Spanningsregelaar TE warm

kn3rf

MF veteraan
3 jul 2007
1.205
0
Bollenstreek
Goedendag,

Onlangs hebben mijn spanningsregelaar en accu het begeven. Na vervanging hiervan en (waarschijnlijk) de oorzaak gevonden te hebben, blijkt dat de regelaar toch verrekte warm wordt tijdens/net na het rijden. Ik gok de temperatuur op 55 graden Celcius.

Het betreft een ZXR400 (waarop een spanningsregelaar omhuld door een aluminium koellichaam gemonteerd zit).

Heeft iemand een idee vanwaar deze regelaar zo warm wordt?

De laad spanning bedraagt 15.5 Volt. Persoonlijk lijkt me dit 1 volt teveel. Of het kwaad kan weet ik verder niet.

Groet
 
ben maar een leek, maar hoort een spanningsregelaar niet warm te worden ?

lekenuitleg : dynamo maakt stroom, maar niet constante waarde. Deze stroom gaat naar spanningsregelaar, welke .... euh ... de spanning regelt ......

een teveel aan stroom wordt omgezet naar warmte zodat er aan de uitgangskant van de spanningsregelaar er accuvriendelijke stroom uitkomt ....

toch ?

Als een dynamo kaputt is, zal deze dan ook TEVEEL stroom kunnen afgeven ?
 
Laatst bewerkt:
Allicht goed te vermelden dat de Dynamo meer dan 45Volt wisselstroom levert, wat volgens het werkplaatsboek goed is. Frappant is dat ik onlangs 68V gemeten heb, wat mij wat veel leek.

Persoonlijk dacht ik aan een stukke dynamo. Dus heb ik de weerstand gemeten. Deze was laag, prima dus. Tevens was de weerstand hoog tussen de spoelen en het frame. Conclusie de isolatie van de spoelen zullen ook wel oké zijn.

Zou het kunnen zijn dat de spoelen van de dynamo (al draaiende, door een defect in de isolatie) parallel komen te staan, waardoor de spanning naar de spanningsregelaar te hoog wordt?

@ CB-Sacco.
Het probleem is begonnen toen de motor plotseling uitviel tijdens gebruik. Tevens waren er een hele rits lampjes doorgebrand. Dit duit dus op een spanningspiek in het systeem (allicht door een defecte regelaar).

Wel, na wat meten bleek dat er een stroom liep in het systeem van 10A (kortsluiting dus). Na veel speurwerk bleek deze uit de cockpit te komen. Dus tijdelijk even stekkertje los gehaald, zaakje weer geïnstalleerd inclusief nieuwe spanningsregelaar en weg was de lekstroom.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan