spanningsregelaar GSX

teee

Rookie
26 nov 2002
27
0
wageningen
Beste mede hobby-isten - :] -,

2 spanningsregelaars in krap een maand tijd is wel een beetje te veel van het goeie :( . Toegegeven, ze waren niet nieuw maar zoiets werkt of het werkt niet. Dus als het binnen een maand stuk gaat krab ik me toch even achter de oren.

Probleem: De GSX types (tot 1989??) hebben een drie fasen wisselstroom dynamo met permanent ronddraaiende magneten. De drie draadjes (allemaal geel) komen in een klein blokje die dat dan gelijk moet richten en vervolgens converteren naar een normale gelijkspanning om de accu op te laden en de rest van spanning te voorzien :Z .
Edoch, die Suzuki ingenieurs :} bedenken dat er best één fase door het licht kan worden afgeregeld. Nu werkt dat misschien best als zo'n fiets nieuw is maar na de nodige jaren werkt dat dus niet meer zo best |( .
Nu zijn er handige leveranciers die zoiets weten te voorkomen met een speciale spanningsregelaar en daar durven ze dus heel veel Euros €€€€€€ voor te vragen.

Vragen:
Bestaan er goedkope alternatieven??
Kan de spanningsregelaar van een andere fiets gebruikt worden (afgezien van een beetje gepruts om de draadjes passend te maken)?
Heeft er iemand een goed schema om zo'n regelaartje zelf te bouwen?
Zijn er nog algemene tips om dit probleem op te lossen en in de toekomst te voorkomen.

Het is nu wel wat kouder maar helemaal niet kunnen rijden is NIET leuk!!
 
Laat me raden......

* je accu is wat ouder en is aan vervanging toe.
* je hebt een nog best recente accu maar het is géén YUASA accu, maar een of ander imitatie merk.
* je electrische installatie ziet eruit om te ;(

Ik hoor de reactie wel 8-)
Groeten Paul.
 
Tja, helaas sla je de plank een beetje mis wat de accu betreft.

De eerste keer dat de regelaar de geest gaf O-) had ie gelijk ook maar m'n accu omgebracht. Dus een nieuwe aangeschaft en daar verkochten ze geen imitatie zooi :) .

En de elektrische installatie is zo simpel dat er nauwelijks een wanboel van te maken is, hoe goed je ook je best probeert te doen (massapunten overigens allemaal nagelopen) en voor de rest heb ik geen elektrische problemen.

Maar bedankt voor je reactie. Ik hoop dat er nog vele zullen volgen. Ook voor de andere Suus-rijd(st)ers.
 
Deze zijn vrij simpel zelf te bouwen.
Aller eerst moet je een gelijkricht brug bouwen die het juiste amperage aan kan, dit is een simpele 3fase diode brug. Hierachter plaats je de spanningsregelaar van een auto (deze zit meestal tussen de koolborstels van de dynamo).
 
Een auto regelaar regelt de veldstroom, ik heb permanente magneten en dat werkt dus niet. Onderstaand schema heb ik al eens geprobeerd. Fikse diodes en een vermogenstransistor moeten ongeveer 20 A kunnen afregelen. Helaas, alles wordt loei heet en de spanning blijft te hoog. Wie helpt me verder?? Bah het schema krijg ik er helaas niet in (hoe gaat dat???).

www.motor-forum.nl/forum/misc/9433
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Een bijzonder uitgebreid verhaal over dit onderwerp is te vinden op www.thegsresources.com
Als je daar zoekt in het forum bij tips & tricks, vind je ook een topic over een alternatief van Honda 400/450 twins uit eind 70, inclusief bedradings schema.

Verdere tips:
* 3 gele draden van je dynamo inkorten, en direct verbinden met je regalaar. Zo by-pass je de stekerverbindingen onder de tank. Want licht uit 1 fase is niet de enige reden voor het opblazen van je regelaar. Het niet afnemen van (voldoende) stroom zorgt voor oververhitting, en dit kan gebeuren als je slechte contacten hebt. Inderdaad foutief design.
* Electrex is inderdaad een goed alternatief. Heeft ook een groter koellichaam.
* Directe massadraad van je regulator - uitgang naar je frame leggen (aarding)
* Meet je stator eens door. 1 defecte of kortgesloten fase kan ook je regulator vernielen. En aangezien je er al twee bent kwijtgeraakt, zou ik de fout daar gaan zoeken.

OP mijn GSX zit een elektrex, maar ik heb alle mogelijke voorzorgen getroffen om te zorgen dat mij dit niet overkomt (zie bovenstaande tips). Ik ken ook mensen die gewoon de originele regulator nog hebben draaien, omdat ze uit voorzorg deze (oude) GSX kwaal hebben ondervangen.

Oh ja, prijzen. De slopers kennen deze kwaal, en vragen dus ruim voldoende voor een regulator. 100,= Euro is normaal (kost een nieuwe ook ongeveer), maar bij zoeken moet je ze voor 65,= kunnen krijgen ( www.swinkelsmotoren.nl ). Nee, heb ik geen aandelen in.

cu,
John
 
nieuwe spanningsregalaar zit er inmiddels in. Massa verbeterd. Alles werkt nu (nog). Tips blijven welkom!!. Plaatje staat in een ander berichtje van me als link (krijg het echt niet anders voor elkaar).


full



 
Laatst bewerkt:
Hallo Teee !

Ik ben nog maar net op het forum ingelogd, en ben dus de stukken aan het lezen over mijn type motor ! gsx 550 ES Erg interessant allemaal !

ik heb zelf al wat problemen gehad met m'n 550es maar zoals het nu lijkt is het bij mij allemaal opgelost met een nieuwe accu....

Op het Net is ook een duitse site over de gsx 550! in dit forum wordt ook veel gesproken over technische problemen !

Ik zou zeggen ga eens kijken:

http://www.forennet.org/pro/gsx550/YaBB.pl

suc6 ermee !

Gr, Remko
 
Als de regelaar niet goed massa maakt met het frame, kan de hitte onvoldoende afgevoerd worden. Het kan nuttig/nodig zijn om hittegeleidende pasta tussen frame en regelaar aan te brengen.

Gr. Rob
 
Heb denk hetzelfde probleem met m'n pas aangeschafte GSX 550 EF. Ik ging uit van een kapotte dynamo. Van de vorige eigenaar begreep ik dat na een hele tijd met licht aan rijden de accu helemaal leeg is.

Maar ik begrijp dat het een bekende kwaal is van dit type motorfiets. Ik heb zoiezo een gloednieuwe accu erin gezet. Hiermee draait de motor als een zonnetje (zelfs een jaar lang stil gestaan!).

Alleen ben ik nou niet echt thuis in electronica...

Hoe kan ik het een en ander testen? Met een multimeter de spanning meten met licht aan/uit? Want om nou onnnodig dingen te gaan repareren is ook niet de bedoeling natuurlijk. Wie helpt me uit de brand?

Groeten Tom.
 
Ik heb daarnet de nieuwe accu gemeten en die gaf 13 volt aan. Ook tijdens het starten blijft ie rond de 13 volt. Op zich goed zou je denken dan.

Maar wanneer de motor draait dan blijft ie ook op 13 volt staan, bij verhoogd toerental of verlichting aan hetzelfde verhaal. Kan ik hieruit concluderen dat de dynamo kapot is?
 
zou best eens kunnen, maar je kan toch ook je wisselspanning op je dynamo draden meten izze rond de 60 volt? vermoed ik.Deze wordt gelijkgericht door de 3 fase gelijkrichter en je accu zit natuurlijk achter je spanningsregelaar die zorgt dat deze bijgeladen wordt, het zou natuurlijk ook je spanningregelaar kunnen zijn die niks meer doet . Meten is weten!
 
Aangezien ik hier niet zo veel ervaring mee heb heb ik het een en ander zitten lezen op het internet. Vermoed dat het inderdaad iets anders is dan de dynamo. Komt bij deze modellen nogal vaak voor namelijk. Diodes schijnen nogal eens door de branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan