Spanningsregelaar stekker gesmolten xt660z

lucasb

MF'er
5 jun 2012
158
1
Beste motorrijders,

Laatst is mijn stekker van mijn spanningsregelaar ( van een xt660z uit 2009) gedeeltelijk gesmolten. Ik heb gevraagd aan een motorzaak of ik deze stekker kan bestellen, maar tevergeefs. Mijn enige optie was een kabelboom van 890 euro.

De stekker maakt slecht tot geen contact meer, en moet dus wel echt vervangen worden.

Heeft iemand tips hoe ik dit het best kan oplossen?

Alvast bedankt!
 

lucasb

MF'er
5 jun 2012
158
1
De stekker sluit direct op de spanningsregelaar, dus dat gaat helaas niet.

Wel ervaring met die stekkers, werken top!

Bedenk me net dat ik misschien Yamaha kan opbellen betreft dit probleem. Is namelijk tweede keer in een jaar dat het gebeurt (eerste keer was niet zo extreem).
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.793
220
53
oirschot
stekkers aan weerskanten vervangen voor iets wat minder 'uniek'is ?

SEAL3 komplete waterdichte stekkerset 3 polig

wel zo fijn om dat met een geschikte tang te doen.

de meeste schoonmoeders passen net niet.
Dan mogen de draden niet dikker zijn dan 1.5mm² en ik denk dat ze dikker zijn.
Wat ook mogelijk is is de draden netjes aan elkaar solderen zonder stekkers.
De kabelboom vervangen is nergens voor nodig en veel te duur.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.793
220
53
oirschot
De stekker sluit direct op de spanningsregelaar, dus dat gaat helaas niet.

Wel ervaring met die stekkers, werken top!

Bedenk me net dat ik misschien Yamaha kan opbellen betreft dit probleem. Is namelijk tweede keer in een jaar dat het gebeurt (eerste keer was niet zo extreem).
In dat geval de draden rechtstreeks op de aansluitlippen van de regelaar solderen.
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.433
74
33
Almere
Motorcycle Terminals, Connectors, and Wiring Accessories

Ik heb een tijd terug hier connectoren besteld, ik zou zelf even snuffelen en bij twijfel gewoon even mailen.

Heb toen diagnose stekkers voor de diy yoshbox hier gekocht.

Het lijkt erg op deze stekker, zou even kunnen kijken.maar ik denk dat jij de furukawa stekkers nodig hebt als ik het zo snel vergelijk.
 
Laatst bewerkt:

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
659
6
63
wellicht passen deze
Kun je de connector er af knippen
en deze aan de draden maken en op de regelaar lippen schuiven
 

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
8.812
2
58
Lisse
Dan mogen de draden niet dikker zijn dan 1.5mm² en ik denk dat ze dikker zijn.
Wat ook mogelijk is is de draden netjes aan elkaar solderen zonder stekkers.
De kabelboom vervangen is nergens voor nodig en veel te duur.
Dat was ook het advies van Hans van Sevior, toen ik met een dergelijk probleem bij hem was.
 

lucasb

MF'er
5 jun 2012
158
1
Top,

Bedankt voor de tips. Ik ga even uitzoeken wat ik het best kan doen. En ook achterhalen wat de oorzaak is dat de stekker is gesmolten. Mss alleen slecht contact, of de kabels zijn net te dun, ergens anders corrosie.
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.781
32
Veenendaal
Warmte ontstaat waar er overgangsweerstand is. Als de stekker is gesmolten, is de stekker de boosdoener. Zoek niet verder en los dit gewoon op.
 

Roeleey

MF veteraan
Donateur
28 aug 2011
8.272
305
47
Thuis natuurlijk...
Heb eens hetzelfde gehad, spanningsregelaar van mijn motor (GSR600) werd op meerdere modellen gebruikt, complete boom gekocht van een sloopmotor (Burgman 400) voor weinig en stekker overgezet met wat soldeer en krimpkous :t
 

Broos

MF veteraan
2 jan 2009
4.166
9
Ik heb dat ook gehad, stekker groen uitgeslagen en half verbrand.
Er was zelfs een draad doormidden.
Ik heb dat gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous.
Hornbach verkoopt alle soorten en maten krimpkous in zakjes.


Kabelschoenen zou ik niet zo gauw gebruiken, dan kan je ook een overgangsweerstand krijgen en gebeurt het weer.
 
Laatst bewerkt:

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
659
6
63
Ik heb dat ook gehad, stekker groen uitgeslagen en half verbrand.
Er was zelfs een draad doormidden.
Ik heb dat gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous.
Hornbach verkoopt alle soorten en maten krimpkous in zakjes.

[afbeelding]
Kabelschoenen zou ik niet zo gauw gebruiken, dan kan je ook een overgangsweerstand krijgen en gebeurt het weer.
[afbeelding]
Bij mijn motor werkt dat prima.
Al 20 jaar en 200.000 km
 

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.153
39
Soest
De stekkers die er nu op zitten zijn niets anders dan gecombineerde kabelschoenen. Standaard kabelschoenen voldoen dus prima. Daarbij zijn ze bestand tegen trillingen. Ze worden dan ook niet voor niets toegepast bij auto's en motoren.

Gesoldeerde verbindingen hebben als nadeel dat ze minder bestand zijn tegen trillingen en als ze warm worden dat het soldeer er tussenuit smelt.
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.781
32
Veenendaal
Dus de elektronica zit vol met kabelschoenen in plaats van solderingen?

Wat was het smeltpunt van soldeertin ook al weer?

Oftewel, onzin.
 

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.153
39
Soest
Dus de elektronica zit vol met kabelschoenen in plaats van solderingen?

Wat was het smeltpunt van soldeertin ook al weer?

Oftewel, onzin.
Ik heb de nadelen opgenoemd afhankelijk van de voor en nadelen van een oplossing. Je moet dus altijd kijken naar de omstandigheden waar je een oplossing toepast. Bij hogere vermogens heb je meer kans op warmte ontwikkelingen. Bij een auto en een motor heb je ook meer kans op trillingen. Het is daarom beter om op die plekken kabelschoenen te gebruiken.

Solderen kan prima met een electrische soldeerbout. (hebben we het nog steeds niet over het lassen van staal wat ook electrisch kan)

Oftewel geen onzin.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.793
220
53
oirschot
Soldeerverbindingen zullen veel eerder losbreken door trillingen dan kabelschoenen.
Het smeltpunt van soldeertin ligt veels te hoog om invloed te hebben bij zo'n 60 graden.
 

ALEXELA

MF veteraan
18 mrt 2012
1.675
0
Soldeerverbindingen zullen veel eerder losbreken door trillingen dan kabelschoenen.
Het smeltpunt van soldeertin ligt veel te hoog om invloed te hebben bij zo'n 60 graden.
Ik wil geen afbreuk doen aan jouw standpunt. (zelfde ervaringen)

Toch komt en combinatie van trilling en smeltend tin wèl voor.
Recentelijk heb ik een printrelais vervangen van een vaatwasser.
Deze had zichzelf "uit gesoldeerd".

Door de slechte inwendige schakel-contacten van het relais werden de
soldeerpootjes (aan deze contacten) heet.
Het tin smolt en door de trillingen van de vaatwasser trilde het relais zich los.
Met als gevolg losse verbindingen en storing.
(de losse verbindingen waren zelfs zonder loep goed zichtbaar op het print)

Bovenstaande zal op een motorfiets (bedrading) minder voorkomen maar is niet ondenkbaar gezien de soms complexe aanwezige elektronica.

Het smeltpunt van soldeertin ligt ronde de 180 graden. (afhankelijk van de samenstelling)
Een slechte verbinding kan dus "pittig" heet worden.
 
Laatst bewerkt:

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.153
39
Soest
Kijk ook eens naar de smelttemperatuur van platics. Die wijken over het algemeen (er zijn veel soorten plastic) niet zo heel sterk af van de smelttemperatuur van tin.

Kijk dan nog eens naar de foto van de gesmolten stekkenbehuizing. Dit terwijl de stroom nog niet eens door het plastic zelf loopt.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.793
220
53
oirschot
Ik wil geen afbreuk doen aan jouw standpunt. (zelfde ervaringen)

Toch komt en combinatie van trilling en smeltend tin wèl voor.
Recentelijk heb ik een printrelais vervangen van een vaatwasser.
Deze had zichzelf "uit gesoldeerd".

Door de slechte inwendige schakel-contacten van het relais werden de
soldeerpootjes (aan deze contacten) heet.
Het tin smolt en door de trillingen van de vaatwasser trilde het relais zich los.
Met als gevolg losse verbindingen en storing.
(de losse verbindingen waren zelfs zonder loep goed zichtbaar op het print)

Bovenstaande zal op een motorfiets (bedrading) minder voorkomen maar is niet ondenkbaar gezien de soms complexe aanwezige elektronica.

Het smeltpunt van soldeertin ligt ronde de 180 graden. (afhankelijk van de samenstelling)
Een slechte verbinding kan dus "pittig" heet worden.
Dat relais heeft zich niet uitgesoldeerd. Door trillen komen de contacten los zitten. Zelfs zo los dat alle tin weg trilt. Dit komt erg vaak voor en voornamelijk bij spoelen omdat die trillen. Het gebeurt ook bij spoelen die niet of nauwelijks warm worden. Bij je relais zullen de contacten erg heet worden nadat de tin is verdwenen door de slechte verbinding, zeker als het een verwarmingsrelais is. Het smeltpunt van soldeertin ligt volgens mij een stuk hoger dan 180 graden. Als ik mijn soldeerbout op 275 graden zet gebeurt er niks.

Ik zie nu dat het smeltpunt inderdaad 185 graden is.
 
Laatst bewerkt:

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.793
220
53
oirschot
Kijk ook eens naar de smelttemperatuur van platics. Die wijken over het algemeen (er zijn veel soorten plastic) niet zo heel sterk af van de smelttemperatuur van tin.

Kijk dan nog eens naar de foto van de gesmolten stekkenbehuizing. Dit terwijl de stroom nog niet eens door het plastic zelf loopt.
Jij denkt zelf niet dat die stekker zo heet is geworden nadat de verbinding slecht werd :?
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.781
32
Veenendaal
Kijk ook eens naar de smelttemperatuur van platics. Die wijken over het algemeen (er zijn veel soorten plastic) niet zo heel sterk af van de smelttemperatuur van tin.

Kijk dan nog eens naar de foto van de gesmolten stekkenbehuizing. Dit terwijl de stroom nog niet eens door het plastic zelf loopt.
Zonder overgangsweerstand heb je die warmte ontwikkeling niet.