Spanningsregelaar defect?/doormeten Honda CBR600f '87

a-vess

MF'er
1 apr 2010
66
0
Beste MF'ers,

Enige tijd geleden een vraag gesteld betreffende mijn niet lopende CBR600f hurricane uit '87.
Spontaan had hij door wat hij ookalweer moest doen maar helaas zo spontaan als hij starte stopte hij er ook weer mee.

Bij het korte lopen dat hij heeft gedaan liep hij vrij hoog in zijn toeren en heb ik hem 4x stil gezet en weer gestart (met moeite) maar nu totaal geen zin meer om te lopen dus.

De CDI was defect toen ik hem kocht (als niet loper) deze heb ik vervangen en wilde nog niet meteen starten. nu heeft hij dus gelopen maar denk ik dat de spanningsregelaar defect is en dus de oorzaak is van de defecte CDI. Is dat mogelijk? en kan een spanningsregelaar doorgemeten worden zonder lopende motor? en zo ja: wat moet ik dan waar meten?

Nog wat extra informatie:
Na het korte lopen bleek een zekering van volgens mij de verlichting doorgebrand te zijn (wat mij de spanningsregelaar doet verdenken en dus dat de CDI een optater heeft gekregen)
De zowel de brandstofpomp als de bougies geven geen enkel teken van leven (beide geregeld door de CDI)
De accuspanning is voldoende
Ik heb alles loshangen qua bekabeling behalve het startcircuit

Graag hoor ik jullie expert mening voordat ik 200euro uitgeef aan een nieuwe spanningsregelaar en CDI terwijl het dat misschien niet hoeft te zijn.
 
Stekker los trekken van de spanningsregelaar. Dan geeft die geen problemen meer
Hoog stationair lopen en slecht starten is bijna altijd aan vervuilde carbs te wijten.
Benzinepomp gaat pas lopen tijdens het starten en kan ook gewoon vast zitten
 
De carbs zijn uit elkaar geweest een schoon gemaakt, en starten doet hij dus helemaal niet.
De brandstofpomp loopt als een zonnetje als ik het brandstofrelais overbrug, het lijkt echt uit zijn aansturing te komen (de CDI) aangezien er ook geen vonk word gemaakt. Maar de vraag is dus of een spanningsregelaar los door te meten is zonder lopende motor?
 
denk ik dat de spanningsregelaar defect is en dus de oorzaak is van de defecte CDI. Is dat mogelijk? en kan een spanningsregelaar doorgemeten worden zonder lopende motor? en zo ja: wat moet ik dan waar meten?

zowel de brandstofpomp als de bougies geven geen enkel teken van leven (beide geregeld door de CDI)
ja dat is mogelijk en in dit geval zeer waarschijnlijk als er niets meer werkt dat aan de CDI hangt.

regelaar doormeten : zie service manual, maar gezien Honda's daar regelmatig problemen hebben zou ik hem ineens mee vervangen
 
Je kan de diode overgangen meten van de gelijkrichter in de regelaar maar dat heeft bij jou denk ik niet veel zin. Als er een diode stuk is is de laadspanning te laag en bij jou is hij waarschijnlijk te hoog en dan zijn de diodes in ieder geval wel goed.
 
Even een update:
Voor de zekerheid heb ik een andere spanningsregelaar gekocht en een andere stuurschakelaar (rechts) om ook de killswitch uit te sluiten (er was flink geknutseld aan de draden).

Deze zal ik waarschijnlijk vanavond gaan uitwisselen. Nou zal de spanningsregelaar geen effect hebben op het start proces maar de stuurschakelaar heel misschien wel.
Maar ik heb nog een vraag betreffende de CDI, in de manual staan een aantal meet mogelijkheden om te kijken of die nog in correcte staat is en hier is het waar ik het niet meer snap omdat:
In principe zijn alle metingen zoals verwacht behalve de meting tussen massa en de pulsgenerators, hier meet ik een verbinding waar ik die niet zou moeten meten. En dan komt de grote MAAR: als ik een nieuwe CDI (2e hands) doormeet krijg ik exact dezelfde waardes en meeting op alle polen. Heeft iemand een idee voor het testen/meten van de CDI hoe en wat ik zou moeten meten?

En dan nog wat anders: de CDI heeft 2 stekkeraansluitingen, een 4 polige (van de pulsgenerators) en een 6 polige (massa, fase en bobines) waarvan er maar 5 aansluitingen op zitten vanwege het bouwjaar. (de latere modellen houden nog rekening met neutraalstand en sidestand)
Echter op zowel de (2e hands) nieuwe als de oude kabelboom zitten maar 4 touwtjes aan de 6-polige stekker, wat dus inhoud dat een van de 5 polen niet aangesloten zit en hier ga ik op tilt.

logischerwijs zou ik zeggen dat deze aangesloten zou moeten zitten (op massa?) omdat het mogelijk een neutraalstand of sidestand voorwaarde zou kunnen zijn. Maar de motor heeft gelopen op deze CDI en deze kabelboom dus zou hij hem niet nodig hoeven hebben zou je denken....

Een heel verhaal maar hopelijk hebben jullie nog nieuwe inzichten voor mij :? :? :?
 
Heb je een Elektra schema van je motor en zo ja dan je bedrading daar op aan passen .
cdi en spanningregelaar testen bij. Carmo electronics
zelf door meten met B.v en multimeter geeft geen garantie op goede werking.
wel kun je doormeten de bobine,s ,schakelaars ,dynamospoel, Pick-up.
1e controleren op vonken (nieuwe bougie)
daarna pas
2e krijgt de motor de juiste benzine lucht mengsel
3e test de compressie
4e controleer de juiste ontsteking stand.
een benzine motor met Cdi ontsteking kan je laten lopen met alleen spanning van een goede accu .
 
Schema heb ik en is zoals ik hem verwacht,
Carmo is zeker een optie en houd ik in mijn achterhoofd thnx voor de tip!
de te meten delen die je op hebt genoemd heb ik allemaal doorgemeten en vallen volledig binnen verwachtte waardes, daarom verdenk ik ook de CDI omdat ik zowel geen aansturing naar de brandstof pomp als een vonk krijg welke dus beide van de CDI afkomen...

hoe bedoel je de juiste ontstekingstand controleren?
 
Schema heb ik en is zoals ik hem verwacht,
Carmo is zeker een optie en houd ik in mijn achterhoofd thnx voor de tip!
de te meten delen die je op hebt genoemd heb ik allemaal doorgemeten en vallen volledig binnen verwachtte waardes, daarom verdenk ik ook de CDI omdat ik zowel geen aansturing naar de brandstof pomp als een vonk krijg welke dus beide van de CDI afkomen...

hoe bedoel je de juiste ontstekingstand controleren?
Bedoel daarmee ontstekings tijdstip, hoewel deze zelden de oorzaak is hoor ,vaak vastpunt door de fabriek ingesteld.dus als je motor na een maand nog niet wil starten dan ontekingstijdstip controleren .
dat een Cdi bij jou motor de benzinepomp aanstuurt is nieuw voor mij.
 
Bedoel daarmee ontstekings tijdstip, hoewel deze zelden de oorzaak is hoor ,vaak vastpunt door de fabriek ingesteld.dus als je motor na een maand nog niet wil starten dan ontekingstijdstip controleren .
dat een Cdi bij jou motor de benzinepomp aanstuurt is nieuw voor mij.
De ontsteking/ vervroeging gebeurt toch door de cdi of snap ik je uitleg niet ?
 
Gezien de manier waarop je dingen omschrijft ben je iig een stuk handiger en/of zorgvuldiger dan de vorige eigenaar. Je zou de cdi voorzichtig kunnen open dremelen om te kijken of er een diode die functioneert als een soort zekering is doorgebrand.

Voor zo een motor moet je net tegen een leuk geprijsde cdi aanlopen.
Spanningsregelaar idem maar als een diode solderen jou lukt , is een andere / betere spanningsregelaar pas maken ook wel haalbaar.

Nog een keer de OP gelezen, sloop je oude cdi 👍
 
Stekker los trekken van de spanningsregelaar. Dan geeft die geen problemen meer
Hoog stationair lopen en slecht starten is bijna altijd aan vervuilde carbs te wijten.
Benzinepomp gaat pas lopen tijdens het starten en kan ook gewoon vast zitten
er zijn genoeg modellen waarbij de pomp al druk op bouwt op het moment dat je het contact aanzet.
hoe het bij dit model is weet ik niet, een cbr600 van 95 deed het ook met slechts het contact op Aan .
 
Beste MF'ers,

Enige tijd geleden een vraag gesteld betreffende mijn niet lopende CBR600f hurricane uit '87.
Spontaan had hij door wat hij ookalweer moest doen maar helaas zo spontaan als hij starte stopte hij er ook weer mee.

Bij het korte lopen dat hij heeft gedaan liep hij vrij hoog in zijn toeren en heb ik hem 4x stil gezet en weer gestart (met moeite) maar nu totaal geen zin meer om te lopen dus.

De CDI was defect toen ik hem kocht (als niet loper) deze heb ik vervangen en wilde nog niet meteen starten. nu heeft hij dus gelopen maar denk ik dat de spanningsregelaar defect is en dus de oorzaak is van de defecte CDI. Is dat mogelijk? en kan een spanningsregelaar doorgemeten worden zonder lopende motor? en zo ja: wat moet ik dan waar meten?

Nog wat extra informatie:
Na het korte lopen bleek een zekering van volgens mij de verlichting doorgebrand te zijn (wat mij de spanningsregelaar doet verdenken en dus dat de CDI een optater heeft gekregen)
De zowel de brandstofpomp als de bougies geven geen enkel teken van leven (beide geregeld door de CDI)
De accuspanning is voldoende
Ik heb alles loshangen qua bekabeling behalve het startcircuit

Graag hoor ik jullie expert mening voordat ik 200euro uitgeef aan een nieuwe spanningsregelaar en CDI terwijl het dat misschien niet hoeft te zijn.

als ik je hele verhaal nog een keer lees zou een defect in de cdi waarschijnlijker zijn als de plus en de min vanaf de spanningsregelaar omgewisseld zijn. ik zeg niet snel dat iets onmogelijk is maar met al die defecte spanningsregelaars van Honda zou men ook vaak een defecte CDI moeten hebben, maar misschien dat in 99% van de gevallen er te weinig spanning word afgegeven . maar dan zie je nog vaak genoeg verbrande stekkers en andere ongein waarbij de cdi ook geen(meestal niet) problemen geeft.
 
Ok ik ben weer wat verder. Ik kreeg een ingeving dat de neutraalstand schakelaar mogelijk vervelend deed dus deze heb ik even overbrugd naar massa.
de brandstofpomp loopt weer bij het starten
ik heb 12,9V op beide primaire aansluitingen van mijn bobine staan en zakt naar de 10,6V als ik start maar ik kreeg absoluut 0 vonk.
de accu geeft ook ongeveer 13v en zakt naar de 12 als ik start.

als ik de bobine rechtstreeks op de accu zet en met de min op elkaar rommel (wat in principe de CDI ook zou moeten doen) krijg ik een heel klein vonkje...dat zou opzich voldoende moeten kunnen zijn voor een plof maar verre van wat wenselijk is....echter als ik de bobine, kabel en bougie doormeet krijg ik wederom de verwachte waardes te zien zoals in de manual staat beschreven....hoe verdacht is de bobine in dit geval?
 
In principe zijn alle metingen zoals verwacht behalve de meting tussen massa en de pulsgenerators, hier meet ik een verbinding waar ik die niet zou moeten meten

ik kan dit niet meer invoegen in mn vorige bericht, maar als je dus verbinding meer, heb je dan niet sluiting , dat hij daardoor niet vonkt ?

* edit* waar de bobine los op de accu geen last van heeft, zoals je net omschrijft.

Daarnaast kan ik me herinneren dat je soms de cdi van stroom moet voorzien bij sommige metingen waarmee je controleert op defecten, maar dat zal in je werkplaatshandboek staan.
 
ik kan dit niet meer invoegen in mn vorige bericht, maar als je dus verbinding meer, heb je dan niet sluiting , dat hij daardoor niet vonkt ?
Dat is ook een conclusie die ik had getrokken a.d.h.v. het manual, en dan komt de maar: Ik heb mijn oude CDI langs de nieuwe gelegd en die meten exact hetzelfde (wat kan als ze allebei aan dezelfde motor hebben gehangen met een mankement) èn de nieuwe CDI langs een andere nieuwe 2e hands (bij de motorsloop) gelegd en die meet ook exact dezelfde waarde.....met andere woorden of mijn CDI is niet stuk en die meting is dus correct...of ze hebben me proberen een defecte CDI te verkopen maar ze beweren hem getest te hebben.
 
Dat is ook een conclusie die ik had getrokken a.d.h.v. het manual, en dan komt de maar: Ik heb mijn oude CDI langs de nieuwe gelegd en die meten exact hetzelfde (wat kan als ze allebei aan dezelfde motor hebben gehangen met een mankement) èn de nieuwe CDI langs een andere nieuwe 2e hands (bij de motorsloop) gelegd en die meet ook exact dezelfde waarde.....met andere woorden of mijn CDI is niet stuk en die meting is dus correct...of ze hebben me proberen een defecte CDI te verkopen maar ze beweren hem getest te hebben.
dan zou ik er persoonlijk van uitgaan dat ze beiden goed zijn.
ik meen ergens gelezen te hebben dat de vorige eigenaar had lopen te kloten aan de bedrading dus zijn foute diagnose van een defecte cdi is dan waarschijnlijker dan dat je een defecte hebt ontvangen van een sloop.

Maar je benoemt er veel verschillende dingen, voordat je het overzicht kwijt raakt zou ik eerst dingen gaan uitsluiten.
als die pick ups sluiting maken die je noemde zal hij ook niet vonken wat de bobine wel rechtstreeks op de accu doet, zoals je zei.
Voor sommige electrische dingen zoals metingen moet je soms iets maken met kleine krokodillen klemmetjes , bijv aan je multi meter omdat je maar 1 paar handen hebt, maar voor de meeste hobbyisten maar ook garages houd het een keer op en ga je richting bedrijven zoals carmo.
voor mijn fz was een cdi 80 euro , toen heb ik gewoon een week gewacht omdat 1 van 30 euro uit duitsland kwam vanaf een particulier.
mijn zwager heeft de oude nog gerepareerd wat weinig werk was, 2 diodes die doorgebrand waren omdat de vorige eigenaar 2X de bruine met de rode draad had omgeruild, op dezelfde 2 stukken draad ......... wat dus mis ging toen brave ik weer rood/rood en bruin/bruin er van ging maken....
Dat soort mensen zouden eigenlijk gewoon een werkstraf moeten krijgen, 5 jaar woon-werk op een trapfiets met max 2 bar in de banden ofzo...


zag net een ander topic voorbij komen wat gerelateerd lijkt :

 
uit een Pick up komen twee draadjes deze met mulitmeter ohmse waarde van .....ohm
elk draadje O ohm naar massa .
pas op verwissel/ verdraai niet twee aansluitingen van de Pick up,s op de cdi.
zo ook niet onderling ,carmo Pick up werk met keuren wit en bruin als je deze omdraait en aansluit op je Cdi loop je motor zo wie zo slecht .

Bobine ohm waarde sec ..... ohm primaire .... ohm
controleer ook dat de week yzerenkern van de bobine aan de massa zit.
 
dan zou ik er persoonlijk van uitgaan dat ze beiden goed zijn.
ik meen ergens gelezen te hebben dat de vorige eigenaar had lopen te kloten aan de bedrading dus zijn foute diagnose van een defecte cdi is dan waarschijnlijker dan dat je een defecte hebt ontvangen van een sloop.
Ja dat idee had ik ook al een beetje, de vorige CDI had meegelopen over de achterband dus die was echt wel toe aan vervanging. of deze elektrisch defect was denk ik ook niet zozeer.

een nieuwe CDI kost rond de 100euro, dat is een derde van wat de motor gekost heeft dus ik verken eerst de mogelijke andere oorzaken ;)

uit een Pick up komen twee draadjes deze met mulitmeter ohmse waarde van .....ohm
elk draadje O ohm naar massa .
pas op verwissel/ verdraai niet twee aansluitingen van de Pick up,s op de cdi.
zo ook niet onderling ,carmo Pick up werk met keuren wit en bruin als je deze omdraait en aansluit op je Cdi loop je motor zo wie zo slecht .

Bobine ohm waarde sec ..... ohm primaire .... ohm
controleer ook dat de week yzerenkern van de bobine aan de massa zit.
de pickups meten 506 en 508ohm, naar massa kan ik me niet meer herinneren dus zal ik nogmaals eens checken.
de aansluitingen zijn niet zomaar te wisselen aangezien dit allemaal stekerverbindingen zijn.
daarbij is er een verschil tussen slecht lopen en niet lopen ;)

de waardes van de bobines prim en sec weet ik niet exact meer en zal ik ook weer even meten maar die waren ook binnen verwachtingen.
waar zou de bobine op massa moeten zitten? want dat is dus wat ik nergens goed meet op de bobine. als dat op de bevestiging zou moeten zijn dan heb ik waarschijnlijk weer een startpunt gevonden 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan