spanningsregelaar = spanningsregelaar ????

bart5

Die hard MF'er
18 mrt 2009
408
2
ola

vanmiddag wist de vriendelijke anwb meneer mij te vertellen dat mijn motor niet wilde starten omdat mijn spanningsregelaar stuk was.

het gaat om een ZXR750 uit 1990

zijn de regelaars van latere modellen, 92 enzovoorts, gewoon ook te gebruiken ?

gr bart
 
In principe doen al die dingen hetzelfde, dus JA: Een SR = een SR... Maar:

Niet alle voltages zijn gelijk qua input vanuit de dynamo en niet alle aansluitingen zijn gelijk.

Simpel gezegd: Al die SR's bestaan uit 3 dioden... en een koelingselement + wat aansluitingen.
 
In principe doen al die dingen hetzelfde, dus JA: Een SR = een SR... Maar:

Niet alle voltages zijn gelijk qua input vanuit de dynamo en niet alle aansluitingen zijn gelijk.

Simpel gezegd: Al die SR's bestaan uit 3 dioden... en een koelingselement + wat aansluitingen.
Dat is niet helemaal waar.
Er zijn 2 verschillende principes.
De meeste dynamo's werken met permanenten magneten.
Al het vermogen dat teveel wordt opgewekt word extra belast om zo de spanning te begrenzen.
Er zijn ook dynamo's met koolborstels.
De dynamo wekt pas spanning op als de de spoel die zorgt voor het magnetisme wordt voorzien van spanning. wanneer de spanning te hoog wordt zal de spanning op die spoel dalen waardoor er minder magnetisme is en zo het vermogen en de spanning wordt begrenst.
Moteren met dit systeem zijn niet aan te duwen als de accu helemaal leeg is omdat er geen spanning wordt opgewekt als er geen spanning is voor de spoel.
Het voordeel van dit systeem is dat er veel minder warmteontwikkeling is en dat je motor minder belast wordt als dat niet nodig is.
Deze 2 systemen hebben andere spanningsregelaars.
 
http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/kawasaki-motorcycle-ninja-zx-7-zx750h1l-ca-1989-generator/o/m4190sch57265

De generator van ts. met koolbortsels
 
dus de spanningsregelaart zit in de dynamo verwerkt.... gokte al zoiets.... verdomme, volgende week de TT he, hoop dat het gaat lukken allemaal !!
 
Dat is niet helemaal waar.
Er zijn 2 verschillende principes.
De meeste dynamo's werken met permanenten magneten.
Al het vermogen dat teveel wordt opgewekt word extra belast om zo de spanning te begrenzen.
Er zijn ook dynamo's met koolborstels.
De dynamo wekt pas spanning op als de de spoel die zorgt voor het magnetisme wordt voorzien van spanning. wanneer de spanning te hoog wordt zal de spanning op die spoel dalen waardoor er minder magnetisme is en zo het vermogen en de spanning wordt begrenst.
Moteren met dit systeem zijn niet aan te duwen als de accu helemaal leeg is omdat er geen spanning wordt opgewekt als er geen spanning is voor de spoel.Het voordeel van dit systeem is dat er veel minder warmteontwikkeling is en dat je motor minder belast wordt als dat niet nodig is.
Deze 2 systemen hebben andere spanningsregelaars.

Remanent magnetisme doet dit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan