Spanningsregelaar honda cbr vervangen

Ewout

MF'er
4 feb 2004
67
0
Hierbij een vraag mbt een spanningsregelaar van een Honda CBR 600.

Nadat we problemen hadden met het afslaan en slecht lopen na een run op een testbank, ben ik aan de slag gegaan om te kijken waar het probleem vandaan kwam.
Alvast een spanningssregelaar besteld omdat deze als eerste in me opkwam als oorzaak, dat klopte dus ook.

De regelaar was aan een van de polen behoorlijk heet geworden, zodanig dat een platte pool helemaal verkleurd was en ook de witte stekkerbehuizing was aardig verbrand.
het connectortje was helemaal zwart geblakerd.
lekker heet geweest dus.

De laadspanning is nu 14.5 V bij 4000 toeren, lichten aan, dat lijkt me wel goed want de laadspanning van m'n VTR is 14.4 V.

Ik heb de zwarte aanslag een beetje van de connector gekrabt, maar ik zou deze graag beter willen schoonmaken ivbm beter contact. Ik krijg alleen niet de connectors uit de witte behuizing.
Heb al zitten prutsen met een kleine schroevendraaier, maar zonder geweld lijkt het niet te lukken.
Wie weet hoe dat wel werkt?


Tevens graag advies of dit een normaal verschijnsel is bij het ter ziele gaan van een spanningsregelaar of dat dit wijst op een ander electrisch probleem.
Ik heb nog een reserve blok met een zgan dynamo, moet ik deze ook vervangen?
 
Meestal zijn dat connectoren waar je de stekker inschuift. Tijdens het inschuiven duwje een lipje opzij. Als de stekker in de connector zit vlat het lipje in een gaatje van de stekker waardoor deze vast zit. Het is in principe niet de bedoeling dat je ze weer los haalt maar het kan wel (vaak genoeg gedaan.) Met een klein schroevendraaiertje het lipje van opzij benaderen en er onder proberen te frutten. Daarna kan je de stekkel aan de draad naar achteren trekken.

Maar als de stekker gesmolten is heb je kans dat dat niet wil.
 
ik denk niet dat het doorbranden van een SR te maken heeft met de stekker verbinding.

Eventueel denk ik er aan om de connectorbehuizing te vervangen door losse contacten, afgeschermd met krimpkous.
Zoveel spanning gaat er niet door de kontacten, zo vast hoeft dat allemaal niet.


ik kan ook nog eens informeren bij de honda dealer of ze een nieuw connectorhuisje kunnen leveren, dan houd je het wel netjes en origineel.
 
Kijk ook je dynamo na op donker tot zwart gekleurde spoelen en meet de wisselspaningen anders heb je kans dat de nieuwe SR zometeen weer naar z`n gallemieze is.
 
Laatst bewerkt:
Waarom is de spanningsregelaar kapot ? Je schrijft over een stekkerverbinding die verbrand is.
Een nieuwe stekkerverbinding eraan zetten is een optie. Daar heb je wel speciaal gereedschap voor nodig. En je moet er dan voor zorgen dat de stekkerverbinding vrij blijft van corrosie.
 
Eventueel denk ik er aan om de connectorbehuizing te vervangen door losse contacten, afgeschermd met krimpkous.
Zoveel spanning gaat er niet door de kontacten, zo vast hoeft dat allemaal niet.

Een spanningsregelaar krijgt stroom geleverd van de dynamo, ook de piekmomenten. Zo'n regelaar wordt dus best zwaar belast. Ze worden niet voor niets warm of heet. Dat betekent inherent dat er flinke stromen lopen.
Als een contact overgang (stekkerverbinding) gecorrodeerd is dan heb je een hele grote overgangsweerstand en zal op die plek veel vonkvorming zijn. Hierdoor smelt het plastic van een connector en verbrand uiteindelijk de boel.

Dit kan je eenvoudig voorkomen door eens per jaar de contacten in te sprayen met zuurvrije vaselinespray. Goed insrprayen, een paar min. wachten dan de stekkers op elkaar klikken.
 
Ik heb nog even naar de contacten gekeken, de overige polen en contacten zijn allemaal mooi schoon en er is geen teken van corrosie. ik denk niet dat daar het probleem vandaan komt.

Spanningsregelaars en nokkenaskettingspanners zijn de bekende Honda kwalen.
Op m'n VTR heb ik een pc ventilator op de SR gezet, ik heb er nog een fan liggen als het goed is, ga deze ook op de CBR zetten. De regelaar op de VTR wordt nooit echt knetter heet, met fan erop.

Ga denk ik nog wel even de dynamo controleren en kijken of de spoel nog goed is.
Hoe kan je een dynamo eigenlijk doormeten?
Gewoon tijdens het draaien van de motor een taster van de multimeter achter in de connector van de dynamo drukken, die maakt wel contact met het messing van de stekker, en de zwarte taster massa laten maken?


Van het weekend een mooie proefrit maken, als de SR de laadspanning dan nog op 14.5 V houdt, denk ik dat het wel goed gaat.
De motor heeft zo'n 85 000 kilometers gedraaid, ik houd het maar op ouderdom van de onderdelen.
 
@insulani: zou je me dan even uit kunnen leggen wat een persverbinding is en met welk materiaal dat te realiseren valt? Ben niet zo thuis in die wereld.

edit: gisteravond heb ik namelijk de stekkerverbindingen van de dynamo naar SR gesoldeerd. Hoewel er net nieuwe stekkers op zaten en goed in de zuurvrije vaseline stonden, werden ze bij starten meteen al flink heet. De stekkers zijn nu zwart en gesmolten. Net even getest en de soldeerverbindingen geven een stuk beter resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Hoe soldeer je die stekkers goed vast, ik heb er 5 polen in zitten en eigenlijk geen ruimte om er een soldeerbout in te steken.
Of soldeer je de stekkers aan de dynamo draden zodat deze een betere verbinding hebben?
 
De regelaar was aan een van de polen behoorlijk heet geworden, zodanig dat een platte pool helemaal verkleurd was en ook de witte stekkerbehuizing was aardig verbrand.
het connectortje was helemaal zwart geblakerd.
lekker heet geweest dus.

De grootste kans is dat het connectortje gewoon niet strak genoeg heeft gezeten. Door de overgangsweerstand tussen de twee delen van de connector wordt het allemaal wat heet. Als de motor draait, dan trilt alles ook nog eens en wordt het alleen maar heter.

Ik zou het stekkertje aan de kabel vervangen, that's all.
 
Laatst bewerkt:
Ik was een keertje aan het sleutelen, foto'tje maken.

Pas op de foto viel me op dat de vorige eigenaar waarschijnlijk de spanningsregelaar had vervangen en met kroonsteentjes had gemonteerd.

En hoe gezellig warm zoiets wordt, alleen door de contactweerstand.

Kroonsteentjes horen niet thuis op een motor.

Persconnectortjes erop, zit nog steeds netjes. Dat is zonder rook en verkleuringen.
full
 
Even Overnieuw, want plaatje werkt niet.

Die connectortjes noem ik normaal AMP stekkers, je hebt ze rond, steek enzovoorts, in geel, blauw en rood. (Stroomsterktecodering).

Schijnbaar heten ze krimpconnectoren.


Belangrijk is dat ze wel met een serieuze tang vastgezet worden, een tang met overbrenging.

Je hebt ook van die goedkope tangetjes, je kan de daarmee vastgezette stekkertjes meestal met groot gemak losrukken. Dat zegt ook wel iets over de electrische verbinding.

Zelf heb ik niets tegen solderen, het is alleen als je het ver doorvoert zo dat als je je koplamp loshaalt, ook je achterlicht moet loshalen.

Op een gegeven moment moet het makkelijker kunnen.

full
 
met solderen bedoel ik de stekkers eraf knippen en een permanente verbinding maken tussen de draden.

Met solderen moet je ook oppassen. Het koperdraad heeft een lagere weerstand dan het soldeertin. Dus het soldeertin zal warm worden bij hoge stromen. In het slechtste geval smelt het en is je draadje weer los. Maar goed, dan moet het wel vrij exteem zijn, soldeer smelt pas rond de 230 graden.

Naar mijn mening kun je de draden beter aan elkaar crimpen met een crimp busje. Lees hier meer over crimp connectors: http://svconline.com/mag/avinstall_crimp_connectors_not/. Het busje dat ik bedoel is dat meest linkse ding in Fig.1. De uiteinden van de draden NIET eerst met soldeer bewerken. Gewoon de connector koud op het koperdraad crimpen.

9905crimp1.gif
 
Laatst bewerkt:
Het mooiste is doorgefikte stekers eraf knippen en nieuwe plaatsen.


Solderen kun je goed doen, door of de draden goed in elkaar te twisten en dan doorsolderen of met een soldeerveertje (een soldeerveertje is niks anders dan 20-30 windingen van 0,5 mm vertint harde kern koperdraad om een bv een boortje van 5,6.7 etc mm te wikkelen. ) en deze als exstra over de getwiste draden te schuiven en nogmaals goed doorsolderen. Dit alles aftapen met zelfvulkaniserende tape voor een vocht/vuil vrije en waterdichte verbinding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan