Spanningsregelaar en/of accu kapot?

15 sep 2009
11
0
Hazerswoude
Het was afgelopen vrijdag ochtend, ik doe m'n contact aan, dashboard lampjes branden allemaal gewoon en druk op de startknop. Er gebeurt niks en alle lampjes vallen uit.

De zekeringen heb ik nagekeken, accu is goed, ik gebruik de motor 3 a 4 keer in de week, en ik had de motor de dag ervoor voor het laatst gebruikt.

Als ik het contact aan zet gaan er (soms niet altijd) een aantal lampjes heel zwak branden. En na ongeveer 20 sec brand alles normaal, alleen bij het indrukken van de startknop geeft het relais één tik en valt alles weer uit. Ik heb ook nog gebrobeerd met een accuoplader en dan op startmodus, dashboard verlichting ging meteen branden en bij het indrukken van de startknop ging het relais snel tikken.

Motor is een cb500 km 46xxx bj 97

Wat denken jullie dat het is? startrelais? Startmotor? iets anders?
 
Als je accu toch slecht is dan zou die hem toch op z'n minst mooizaam moeten laten ronddraaien? Hij doet gewoon helemaal niks. Dit is van de ene op de andere dag. Ik heb het trouwens een maand of 5/6 geleden ook een keer gehad en toen na een aantal uur deed ie het gewoon weer. Maar daarna nooit meer.
 
je accu hoeft niet perse slecht te zijn, hij kan ook leeg zijn omdat er niet voldoende wordt bijgeladen.
zet er eens een andere accu bij met behulp van startkabels.
 
Laatst bewerkt:
Slechte massa op verschillende punten of toch je startmotor die net ff op een verkeerd punt staat....... klinkt raar, ik heb het gehad met een auto....

Slecht inwendig contact ( eigenlijk versleten ) een nieuwe er in gedaan en probleem was verholpen.

Accu kun je laten doormeten op capaciteit.... misschien vindt je dan wel je probleem.

Brezan heeft meestal wel een accu tester, FBA winkels ook wel.

Succes.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Als je accu toch slecht is dan zou die hem toch op z'n minst mooizaam moeten laten ronddraaien? Hij doet gewoon helemaal niks. Dit is van de ene op de andere dag. Ik heb het trouwens een maand of 5/6 geleden ook een keer gehad en toen na een aantal uur deed ie het gewoon weer. Maar daarna nooit meer.

Je bedoelt.... dat een accu op geen enkel moment gewoon kapot kan gaan????? :?
Dat geratel dat je hoort is het startrelais dat nét niet genoeg stroom krijgt om open te blijven staan. Dat gebeurt met je acculader aangesloten op de accu. Dat kan een teken zijn dat er iets niet klopt met de accu.

Probeer het maar eens met een goede accu.
 
het snel tikken van het relais duidt erop dat er niet genoeg stroom bij de startmotor komt.
dit kan diverse oorzaken hebben
accu leeg/kapot, slechte verbindingen, accu polen geoxydeerd of massa kabel verbinding op het frame slecht contact
je accu kan van de een op de andere dag stuk gaan
eigenlijk zou je deze moeten (laten) testen met een accutester, dit is een apparaat voorzien van een voltmeter en een weerstand waarmee je de accu zwaar kan belasten.
op de voltmeter kan je dan zien of de accu onder belasting zijn spanning vasthoud, deze loopt wel terug naar 5 tot 8 volt, afhankelijk van accu en belasting.
deze test zou je zelf ook kunnen doen, eerst accu opladen, voltmeter op de accu, geeft dan tussen de 12 en 14 volt aan, start motor bedienen en kijken hoe ver de spanning terugloopt.
als de accu verrot is kan de spanning wel tot 2 volt wegvallen.
bij deze test kunnen eventuele slechte verbindingen wel een rol spelen.
het is zowiezo verstandig om de accu eerst te laden en de spanning te meten.
met een zuurweger zou je ook elke cel van de accu kunnen meten, elke cel moet ongeveer gelijk zijn, maar ook bij deze meting geld eerst accu laden.
zuurwegen is een appaart klusje, voor een motor accu moet je een zuurweger hebben met een klein slangetje en dat geklooi met zuur.
het is net als met kitten , het zit altijd overal
waar ik wel naar benieuwd ben is acculader met startmodus, hoeveel ampere kan er worden geleverd in deze modus.
ik weet niet wat het vermogen is van deze start motor, ik vermoed dat er ongeveer een 15 tot 30 ampere zou kunnen lopen, dit moet de start hulp dan wel kunnen opbrengen, zoniet dan gaat het start relais tikken.
maar vooraan beginnen, eerst er van vergewissen of de accu nog in goede conditie is, dan verbindingen, nakijken en dan pas verder zoeken.
 
Heren, (en dames misschien ook nog)
Ik heb nog niet echt tijd gehad, en de motor staat niet bij mij thuis maar bij een rijtjeshuis waar ik niet meer gereedschap heb dan een setje schroevendraaiers die ze bij de Action nog niet eens verkopen.

Wel staat de accu aan de lader en de massa aan m'n frame heb ik nog niet zo snel kunnen vinden. Zit denk vooraan bij het dashboard of onder de tank?

Ik hou jullie op de hoogte :W
 
......................

Ik heb ook nog gebrobeerd met een accuoplader en dan op startmodus, dashboard verlichting ging meteen branden en bij het indrukken van de startknop ging het relais snel tikken.

...............
Heel soms blijft een acculader daarmee nog heel ...... een startmotor probeert minstens 50, meestal meer dan 100 Ampères te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Hij doet het weer :) :)
Gelukkig
Startkabels van het koekblik naar de motor en hij draaide meteen al rond, het was alleen niet genoeg, toen de auto gestart en toen de motor geprobeerd en dat ging wel.

Vind wel een beetje vreemd want de accu van die auto was toch iets van 40/50 ampere en dan toch nog moeite hebben terwijl mijn accu iets van 10 ampere heeft. Maar ik ben maar een leek hoor
 
Een starter trekt best wel een piek. En je autoaccu hoeft ook niet perect meer te zijn ;)

~[edit]
Tip: bij het starten vanaf je auto (wat je ook met startkabels doet), eerst de helpende auto aan zetten, en stationair laten draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja, een accu kan "ineens" kapot zijn, zelfs midden in de zomer!

Bij loodzuuraccuus kan dat worden veroorzaakt door de hoogte van het stroomgeleidend bezinksel dat zich onder in iedere cel van een loodzuuraccu bevind. Wanneer dit uiteindelijk sluiting tussen de platen maakt, is de spanning van die cel volledig verdwenen. De overgebleven cellen zullen dan ook overlijden omdat die zullen proberen deze cel weer op te laden.
En met zuurwegen kun je zo'n cel vinden. Niet dat je dan nog iets met zo'n accu kan.... maar toch.

Maar vreemd is i.d.d. wel dat een parallel geschakelde autoaccu te weinig hulpstroom levert bij het starten van een motorfiets. Was de accu van het koekblik slecht, of bestaan de startkabels meer uit isolatiemateriaal dan stroomgeleidend materiaal?
 
Maar vreemd is i.d.d. wel dat een parallel geschakelde autoaccu te weinig hulpstroom levert bij het starten van een motorfiets. Was de accu van het koekblik slecht, of bestaan de startkabels meer uit isolatiemateriaal dan stroomgeleidend materiaal?

Ik denk dat de startkabels idd teveel weerstand hebben, hetzelfde heb ik ook al eens gehad met kabels van de aldi.
 
Hummmm, misschien is er bij mijn fiets het zelfde aan de hand...

Startrelais tikte als een malle als ik wilde starten. Netjes 12,8V op m'n accu en bij het starten zakte dit naar ruim 4V. Knoppie weer los en er was weer 12,8V op m'n accu...

Bij mij bleek er totaal geen vloeistof meer in m'n accu te zitten! Ik heb zojuist gedestileerd water gehaald, de accu bijgevuld en nu staat de accu aan de lader.

Check je accuvloeistof eens, misschien ligt het daar aan.
 
Hummmm, misschien is er bij mijn fiets het zelfde aan de hand...

Startrelais tikte als een malle als ik wilde starten. Netjes 12,8V op m'n accu en bij het starten zakte dit naar ruim 4V. Knoppie weer los en er was weer 12,8V op m'n accu...

Bij mij bleek er totaal geen vloeistof meer in m'n accu te zitten! Ik heb zojuist gedestileerd water gehaald, de accu bijgevuld en nu staat de accu aan de lader.

Check je accuvloeistof eens, misschien ligt het daar aan.

Waarschijnlijk te laat, een drooggekookte accu krijg ik op mn werk (motorfietsmonteur) nog maar zelden aan de praat.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou maar alvast wat geld opzij zetten. :)

EDIT: en ik neem aan dat je het onderhoud zelf doet? Controleren van het vloeistofniveau staat als het goed is ook op de checklist van iedere (grote)beurt.
 
Laatst bewerkt:
Heej MasterTommy,

Ik doe inderdaad zo veel mogelijk zelf aan m'n motor. Ik ga de accu straks plaatsen, hopelijk werkt het. Zo niet da ga ik idd een nieuwe accu halen.

Nog tips waar in de omgeving Zoetermeer?

EDIT (15 minuten later...): Zojuist de accu geplaatst en de motor startte in 1 keer! Ik ben wel benieuwd hoe lang dit zo blijft aangezien MasterTommy enigzins sceptisch was, maar ik houd het in de gaten.
De volts zakte van 12,8 naar 10,3 tijdens het starten en liepen op tot ruim 14 toen de motor liep. Op het moment dat ik gas gaf steeg het voltage naar ruim 15V... (dit lijkt mij weer wat hoog eigenlijk...)
 
Laatst bewerkt:
Heej MasterTommy,

Ik doe inderdaad zo veel mogelijk zelf aan m'n motor. Ik ga de accu straks plaatsen, hopelijk werkt het. Zo niet da ga ik idd een nieuwe accu halen.

Nog tips waar in de omgeving Zoetermeer?

EDIT (15 minuten later...): Zojuist de accu geplaatst en de motor startte in 1 keer! Ik ben wel benieuwd hoe lang dit zo blijft aangezien MasterTommy enigzins sceptisch was, maar ik houd het in de gaten.
De volts zakte van 12,8 naar 10,3 tijdens het starten en liepen op tot ruim 14 toen de motor liep. Op het moment dat ik gas gaf steeg het voltage naar ruim 15V... (dit lijkt mij weer wat hoog eigenlijk...)

Wat is het voltage op de accupolen stationair en bij 4000/5000 toeren?
 
Net even weze checken.

na de afgelopen nacht stil te hebben gestaan in de schuur trof ik de accu aan met 11,5V.
Startte in 1 keer en met 1500tpm stond de voltmeter na 2 minuten op 16,2V wel met de choke open, al denk ik niet dat dat er toe doet! deze 16,2 V schommelde iets en dit bleef zo voor ongeveer 4 minuten.

Vervolgens naar 4000tpm (met choke) en toen gaf de voltmeter stabiel 17,6 aan.
Na 1 minuutje nam dit af naar ongeveer 14,6 Ven bleef dit redelijk stabiel.

Tot slot nog de choke dicht gedaan en vol gas gegeven (11000tpm) Voltmeter liep iets op naar +/- 15,5V.

Wel een boel rook uit de uitlaat, handje er bij gehouden op +/- 30cm en veel zwarte spikkeltjes op m'n hand. Wat zou dit zijn?
 
@michiel: wat betreft je accu... laadvoltage moet rond de 14V zijn ongeacht het toerental. De accu is drooggekookt vanwege het hoge voltage. Spanningsregelaar is waarschijnlijk stuk en je moet de accu vervangen. (wonder dat de elektronica nog niet stuk is)

Misschien moet je stationair wat minder vaak vol gas geven, want zwarte spikkeltjes is echt niet goed. Volgens mij verbrandt je motor olie.
 
Laatst bewerkt:
Eensch. Die 16 en 17 volt is echt te veel.

En 11,5 na één nachtje staan terwijl die vol was, is echt te weinig.

SR kaduuk, en daarom mogelijk ook nog je accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan