Spanningsregelaar meten zonder accu CBR 600 RR 2004

firro

MF'er
21 dec 2012
49
3
Motorrijders hallo,

Helaas heb ik een opgezwollen accu(al eruit) en heb geen reserve accu om goed mijn motor door te meten, dus maar aan de slag met maar wat ik kan.
En FYI, ik heb 0 verstand van elektronica.

Begonnen met spanningsregelaar, zowel + en - krijg ik een consistent meting van .395 op de diode stand.

Gezocht op de handleiding boek van mijn cbr 600 rr 2004 maar heb niks kunnen vinden.

Is dit een te lage meting ?

Alvast bedankt.

Groet,
Firro
 
Gezwollen accu kan idd passen bij kapotte spanningsregelaar (te hoge laadspanning). Je moet, ook als de spanningsregulaar kapot is, een nieuwe accu kopen, toch? Daar kom je niet onderuit. Zet die erin.
Multimeter instellen op gelijkspanning, bereik op 20-30v
Motor stationair laten draaien
Op de polen van de accu de spanning meten.
Als deze dan 13,5-14,5 volt is , is de regelaar goed; bij hoger toerental kan de spanning iets om hoog gaan, maar veel hoger (ruim boven 15 v): spanningsregelaar kapot. Dan ook nieuwe spanningsregulaar kopen. Je hoeft m.i. niet bang te zijn dat de kortdurende te hoge spanning tijdens het meten de accu kapot maakt.
Succes!
 
Motorrijders hallo,

Helaas heb ik een opgezwollen accu(al eruit) en heb geen reserve accu om goed mijn motor door te meten, dus maar aan de slag met maar wat ik kan.
En FYI, ik heb 0 verstand van elektronica.

Begonnen met spanningsregelaar, zowel + en - krijg ik een consistent meting van .395 op de diode stand.

Gezocht op de handleiding boek van mijn cbr 600 rr 2004 maar heb niks kunnen vinden.

Is dit een te lage meting ?

Alvast bedankt.

Groet,
Firro
Waar kom je ergens vandaan? misschien heeft iemand nog een accu liggen die nog goed genoeg is om een keertje mee te starten.
 
Het klinkt haast als een grapje.. maar het is nog maar donderdag dus je zal wel serieus zijn ?!
je accu is sowieso al naar zn grootje, dus je bent een nieuwe nodig
nieuwe installeren en daarna gewoon voltage meten zoals @Jacobsjw71 al aangeeft alleen dan juist wel op toeren ( 5-6k rpm )
grote kans dat je regelaar is overleden trouwens, bekende kwaal bij honda.
 
De metingen die je doet is om de gelijkrichter te checken. je meet de diode drempelspanningen en rond 0,4 volt is niet raar,. Als de laadspanning te hoog is ligt dat niet aan de gelijkrichter maar aan de regelaar en die kan je alleen hier op testen door de laadspanning te meten
 
Terug
Bovenaan Onderaan