Spanningsregelaar nodig?

28 mrt 2002
1
0
renkum
Ik rijd al een tijd met een defecte spanningsregelaar (denk ik..) op een GSX 750 ES uit '87 ik moet nl af en toe de accu bijvullen. Ging prima voor zo ver, maar vanmiddag kon ik niet starten; het contact viel weg als ik het probeerde, kwam een paar keer terug, maar het viel zelfs weg bij het knipperlicht! De accu is niet leeg, zekeringen zijn OK. Ik vermoed dat het probleem bij de regelaar zit ofzo.. klopt dat? kan iemand een arme student helpen aan een betaalbare (2e hands?) spanningsregelaar? Bij voorbaat dank.

Nico.
 
Het lijkt er verdacht veel op dat je accu aansluiting los zit of slecht contact maakt. Controleer dat eerst even voordat je nieuwe spullen koopt. Had dit laatst zelf ook. Contact aan, ok, maar zodra ik wilde starten...NIKS. Bleek dus simpelweg mijn PLUS pool op de accu niet goed vast te zitten. Dat was alles.
 
Ik zou eerst alle contact punten nalopen. Het kan goed zijn dat er een slecht contact tussen zit.
Als je pech hebt zit het in de spanningsregelaar. Deze krikt de spanning niet hoog genoeg op om de accu bij te laden.
Er zijn een bult goedkopere imitatie merken op de markt. Maar pas hiermee wel op. Een maat van mij heeft daar een bult gedonder mee gehad. Uiteindelijk heeft hij een duurde originele gekocht, en hij was van de problemen af. Sucses er mee.
 
Als je pech hebt zit het in de spanningsregelaar. Deze krikt de spanning niet hoog genoeg op om de accu bij te laden.

Een spanningsregelaar krikt toch geen spanning op?

Ik dacht dat de regelaar het spanningsoverschot uit de generator verstookte in zijn behuizing en zo de spanning constant houd op ca. 14,7V.

Of geld dit alleen voor oude motoren?

Jeroen
 
Moeilijke stuff. Toen ik mijn motor kocht zat er geen spanningsregelaar/gelijkrichter (regulator/rectifier) op dus moest ik ook iets zoeken.

Op de site van GS-recources staat een goede uitleg over wat deze dingen doen. De gelijkrichter maakt van de wisselspannig een gelijkstroom die door de spanningsregelaar op het goede voltage wordt gehouden. Ik heb een goede imitatie en geen gedonder er mee gehad (kostte toch 250 pieken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan