Spanningsregelaar stekker gesmolten xt660z

lucasb

MF'er
5 jun 2012
214
9
Beste motorrijders,

Laatst is mijn stekker van mijn spanningsregelaar ( van een xt660z uit 2009) gedeeltelijk gesmolten. Ik heb gevraagd aan een motorzaak of ik deze stekker kan bestellen, maar tevergeefs. Mijn enige optie was een kabelboom van 890 euro.

De stekker maakt slecht tot geen contact meer, en moet dus wel echt vervangen worden.

Heeft iemand tips hoe ik dit het best kan oplossen?

Alvast bedankt!
full
 
De stekker sluit direct op de spanningsregelaar, dus dat gaat helaas niet.

Wel ervaring met die stekkers, werken top!

Bedenk me net dat ik misschien Yamaha kan opbellen betreft dit probleem. Is namelijk tweede keer in een jaar dat het gebeurt (eerste keer was niet zo extreem).
 
stekkers aan weerskanten vervangen voor iets wat minder 'uniek'is ?

SEAL3 komplete waterdichte stekkerset 3 polig

wel zo fijn om dat met een geschikte tang te doen.

de meeste schoonmoeders passen net niet.
Dan mogen de draden niet dikker zijn dan 1.5mm² en ik denk dat ze dikker zijn.
Wat ook mogelijk is is de draden netjes aan elkaar solderen zonder stekkers.
De kabelboom vervangen is nergens voor nodig en veel te duur.
 
De stekker sluit direct op de spanningsregelaar, dus dat gaat helaas niet.

Wel ervaring met die stekkers, werken top!

Bedenk me net dat ik misschien Yamaha kan opbellen betreft dit probleem. Is namelijk tweede keer in een jaar dat het gebeurt (eerste keer was niet zo extreem).
In dat geval de draden rechtstreeks op de aansluitlippen van de regelaar solderen.
 
Dan mogen de draden niet dikker zijn dan 1.5mm² en ik denk dat ze dikker zijn.
Wat ook mogelijk is is de draden netjes aan elkaar solderen zonder stekkers.
De kabelboom vervangen is nergens voor nodig en veel te duur.

Dat was ook het advies van Hans van Sevior, toen ik met een dergelijk probleem bij hem was.
 
Top,

Bedankt voor de tips. Ik ga even uitzoeken wat ik het best kan doen. En ook achterhalen wat de oorzaak is dat de stekker is gesmolten. Mss alleen slecht contact, of de kabels zijn net te dun, ergens anders corrosie.
 
Heb eens hetzelfde gehad, spanningsregelaar van mijn motor (GSR600) werd op meerdere modellen gebruikt, complete boom gekocht van een sloopmotor (Burgman 400) voor weinig en stekker overgezet met wat soldeer en krimpkous :t
 
Ik heb dat ook gehad, stekker groen uitgeslagen en half verbrand.
Er was zelfs een draad doormidden.
Ik heb dat gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous.
Hornbach verkoopt alle soorten en maten krimpkous in zakjes.

full

Kabelschoenen zou ik niet zo gauw gebruiken, dan kan je ook een overgangsweerstand krijgen en gebeurt het weer.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook gehad, stekker groen uitgeslagen en half verbrand.
Er was zelfs een draad doormidden.
Ik heb dat gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous.
Hornbach verkoopt alle soorten en maten krimpkous in zakjes.

[afbeelding]
Kabelschoenen zou ik niet zo gauw gebruiken, dan kan je ook een overgangsweerstand krijgen en gebeurt het weer.
[afbeelding]

Bij mijn motor werkt dat prima.
Al 20 jaar en 200.000 km
 
De stekkers die er nu op zitten zijn niets anders dan gecombineerde kabelschoenen. Standaard kabelschoenen voldoen dus prima. Daarbij zijn ze bestand tegen trillingen. Ze worden dan ook niet voor niets toegepast bij auto's en motoren.

Gesoldeerde verbindingen hebben als nadeel dat ze minder bestand zijn tegen trillingen en als ze warm worden dat het soldeer er tussenuit smelt.
 
Dus de elektronica zit vol met kabelschoenen in plaats van solderingen?

Wat was het smeltpunt van soldeertin ook al weer?

Oftewel, onzin.

Ik heb de nadelen opgenoemd afhankelijk van de voor en nadelen van een oplossing. Je moet dus altijd kijken naar de omstandigheden waar je een oplossing toepast. Bij hogere vermogens heb je meer kans op warmte ontwikkelingen. Bij een auto en een motor heb je ook meer kans op trillingen. Het is daarom beter om op die plekken kabelschoenen te gebruiken.

Solderen kan prima met een electrische soldeerbout. (hebben we het nog steeds niet over het lassen van staal wat ook electrisch kan)

Oftewel geen onzin.
 
Soldeerverbindingen zullen veel eerder losbreken door trillingen dan kabelschoenen.
Het smeltpunt van soldeertin ligt veels te hoog om invloed te hebben bij zo'n 60 graden.
 
Soldeerverbindingen zullen veel eerder losbreken door trillingen dan kabelschoenen.
Het smeltpunt van soldeertin ligt veel te hoog om invloed te hebben bij zo'n 60 graden.

Ik wil geen afbreuk doen aan jouw standpunt. (zelfde ervaringen)

Toch komt en combinatie van trilling en smeltend tin wèl voor.
Recentelijk heb ik een printrelais vervangen van een vaatwasser.
Deze had zichzelf "uit gesoldeerd".

Door de slechte inwendige schakel-contacten van het relais werden de
soldeerpootjes (aan deze contacten) heet.
Het tin smolt en door de trillingen van de vaatwasser trilde het relais zich los.
Met als gevolg losse verbindingen en storing.
(de losse verbindingen waren zelfs zonder loep goed zichtbaar op het print)

Bovenstaande zal op een motorfiets (bedrading) minder voorkomen maar is niet ondenkbaar gezien de soms complexe aanwezige elektronica.

Het smeltpunt van soldeertin ligt ronde de 180 graden. (afhankelijk van de samenstelling)
Een slechte verbinding kan dus "pittig" heet worden.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar de smelttemperatuur van platics. Die wijken over het algemeen (er zijn veel soorten plastic) niet zo heel sterk af van de smelttemperatuur van tin.

Kijk dan nog eens naar de foto van de gesmolten stekkenbehuizing. Dit terwijl de stroom nog niet eens door het plastic zelf loopt.
 
Ik wil geen afbreuk doen aan jouw standpunt. (zelfde ervaringen)

Toch komt en combinatie van trilling en smeltend tin wèl voor.
Recentelijk heb ik een printrelais vervangen van een vaatwasser.
Deze had zichzelf "uit gesoldeerd".

Door de slechte inwendige schakel-contacten van het relais werden de
soldeerpootjes (aan deze contacten) heet.
Het tin smolt en door de trillingen van de vaatwasser trilde het relais zich los.
Met als gevolg losse verbindingen en storing.
(de losse verbindingen waren zelfs zonder loep goed zichtbaar op het print)

Bovenstaande zal op een motorfiets (bedrading) minder voorkomen maar is niet ondenkbaar gezien de soms complexe aanwezige elektronica.

Het smeltpunt van soldeertin ligt ronde de 180 graden. (afhankelijk van de samenstelling)
Een slechte verbinding kan dus "pittig" heet worden.
Dat relais heeft zich niet uitgesoldeerd. Door trillen komen de contacten los zitten. Zelfs zo los dat alle tin weg trilt. Dit komt erg vaak voor en voornamelijk bij spoelen omdat die trillen. Het gebeurt ook bij spoelen die niet of nauwelijks warm worden. Bij je relais zullen de contacten erg heet worden nadat de tin is verdwenen door de slechte verbinding, zeker als het een verwarmingsrelais is. Het smeltpunt van soldeertin ligt volgens mij een stuk hoger dan 180 graden. Als ik mijn soldeerbout op 275 graden zet gebeurt er niks.

Ik zie nu dat het smeltpunt inderdaad 185 graden is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk ook eens naar de smelttemperatuur van platics. Die wijken over het algemeen (er zijn veel soorten plastic) niet zo heel sterk af van de smelttemperatuur van tin.

Kijk dan nog eens naar de foto van de gesmolten stekkenbehuizing. Dit terwijl de stroom nog niet eens door het plastic zelf loopt.
Jij denkt zelf niet dat die stekker zo heet is geworden nadat de verbinding slecht werd :?
 
Kijk ook eens naar de smelttemperatuur van platics. Die wijken over het algemeen (er zijn veel soorten plastic) niet zo heel sterk af van de smelttemperatuur van tin.

Kijk dan nog eens naar de foto van de gesmolten stekkenbehuizing. Dit terwijl de stroom nog niet eens door het plastic zelf loopt.
Zonder overgangsweerstand heb je die warmte ontwikkeling niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan