Spanningsregelaar kapot of niet? (volgens Carmo niet)

Ray B

MF veteraan
30 aug 2007
3.311
3
Amsterdam
Hallo allemaal,

omdat ik de andere thread niet te veel wil vervuilen heb ik mijn eigen topic maar aangemaakt.

Probleem:

- Motor start niet (met de auto accu er aan wel meteen)
- Accu laadt niet bij

Oorzaken:
- accu (deze is slecht, zakt snel in en laadt niet volledig bij aan de druppellader)
- Spanningsregelaar/gelijkrichter

Zoals gezegd, de accu kakt snel in wanneer ik de contactsleutel omdraai, tot aan 9V.
Verlichting gaat bij mij automatisch branden wanneer ik het contact omdraai.

Bij een draaiende motor meet ik diezelfde lage spanning van 9V over de accu klemmen, kortom de accu laadt niet bij.

- hoofdzekering gecheckt en is OK.

Wanneer ik de output van de spanningsregelaar meet zonder accu (las net dat dit dus NIET de bedoeling is) meet ik -0.8V.

Output van de dynamo ook gemeten, netjes alle drie de draadjes 70V AC.

De spanningsregelaar heb ik opgestuurd naar Carmo.
Kreeg vandaag een mailtje dat deze NIET defect is.

Zou alles dan echt aan de accu liggen?
Accu staat nu binnen en geeft 12,5V na z'n laatste druppellaadsessie.
Ik weet dat dit te weinig is, maar als de spanningsregelaar echt goed is zou ik toch wel een verschil in spanning over de accuklemmen moeten hebebn bij een draaiende motor?

Ik snap het even niet meer.
 
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. zit deze spanning lager, dan is je accu aan vervanging toe.

dus zal eerst maar de accu vervangen als die lager ligt dan de aangeven waardes hierboven.

Maar dan zal ik ook je dynamo even na kijken of die misschien ook niet stuk is.
 
Thanks voor de reacties, ik ga eerst maar een nieuwe accu kopen dan en meten wat voor spanning er dan over de polen staat.
Ook eerst m'n RR van Carmo terugkrijgen.

Dynamo is nagemeten en geeft keurige spanningen af.

Enne, ik rijd niet, want hij start niet.
 
Dan zijn de meeste accu's dus stuk ...

één cel (en een accu heeft er 6) hoort gewoon 2,1 volt te leveren ongeächt de balasting qua amperage .... alles daaronder is eigenlijk al niet goed.
Iedere accu heeft een inwendige weerstand.
Als je veel stroom gaat trekken zal de spanning dalen.
Dat de spanning onder 11 volt komt tijdens starten lijkt me niet meer dan normaal.
 
Bij een draaiende motor motor moet je na de alternator zon 17V wisselspanning meten op de drie draden. Na de regulator zon 14vdc. Meestal is dit de een zwarte en rode draad die naar de batterij loopt. Er zit ook nog een zekering tussen regulator en batterij. Dus weerstand meten van rode draad aan de regulator naar de batterij en ook met de zwarte draad naar de massa. Alternator testen kun je doen met weerstand te meten op de drie draden, moeten telkens dezelfde weerstand hebben. . Regulator kun je testen op rode draad en zwarte of deze niet kort ligt, anders zijn de dioden kapot en trek je alternator ook kapot.(altijd de fiche lossen als je de uitgang meet van de regulator anders maak je een kortsluiting) Is dit ales ok, batterij defect.
 
Vandaag m'n originele RR teruggeplaatst en een nieuwe accu erin.

Stationair meet ik 13,92V op de accu met verlichting aan (gaat automatisch aan).
Koplamp losgetrokken en achterlicht wel brandend meet ik 14,21V op de accu.

Prima lijkt me?
 
8-) Dus de accu is kaduuk.
Je had ook nog accuzuur kunnen zuurwegen.
Nieuwe accu`s hebben een S.G van 1.280. (S.G. = soortlijk gewicht)
Ik denk dat jouw oude accu op een S.G. van 1.250 (= -20%) uit zou komen. En als een accu onder S.G. van 1.250 komt is ie al niet meer sterk genoeg om te starten, terwijl de overige stroomverbruikers gewoon werken.
Je kunt het zuur laten wegen bij je dealer of garage,maar in de garage hebben ze meestal geen kleinere pipet, die in de kleinere motor accu openingen passen.

:z :W
 
Laatst bewerkt:
Bij een draaiende motor motor moet je na de alternator zon 17V wisselspanning meten op de drie draden. Na de regulator zon 14vdc.

Volgens mij is de kern nou juist dat je zonder spanningsregelaar een varierende spanning hebt, afhankelijk van het toerental. Bij mijn Diversion was dat ongeveer 10 V / 1000 rpm. Ik zou er niet van uit gaan dat er een vaste waarde te geven is wat het moet zijn zonder sr. Lijkt me ook niet erg interessant trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan