teee
Rookie
Beste mede hobby-isten - -,
2 spanningsregelaars in krap een maand tijd is wel een beetje te veel van het goeie . Toegegeven, ze waren niet nieuw maar zoiets werkt of het werkt niet. Dus als het binnen een maand stuk gaat krab ik me toch even achter de oren.
Probleem: De GSX types (tot 1989??) hebben een drie fasen wisselstroom dynamo met permanent ronddraaiende magneten. De drie draadjes (allemaal geel) komen in een klein blokje die dat dan gelijk moet richten en vervolgens converteren naar een normale gelijkspanning om de accu op te laden en de rest van spanning te voorzien .
Edoch, die Suzuki ingenieurs bedenken dat er best één fase door het licht kan worden afgeregeld. Nu werkt dat misschien best als zo'n fiets nieuw is maar na de nodige jaren werkt dat dus niet meer zo best .
Nu zijn er handige leveranciers die zoiets weten te voorkomen met een speciale spanningsregelaar en daar durven ze dus heel veel Euros €€€€€€ voor te vragen.
Vragen:
Bestaan er goedkope alternatieven??
Kan de spanningsregelaar van een andere fiets gebruikt worden (afgezien van een beetje gepruts om de draadjes passend te maken)?
Heeft er iemand een goed schema om zo'n regelaartje zelf te bouwen?
Zijn er nog algemene tips om dit probleem op te lossen en in de toekomst te voorkomen.
Het is nu wel wat kouder maar helemaal niet kunnen rijden is NIET leuk!!
2 spanningsregelaars in krap een maand tijd is wel een beetje te veel van het goeie . Toegegeven, ze waren niet nieuw maar zoiets werkt of het werkt niet. Dus als het binnen een maand stuk gaat krab ik me toch even achter de oren.
Probleem: De GSX types (tot 1989??) hebben een drie fasen wisselstroom dynamo met permanent ronddraaiende magneten. De drie draadjes (allemaal geel) komen in een klein blokje die dat dan gelijk moet richten en vervolgens converteren naar een normale gelijkspanning om de accu op te laden en de rest van spanning te voorzien .
Edoch, die Suzuki ingenieurs bedenken dat er best één fase door het licht kan worden afgeregeld. Nu werkt dat misschien best als zo'n fiets nieuw is maar na de nodige jaren werkt dat dus niet meer zo best .
Nu zijn er handige leveranciers die zoiets weten te voorkomen met een speciale spanningsregelaar en daar durven ze dus heel veel Euros €€€€€€ voor te vragen.
Vragen:
Bestaan er goedkope alternatieven??
Kan de spanningsregelaar van een andere fiets gebruikt worden (afgezien van een beetje gepruts om de draadjes passend te maken)?
Heeft er iemand een goed schema om zo'n regelaartje zelf te bouwen?
Zijn er nog algemene tips om dit probleem op te lossen en in de toekomst te voorkomen.
Het is nu wel wat kouder maar helemaal niet kunnen rijden is NIET leuk!!