar van dat type dynamo stuk is gegaan buiten door verkeerd aansluiten)

btw...petje af dat je in het WPHB hebt gekeken en zo te lezen het echte suzuki wphb
 
Laatst bewerkt:
Maak de stekker van de dynamo maar eens goed schoon
Meestal zit het daar dat de spanning aan de hoge kant is (ik weet nog niet 1 geval waar een spanningsregelaar van dat type dynamo stuk is gegaan buiten door verkeerd aansluiten)

btw...petje af dat je in het WPHB hebt gekeken en zo te lezen het echte suzuki wphb
:^ corrosie op stekers gebeurd idd maar al te vaak .
 
Nu was het de planning om vanavond na te gaan kijken hoe de staat van de stekker is.. alleen laat ik dus dat deel van het WPH op mn werk liggen...
nu kan ik me herinneren dat ik voordat ik goed bij het dynamo kon komen het luchtfilter de tank en nog meer moet verwijderen..
en aangezien dit de eerste keer is dat ik hem uit elkaar ga halen, stel ik het dus maar even uit tot later deze week als ik het WPH erbij heb.

Bedankt voor de tips.. mochten er nog meer ideeën zijn wat de oorzaak kan zijn hoor ik het graag.

Houd jullie op de hoogte!
 
Ik vind 15 volt wel veel laadspanning.
Doorgaans is de accu 12 volt, je lamp(en) aan, knippers af en toe :+ en de bobines verbruiken iets.
Spanningsregelaar zal bij normaal gebruik rond de 13 tot 14,3 volt moeten leveren. Is het hoger komt er meer in de accu dan de motor verbruikt, droogkoken is het gevolg.
Lijkt mij dat de spanningsregelaar kaduuk is of op weg is om kaduuk te gaan.
 
"Het is algemeen bekend dat ik het heel vaak fout heb"
ff je onderschrift geleend. :+

Ik weet niets meer, maar uit ervaring met de motoren, die ik gehad heb en dat zijn oudere types, dan die tegenwoordig rond toeren, hadden die een laadspanning die waarschijnlijk lager liggen dan tegenwoordig.
Mijn Max (`91) heeft al 3 regelaars versleten. De laatste was nog geen 2 jaar oud en gaf na doormeten bij 5000rpm 11.5 volt aan, dus bijladen deed ie niet.
Nu zit er 1 op die beter gekoeld word d.m.v koelvinnen en contactpasta op de aanboutplaats om de warmte af te voeren. Levert nu 13.8 volt na gemeten te hebben.
 
Je wil niet weten hoe vaak ik het fout heb
Er zijn heel veel mensen die meer weten van motoren dan dat ik er van weet maarrrrrrr er zijn maar weinig die net zo veel fout hebben gedaan
Ik zeg ook niet dat ik het beter weet.......suzuki weet het beter dan mij

Ik kan wel lezen wat suzuki schrijft

In het grote dikke suzuki boek staat niets maar dan ook niets over een eventuele te hoge spanning (haynes en peters tellen niet mee)
Kennelijk is een te hoge spanning niet zo heel erg anders had dat zeker en vast in dat dikke boek gestaan

Ik ga er van uit dat Suzuki aardig weet hoe ze motoren moeten maken en dat ze ook weten wanneer onderdelen nog goed zijn en wanneer die onderdelen niet meer goed zijn en dus vervangen moeten worden

Vandaar dat ik vraag:wat weten jullie dat suzuki niet weet
Hoezo is 15 volt te hoog........Honda vind dit niet te hoog en Suzuki ook niet
Maar als jullie het beter weten dan die grote motorbouwers dan hoor ik het graag wat jullie hebben ontdekt want ik leer graag nieuwe dingen

Mijn gevoel zegt ook dat 15 volt te veel is en dat heb ik ook op school geleerd maar kennelijk denken de grote motorbouwers er anders over en die weten het echt beter dan mijn gevoel

Dit type dynamo wordt al 25 jaar door suzuki gebruikt het is dus niet iets van de laatste tijd

Wat ik denk dat er aan de hand is dat de spanningsregelaar niet goed kan meten wat de spanning is door een gecorodeerde stekker die veel weerstand heeft en een lagere spanning meet en dus gaat laden met een spanning die wat aan de hoge kant is

Ik weet door mijn ervaring met olie gekoelde suzuki gsxr blokken (en dit is daar het kleine zusje van) dat de stekker verbinding van de dynamo bijna altijd verbrand ,gesmolten is doordat er een te hoge overgangs weerstand is op de stekker
Vandaar dat ik al een tijdje terug schreef:maak die stekker maar eens schoon
Verder ken ik best wel redelijk veel mensen met een olie gekoelde gsxr en daar is het nog niet voorgekomen dat er een spanningsregelaar stuk was
Ik zelf heb al alles stuk kunnen krijgen bij mijn fietsje (alles eigen schuld) maar de spannings regelaar is me nog niet gelukt
 
Laatst bewerkt:
eerst een goede accu erin voor je laadspanning gaat meten.
wat geeft de accu aan spanning in rust?

Accu geeft in rust 12,6
stationair 14,6 - 14,8

Bij een gsxr zit de stekker van de dynamo vlak bij de pluspool van de accu (rood/oranje en zwart stekkertje)
Het zal bij jouw motor niet zo heel veel anders zijn

Stekkertje gevonden schoongemaakt terug gezet.. helaas geen verschil..
 
Voor mijn gevoel en mn vaders gevoel is 15 inderdaad te veel..

Maar na 3 jaar dat ik deze motor nu heb.. is dit jaar de accu leeg.. zou het niet gewoon mogelijk zijn dat er iets mis was met de accu.. en dat de nieuwe accu geen problemen moet hebben?
 
15V is teveel, de nieuwe accu heeft een betere kans als deze gevuld is met gel wel te verstaan.

na iedere rit (of meerdere ritjes) vloeistof peil aflezen en zo nodig vullen, kan ook een tijd goed gaan.
 
Laatst bewerkt:
Dus er is 0,5 volt teveel laadspanning.
Mag te verwaarlozen zijn , maar regelaars kunnen slecht tegen hitte.
Neem het zekere voor het onzekere en plant er nieuwe regelaar in, desnoods een gemodificeerd exemplaar.
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan