Spanningsregelaar vervolg..

chrismir

MF'er
14 apr 2003
75
0
Gent
Hoi,

Vorige week nieuwe spanningsregelaar geplaatst.Is nu een model met koelribben er op.Heb er een ventilator (pc model) op gezet als extra koeling.
Deze week eens een middagje gereden was lekker warm weer,even aan spanningsregelaar gevoeld en had verschrikkelijk heet.
Ook het frame waar hij op vast zit geschroefd heeft verschrikkelijk heet door de warmte van de motor.

Dus kan het ding kan zn warmte nog steeds niet kwijt.Motorzaak heeft me aangeraden om hem te verplaatsen naar de kuip zodat hij rijwind krijgt.

Ik weet dat hier nog mensen zijn die een ventilatortje op hun regelaar hebben gezet en ik vroeg me af of die bij hun ook nog zo heet wordt?

Heb geen zin om op korte tijd terug een regelaar te moeten aanschaffen :?

Groeten,

Chris

full
 
Grotere én dikkere aluminium koelplaat monteren, ook wat warmte-geleidende pasta erachter doen (bij electro-winkel verkrijgbaar).
Dat koelventilatortje lijkt me geen slecht idee, mits zeer laag stroomverbruik, en liefst geschakeld dmv thermocontact.
Ook moet mij van het hart af dat de imitatie regelaars zeker géén verbetering is, vaak moet ik bij mensen die voor deze goedkopere optie gekozen hebben, de hele zooi vervangen (dynamo, regelaar én accu.......)
Het probleem zit 'm vaak in de keuze van een imitatie (= ander merk dan yuasa (FB is ook nog goed)) óf slechte/defecte accu.
Natuurlijk zijn er horde's mensen die dit bestrijden, doch dit laat me volledig koud, hoe erger ze hun standpunt verdedigen, hoe minder ik erop reageer, omdat ze gewoon daarmee onderstrepen dat ze iets niet WILLEN leren.

Paul.
 
Grotere én dikkere aluminium koelplaat monteren, ook wat warmte-geleidende pasta erachter doen (bij electro-winkel verkrijgbaar).
Dat koelventilatortje lijkt me geen slecht idee, mits zeer laag stroomverbruik, en liefst geschakeld dmv thermocontact.
Ook moet mij van het hart af dat de imitatie regelaars zeker géén verbetering is, vaak moet ik bij mensen die voor deze goedkopere optie gekozen hebben, de hele zooi vervangen (dynamo, regelaar én accu.......)
Het probleem zit 'm vaak in de keuze van een imitatie (= ander merk dan yuasa (FB is ook nog goed)) óf slechte/defecte accu.
Natuurlijk zijn er horde's mensen die dit bestrijden, doch dit laat me volledig koud, hoe erger ze hun standpunt verdedigen, hoe minder ik erop reageer, omdat ze gewoon daarmee onderstrepen dat ze iets niet WILLEN leren.

Paul.

Ventilatortje is de koeler van een CPU van een compjoeter. Zo/'n ding trekt bijna geen stroom. Destijds had ik hem aangesloten op de achterlamp. Die was toch altijd aan. De draadboom liep kort langs de regelaar, was makkelijk te maken.

Waarom met een thermocontact? Electronica vind het niet erg om koel te blijven.
De spanningsregelaar wordt snel genoeg warm, dus continue is geen ramp.
 
Ik ben helaas ook de gelukkige met een doorgebrande spannings regelaar
Aan gezien de accu ook al 1,5 jaar was ook maar laten vervangen.

THE STORY:
Ook mijn bike sloeg af tijden het rijden in de file. Dit achteraf als logisch gevolg van loszitten de accu draden. Door dat de draden los zaten werd de accu nier meet opgeladen. Nog erger... de spannings regelaar kan zijn spanning niet meer kwijt en wil dat dus alle stroom in warmte omzetten. Helaas kan een spannings regelaar zoveel warmte niet hebben en brand hij door (inclusief de gelijkrichter) zit namelijk in dat zelde blokje.

Een blower/cooler is dus geen overbodige luxe!

Ps:wat heb jij een gave bike! 8-)
full
 
Op zaterdag 28 juni 2003 08:26 schreef scottie het volgende:Waarom met een thermocontact? Electronica vind het niet erg om koel te blijven.
De spanningsregelaar wordt snel genoeg warm, dus continue is geen ramp.

Je hebt gelijk wat betreft het feit dat electronica hier het best koel kan blijven, doch ik heb er een hekel aan om ergens energie te vragen die niet altijd nodig is.
Daarbij is het zo dat de stroom die de ventilator voedt, ook door de regelaar moet gaan, dus is de ventilator dan ook schuldig aan het mede opwarmen v/d regelaar.

Paul.
 
Je hebt gelijk wat betreft het feit dat electronica hier het best koel kan blijven, doch ik heb er een hekel aan om ergens energie te vragen die niet altijd nodig is.
Daarbij is het zo dat de stroom die de ventilator voedt, ook door de regelaar moet gaan, dus is de ventilator dan ook schuldig aan het mede opwarmen v/d regelaar.

Paul.

Het stroompje gaat er inderdaad door. Maar ik ga er vanuit dat ie verwaarloosbaar is.

Ook is het zo dat de accu goed moet zijn als stabilisator in het gehele circuit. Als de accu slecht is, heb je volgens mij al meer kans op een defecte spanningsregelaar. Dit omdat de laadstroom toeneemt, door de gelijkrichter. En die zit ook in de spanningsregelaar.

Dus de theorie van goede en slechte accu staat wat mij betreft dus overeind. Alleen of er nu een beter merk bestaat zou ik niet kunnen beredeneren. Hij moet gewoon niet zwak zijn.

Goede investering is dus een Optimate accu conditioner/lader. Die is aanzienlijk goedkoper dan een accu en spanningsregelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan