spanningsregelaar of dynamo stuk?

Fryskejap

MF'er
10 apr 2020
183
93
Leeuwarden
Vandaag een mooi ritje gemaakt tot de motor erg begon te stotteren, vervolgens schakelen naar een hogere versnelling, maar niets hielp. Klonk alsof ie op drie poten liep geen vermogen en viel daarna ook volledig uit. Dit in een tijdsbestek van enkele seconden. De motor was al goed warm. Na 10 minuten rust weer geprobeerd en hij deed het voor 1km rijden voordat het vermogensverlies en afslaan zich weer voordeed. Dacht zelf dus een temperatuur probleem/ meer vermogen vragen maar geen stroom kunnen leveren. Maar van welk onderdeel? Naar mijn mening is of de spanningsregelaar of de dynamo de dader en niet de bobines. Ik denk hieraan omdat ik al een laadprobleem had ondervonden. Motor startte steeds moeilijker(minder stroom) Dus accu volledig geladen en startte zo weer. Heb gemeten dat hij niet meer bij laad. Accu is ook pas een paar maanden oud en die is verder nog prima. Dit probleem zou een winterklusje worden, maar kon het niet laten om nog even te gaan rijden, omdat ik immers geen andere symptomen had dan alleen bij starten. Nu staat de motor bij een onbekende klaar om opgehaald te worden door mij. van de week. Waar mag ik aankomende week specifiek naar kijken? Bandenspanning is wel oke ;) owja het is een zx6r 636 '04

kusjes mij
 
als de batterij niet bijlaadt en hij valt stil daardoor, lijkt het mij héél straf dat je wel nog electrisch zou kunnen starten. de startmotor heeft vééééééél meer jus nodig dan de ontsteking al rijdend .
 
Spanningsregelaar doormeten met n multimeter heeft iig geen zin. Had 2 regelaars doorgemeten en gaven goede waarden aan, maar bedrading werd loeiheet. Boel naar Carmo gestuurd en ze konden gelijk de kliko in. Gaven ook laadstroom van 13.4 aan. was te kort.
 
Idem bovenstaande gehad met een zx6r 2011.

Ik kon gelukkig nog wel thuis komen..(motor heuvel af getrapt, en direct naar huis met slakken tempo en bijna lege tank:XO-))

Was uiteindelijk de stator die was door gebrand.
DSC_0050_3.JPG


Hier bij wat foto's erbij om te checken uit de haynes manual van de zx6r...


20201020_175734.jpg


20201020_175605.jpg

20201020_175619.jpg

20201020_175641.jpg

20201020_175707.jpg

Suc6O-)*D
 
Bedankt voor de info allen.

Had de accu meegenomen om op te laden, motor dag erna opgehaald gelijk starten en lopen. Snel 35km gereden en daarna een pitstop om accu bij te laden om vervolgens nog 35km naar huis te rijden. Motor kvs is in de tussentijd niet warmer dan 70graden geweest. Wie weet irrelevant maar bij mij gebeurde het euvel bij 89 graden kvs/warme motor dus. Blijft alsnog een een stroom probleem. Thuis gemeten uitkomsten.

13.2 volt na laden(gelijk na laden erin gedrukt om na de pitstop naar huis te rijden). Bij thuiskomst 12,8 volt.

Vandaag wat metingen verricht.

Stator voltage oke(52,5 v wissel) range 42.x - 63,6(hoe toepasselijk) bij 4000rpm. Uit handboek kon ik dan ook opmaken dat rotor nog oke was.

Weerstand daarentegen 0,1/0,2 OHM terwijl volgens specs 0,3/0,4 OHM moet zijn. Echter volgens handboek kan de weerstand per meter/stator iets afwijken.... is dit iets of teveel?

Spul nog niet opengehaald...


SR nog niet gedaan, is morgen aan de beurt

Accu gemeten in de motor 12,5v stationair met 3000rpm 12,8

Conclusies/aanbevelingen?
 
SR stuk

Die 0,1 of 0,2 kan je als indicatie nemen dat het goed is. Als je de meetpennen van je meter kortsluit heb je ook al een afwijking van een paar tienden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan