Spanningsregelaar en/of accu kapot?

15 sep 2009
11
0
Hazerswoude
Het was afgelopen vrijdag ochtend, ik doe m'n contact aan, dashboard lampjes branden allemaal gewoon en druk op de startknop. Er gebeurt niks en alle lampjes vallen uit.

De zekeringen heb ik nagekeken, accu is goed, ik gebruik de motor 3 a 4 keer in de week, en ik had de motor de dag ervoor voor het laatst gebruikt.

Als ik het contact aan zet gaan er (soms niet altijd) een aantal lampjes heel zwak branden. En na ongeveer 20 sec brand alles normaal, alleen bij het indrukken van de startknop geeft het relais één tik en valt alles weer uit. Ik heb ook nog gebrobeerd met een accuoplader en dan op startmodus, dashboard verlichting ging meteen branden en bij het indrukken van de startknop ging het relais snel tikken.

Motor is een cb500 km 46xxx bj 97

Wat denken jullie dat het is? startrelais? Startmotor? iets anders?
 
Een laadspanning van een gewone loodaccu is maximaal14,1V (=kookdrempel).
Een hogere maximale laadspanning duidt op een minder goede of kapotte cel in je accu.
Je accu zul je ook sneller moeten bijvullen omdat water nu eenmaal verdampt bij koken. Naarmate de laadspanning nog hoger wordt, zullen ook je lampjes en andere electronica overeenkomstig sneller kapot gaan. Vaak lampjes vervangen? = foute boel!
 
Te hoge laadspanning maakt de accu kapot en is bijna altijd te wijten aan een kapotte spanningsregelaar. Vervang je dan de spanningsregelaar dan maakt de zieke accu die spanningsregelaar weer kapot enz..
 
Terug
Bovenaan Onderaan