spanningsregelaar gsx-r

marrek

MF'er
25 aug 2002
39
0
ridderkerk
Na het een en ander aan problemen gehad te hebben wat betrefd de knipperlichten is het volgende probleem opgedoken.
Wanneer ik op de rijksweg rijdt dus hogere toeren maak, gaan de knipperlichten van even gewoon knipperen over in heel snel knipperen en zelfs gewoon even blijven branden. Bij stationair en lagere toerentallen is dit probleem niet aanwezig.
Ook heb ik het idee dat de accu niet altijd genoeg wordt bijgeladen.
Soms na een stukje rijden wilde motor totaal niets doen, niets de starrtmotor, en de lampjes in het dashboard gloeien maar een beetje licht op. Terwijl even later na een stuk rijden hij start alsof er niets aan de hand is.
Als de motor draait en ik doe de verlichitng aan gaat de motor ook langzamer draaien, hoewel dit weer af en toe zo is.
Met mijn zeer beperkte kennis denk ik dat het de spanningsregelaar is die de problemen oplevert.
Is dit inderdaad zo, en hoe kan ik dit dan te weten komen?
 
Kijk de verbindingen aan de akku eerst eens na, het is mogelijk dat er iets los zit, of dat er oxidatie tussen de aansluitingen zit.

Dat een motor stationair iets trager gaat draaien als je de verlichting inschakelt, dat is normaal. Je krijgt dan meer belasting op de alternator, en dan moet er ook meer vermogen geleverd worden om die rond te draaien (je motor wordt dus iets meer belast).

Verder moet je de spanning over de aansluitklemmen van de akku meten. Die moet tussen de 13,5 en 14,5V zitten met draaiende motor. met ingeschakelde verlichting is het mogelijk dat je een klein beetje gas moet geven om aan die spanning te komen.
 
spanningsregelaar doormeten

stekker los van de spannings regelaar dan op de 2 polen meten moet dan ongeveer 60 volt zijn bij 3000 tpm

Dynamo doormeten

laad stroom op de accu meten op + en - moet tussen de 12 en 14 volt zijn bij een aangesloten spannings regelaar en een beetje gas geven 3000 tpm
 
spanningsregelaar doormeten

stekker los van de spannings regelaar dan op de 2 polen meten moet dan ongeveer 60 volt zijn bij 3000 tpm
Zo meet je echt geen spanningsregelaar.

Dynamo doormeten

laad stroom op de accu meten op + en - moet tussen de 12 en 14 volt zijn bij een aangesloten spannings regelaar en een beetje gas geven 3000 tpm
En zo meet je dus geen dynamo door, maar ergens ver weg zit je wel goed ;)

Wat dan wel waar is: Als je rond de 5000 rpm rond de 14,5 volt over je accu meet (volgeladen accu, lampen aan of uit maakt niets uit) zullen je dynamo en regelaar wel OK zijn. Probeer het ook nog eens bij nog hogere toerentallen.

Is het voltage veel hoger dan is je regelaar niet in orde en kun je je accu (letterlijk) opblazen en alles wat ook niet tegen te veel spanning kan.

TS: gaat je verlichting ook (veel) feller branden als je gas geeft?
 
spanningsregelaar doormeten

stekker los van de spannings regelaar dan op de 2 polen meten moet dan ongeveer 60 volt zijn bij 3000 tpm

Dynamo doormeten

laad stroom op de accu meten op + en - moet tussen de 12 en 14 volt zijn bij een aangesloten spannings regelaar en een beetje gas geven 3000 tpm

Ook ergens een klok gehoord maar de klepel nog aan het zoeken? Er klopt echt niets van je uitleg. :N
 
Eindelijk heb ik even de tijd gevonden om het een en ander te meten.

Nadat de accu op de oplader heeft gestaan levert die een gezonde 12,7 volt.
Nu startte de motor direct en dan wordt er een spanning van 14,5 volt gemeten.
Bij een toerental van 2500-3000 tpm is er een spanning van 14,6 volt.
Laat ik de motor nog meer toeren draaien ongeveer 5000 tpm dan heb ik spanning van 14,9 volt.

Bij 5000 tpm gaan de knipperlichten raar doen. Eerst even normaal knipperen daarna heel snel en bijna direct gaat dit over in een soort flikkerlicht frequentie.

Mocht het nu de spanningsregelaar zijn, dan heb ik de volgende vraag.
Op de site van Electrix kwam ik een vervangingsregelaar tegen type RG25.
Er staat ook een piccie bij van dat ding, is dat nu werkelijk hetgeen ik zou moeten hebben om de regelaar te maken?
Het rotding, is niets meer dan een staafje koper? met twee draadjes en een schroefje. Vragen ze 64 euro inclusief verzenden en btw voor.

De verlichting gaat niet harder branden bij het opvoeren van de toeren.
 
Het lijkt d'r op dat je SR OK is. Ik zou de fout dan ook ergens anders gaan zoeken. Schema d'r bij en... zoeken.

Wordt de spanning nog hoger als je het gas verder open draait?, want dan zou je SR de boosdoener kunnen zijn.
 
Het zou ook gewoon het knipperrelais kunnen zijn, de knipperautomaat dus.

Zo'n elektromechanisch geval kan door trillingen raar gaan doen. Probeer dat ding eens om te ruilen om te zien of het daar aan ligt.

Ik heb in het verleden hetzelfde probleem gehad bij een Yamaha RD250. Ook toen was de knipperautomaat het probleem.
Vervangen door een volledig electronische is de beste (en duurste) oplossing.
 
Maar dat knipperrelais heb ik juist een aantal maanden geleden vervangen, omdat degene die ervoor in zat opgeblazen was.
Het was/is maar een idee.

Alle stekkerverbindingen en massa- aansluitingen schoonmaken wil ook nog wel eens helpen.
Heb je alleen problemen met je knipperlichten of zijn er meer afwijkingen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan