Spanningsregelaar Suzuki GS-550T (1981) vervangen

TJAGS-550

Rookie
20 jun 2022
2
2
Experts,

Mijn eerste bericht op het motor-forum. Vorig jaar mijn rijbewijs gehaald en sinds afgelopen zomer in het bezit van onderstaande parel (Suzuki GS-550T) uit 1981.
Helaas wel een pareltje dat stil komt te staan wanneer je een half uurtje met je koplampen aan onderweg bent.
Hoewel een blik onder het zadel ook wel verraadde dat er iets niet helemaal in de haak was heb ik met behulp van deze HOW-TO de oorzaak gevonden in een kapotte spanningsregelaar. Het is de uitvoering waarbij de gelijkrichter en de spanningsregelaar nog gescheiden zijn en tevens 1 spoel van de dynamo over de lichtschakelaar loopt (zie diagram 1).

IMG_7621.jpeg
Scherm­afbeelding 2023-02-23 om 20.31.00.png

Scherm­afbeelding 2023-02-23 om 20.37.47.png
Scherm­afbeelding 2023-02-23 om 20.37.12.png


Ik ben niet helemaal los op elektra maar heb wat research gedaan en hoor graag van jullie:
  1. of ik de spanningsregelaar en gelijkrichter gewoon kan vervangen voor een alles in 1 oplossing waardoor ik in feite een situatie creëer als in in diagram 2. Ik had zelf wat research gedaan en kwam dan uit op dit MOSFET exemplaar, maar wellicht dat jullie me hierin beter kunnen adviseren.
  2. Wat me verder nog een beetje zorgen baart zijn de kabelhoesjes om de electrakoppelingen die wel erg heet zijn geworden (zie foto rechtsboven). Typisch resultaat van de kapotte spanningsregelaar om moet ik verder nog ergens anders zorgen over maken?
Bedankt voor jullie hulp.

Tom
 
Hitte is wss ontstaan door slecht contact (grote overgangsweerstand). Paar nieuwe connectoren of doorverbinden lost dit wel op.

Btw Welkom en een zeer duidelijke openingspost, chapeau.
 
Oude Suzuki ‘s en spannings regelaars…. Ja , zijn of gaan allemaal kapot.
Ik heb er 5, (‘80-84) er is er nog 1 origineel.
Ja Carmo is een goede, vermijdt de goedkope China/Ali varianten.

Erg leuke GS trouwens :t

Nieuwe connectoren kun je ook bij Carmo bestellen (niet origineel) of anders de bedrading doorsolderen.
 
begin eerst de (stekker-)verbindingen vernieuwen. anders moet de spanningsregelaar harder werken.
een verbinding die niet 100% is overgangsweerstand(=spannings verlies), die voor nog slechtere verbinding zorgt. sneeuwbal effect.
uiteindelijk zorgt dat weer voor warmte dat oa. plastic laat smelten.

een verbeterde spanningregelaar bv door Mosfet opbouw is goede optie.

Usually, a MOSFET is used in power supplies more efficiently because the working of MOSFET is faster due to metal oxide usage apart from BJT. Here, BJT depends on the combination of electron-hole.
MOSFET works with low power once switching at high frequency because it has a quick switching speed so it leads through grid-oxide controlled field-effect but not through the recombination of an electron or hole like BJT. In MOSFET, the circuit like gate control is very simpler
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie wijze woorden:
  • De spanningsrelegaar en gelijkrichter wordt vervangen voor dit mosfet exemplaar (inmiddels besteld bij Carma)
  • Gerustgesteld voor wat betreft de gesmolten kabelschoentjes (nieuwe bulletconnectors en draad ligt klaar)
  • De lus die vanuit de dynamo over de verlichtingsschakelaar naar de spanningsregelaar loopt hef ik op (daarna altijd netjes met de verlichting aan rijden).
Volgende week ga ik er mee verder. Zal even meten, passen en proppen worden i.v.m. afwijkende afmetingen en bevestigingspunten maar zal jullie uiteraard voorzien van wat beeldmaterieel van de nieuwe situatie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan