Spanningsregelaar CB400F

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik vermoed dat mijn regelaar niet helemaal tof is.
Ik heb een regelaar liggen, maar ik weet ff niet of deze geschikt is.
Hij ziet er hetzelfde uit als degene die er nu inzit, met dezelfde aansluitingen (zwart, wit, groen).
Op de regelaar staat de volgende aanduiding :

TL1Z - 38
12V 708 -

Wie weet of ik deze regelaar kan inbouwen?
 
Oude Brikker, de regelaar van de cb400f kan nastelbaar zijn (er zijn dus modellen met wel en niet nastelbare versies). Deksel van de regelaar verwijderen, relais opening 0,6 tot 1,0 mm, contactopenng 0,3 mm.

Slechte regelaar veroorzaakt of een lege accu of het droogkoken van de accu.

FF testen van het geheel.
bij 3000 toeren 4 ampere laadstroom bij 15 volt met licht uit
bij 3000 toeren 2 ampere laadstroom bij 15 volt mte licht aan

PS mag nooit meer dan 15 volt laden, anders is regelaar niet goed.
 
Ik kwam nu niet boven de 11,7V uit, bij zo'n 2500 a 3000 rpm en het diodeblok werd aardig warm. Het lijkt erop dat er wel laadstroom loopt maar dat de spanning te laag is.
Hat kan natuurlijk zijn dat de accu niet best meer is, of toevallig aardig diep ontladen is.
Ik ga eens meten of de diodes nog OK zijn etc.
Het is tenslotte mooi weer (ik ga leiever een stukkie rijden natuurlijk, maar onderweg stilvallen vind ik waardeloos).
 
De afstand tussen het kontakt was veel te groot.
Die is nu 0,3mm en de relaisafstand heb ik ook bijgesteld tot 0,6mm.
Op en neer bewegen van het kontaktblokje werkte niet, zodat ik de 2 relaiskonatkten maar met een tangetje naar elkaar toe heb gehaald.
Bij draaiende motor had ik nog steeds ca. 11,7V, dus heb ik het armpje dat de veerdruk van het relaiskontakt regelt wat omhoog gebogen, zodat ik nu ca. 12,5V bij 2000rpm heb.
Bij hoger toerental nu ca. 13,5V op de accuklemmen.
Ik laad de accu nu eerst op met een lader, zodat die vol is als ik de zwik morgen nog eens ga meten.

Gaat dit de goede kant op?
 
Gaat beter, kan natuurlijk toch wel zijn dat ie zijn beste tijd heeft gehad.
Hij zit er weer in, anders zou ik een plaatje laten zien van de binnenkant : als nieuw!
Zo te zien was er nog nooit aan geknutseld. Mocht het zo zijn dat ik hem niet goed krijg, waar moet ik dan op rekenen als ik een goeie van de sloop wil kopen?
 
Ik denk dat je beter hier op het forum kunt rondvragen voor een andere, denk dat je op de sloop er veel te veel voor moet betalen. Beetje elektroman kan zoiets nabouwen met een Triac (dacht dat ie zo heette), zat ooit op mijn swm, beetje ruwe techniek maar werkt wel.

Maar nu nog iemand vinden die dat kan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan