Spanningsregelaar Suzuki gs 1000 vervangen

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Goedendag

Vandaag is mijn spannings-regelaar van mijn gs1000 uit 79 er mee gestopt, nu wou ik een nieuwe bestellen maar ik zag dat ik nog 2 kastjes (losse gelijkrichter en spanningsregelaar denk ik) heb en de nieuwe gewoon alles in 1 is.

Nu kan ik waarschijnlijk de 2 kastjes gewoon vervangen voor de nieuwe omdat die 2 gewoon in 1 kastje zijn gepropt maar ik heb ook nog de oude opbouw waar 1 fase van de dynamo via de licht schakelaar loopt en wordt kortgesloten als de lamp uit staat. Ik heb gelezen dat veel problemen door dit slecht design komt en nu zou ik dit graag willen aanpassen.

dus mijn vraag is kan ik op de nieuwe spanningsregelaar gewoon de 3 fases van de dynamo aansluiten (inc. de fase die via de lichtschakelaar liep) en dan de min en de plus rechtstreeks op de accu aansluiten (wel met een zekering natuurlijk) En is dit dan ook de upgrade die op heel veel forums genoemd wordt?

Zou super zijn als jullie me hier mee kunnen helpen want ben er al heel wat uurtjes op aan het googlen maar kom er niet helemaal uit.

bedankt alvast ;)
 
Kijk als je al uren aan het zoeken bent vind je niks, maar vraagje het dan aan iemand of ergens dan vind je het antwoord (zoiets als je naar de tandarts gaat dan is je kiespijn ineens ook over)


Onderstaande vond ik op de volgende website http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=225.0

Oh.. het is sowieso een goed idee voor behoud van de oplaadcircuitdelen om een kleine aanpassing in de bedrading uit te voeren.. Als je nl. het bedradingsschema van de Kat bekijkt (zowel 750 als 1100) zie je dat 1 van de 3 draden geschakeld wordt door de lichtschakelaar op 't stuur..! Oftewel er loopt 80V AC door je lichtknoppie.. Dit is oorspronkelijk bedoeld om de opbrengst van de dynamo af te stemmen op de vraag (licht aan -> meer "stroom") zodat de spnngsrglr minder hard hoeft te werken als het licht uit staat, maar deze manier van "terug tunen" vinden de elektrische componenten niet erg fijn.. (en is *wellicht* een mede-oorzaak van alle oplaadcircuittrubbe ls?)
Dus, groen/witte draad van de dynamo direct inpluggen in de stekkert van de rood/witte draad naar de spnngsrglr, en hiermee dus de lus naar de stuurschakelaar loskoppelen.. (check e.e.a. voor jezelf effe op 't schema voordat je gaat ompluggen..) Na deze "mod" wordt dus wel aangeraden -vooral als de standaard spnngsrglr nog aanwezig is- om voortaan altijd je dimlicht aan te zetten..
 
Kijk als je al uren aan het zoeken bent vind je niks, maar vraagje het dan aan iemand of ergens dan vind je het antwoord (zoiets als je naar de tandarts gaat dan is je kiespijn ineens ook over)


Onderstaande vond ik op de volgende website http://www.katanaclub.nl/forum/index.php?topic=225.0

Oh.. het is sowieso een goed idee voor behoud van de oplaadcircuitdelen om een kleine aanpassing in de bedrading uit te voeren.. Als je nl. het bedradingsschema van de Kat bekijkt (zowel 750 als 1100) zie je dat 1 van de 3 draden geschakeld wordt door de lichtschakelaar op 't stuur..! Oftewel er loopt 80V AC door je lichtknoppie.. Dit is oorspronkelijk bedoeld om de opbrengst van de dynamo af te stemmen op de vraag (licht aan -> meer "stroom") zodat de spnngsrglr minder hard hoeft te werken als het licht uit staat, maar deze manier van "terug tunen" vinden de elektrische componenten niet erg fijn.. (en is *wellicht* een mede-oorzaak van alle oplaadcircuittrubbe ls?)
Dus, groen/witte draad van de dynamo direct inpluggen in de stekkert van de rood/witte draad naar de spnngsrglr, en hiermee dus de lus naar de stuurschakelaar loskoppelen.. (check e.e.a. voor jezelf effe op 't schema voordat je gaat ompluggen..) Na deze "mod" wordt dus wel aangeraden -vooral als de standaard spnngsrglr nog aanwezig is- om voortaan altijd je dimlicht aan te zetten..

Helemaal mee eens. :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, Ik heb de aanpassing aan het oplaadcircuit al voorbereid en meteen een kleine voltmeter geplaatst zodat ik het in de gaten kan houden.

En als ik toch bezig ben met aanpassingen in de electronica dan meteen maar goed aanpakken en ook de zekering houder vervangen voor 1 met meer zekeringen zodat ik alles netjes op kan splitsen (6 zekeringen i.p.v. de 3 die er normaal in zitten)

ook leg ik een 8mm draad van de accu naar de zekering houder (officieel is het maar een 1,5mm terwijl er 30 ampere zekering als hoofd inzat en dat vind ik toch echt te dun)
 
Bedankt voor de reacties, Ik heb de aanpassing aan het oplaadcircuit al voorbereid en meteen een kleine voltmeter geplaatst zodat ik het in de gaten kan houden.

En als ik toch bezig ben met aanpassingen in de electronica dan meteen maar goed aanpakken en ook de zekering houder vervangen voor 1 met meer zekeringen zodat ik alles netjes op kan splitsen (6 zekeringen i.p.v. de 3 die er normaal in zitten)

ook leg ik een 8mm draad van de accu naar de zekering houder (officieel is het maar een 1,5mm terwijl er 30 ampere zekering als hoofd inzat en dat vind ik toch echt te dun)
1,5mm² is inderdaad dun maar 8mm² is weer erg overdreven. ik zou eerder voor een 4mm² gaan.
 

Bijlagen

  • regelaar type.jpg
    regelaar type.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 3
  • $_84.JPG
    $_84.JPG
    14,2 KB · Weergaven: 5
Ik heb er 1 bij Carmo besteld (wel een mosfet) en die werkt echt helemaal geweldig, ik weet uit mijn hoofd het type nummer niet meer maar als je wilt kan ik het wel even voor je nakijken!
 
Ik heb er 1 bij Carmo besteld (wel een mosfet) en die werkt echt helemaal geweldig, ik weet uit mijn hoofd het type nummer niet meer maar als je wilt kan ik het wel even voor je nakijken!
Bedankt voor het aanbod. Heb inmiddels een SH555 via marktplaats gekocht. Kom er wel achter dat er meer moet gebeuren dan alleen de spanningsregelaar en gelijkrichter vervangen om het elektrische systeem van mijn motor, een GS750 uit 1976, up tondate te krijgen.
 
Bedankt voor het aanbod. Heb inmiddels een SH555 via marktplaats gekocht. Kom er wel achter dat er meer moet gebeuren dan alleen de spanningsregelaar en gelijkrichter vervangen om het elektrische systeem van mijn motor, een GS750 uit 1976, up tondate te krijgen.

Ja ik weet wat je te doen staat. ik heb bij mijn gs1000 uit 1979 vorig jaar het elektrische systeem helemaal aangepakt, er is ook een verbetering toe te passen op het laad systeem. standaard worden er namelijk 2 windingen van de dynamo kortgesloten als je de lampen uitschakeld dit levert een geweldige piek op in de dynamo waardoor de dynamo's van deze serie nog wel is kapot gaan. dus ik heb de draden van de dynamo (3 gele) rechtstreeks op de spanningsregelaar aangesloten en de + van de spanningsregelaar rechtstreeks op de + van de accu aangesloten (met een zekering van 30 ampere ertussen) en de - van de spannings regelaar weer rechtstreeks naar de - van de accu

ps. omdat de dynamo standaard iets teveel stroom leverd is het aan te bevelen om je lampen altijd aan te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan