Spanningsregelaar VFR defect

FragDaddy

MF veteraan
8 sep 2002
2.478
0
Ik heb al even gezocht en voor mezelf de diagnose al gesteld, maar toch wil ik hier nog even de experts om zekerheid vragen voor ik een spanningsregelaar koop a 200euro.

ik heb een paar maanden geleden een nieuwe accu in me Honda VFR gezet. nu heb ik vorige week mijn accu opgeblazen. Bij het nameten van de spanning op de accu bij een gestarte motor geeft mijn multimeter een waarde van 17volt aan (stationaire motor).. lijkt me een tikkeltje teveel :)

nou zal die spanningsregelaar wel defect zijn, maar is het ook mogelijk dat er iets met de dynamo aan de hand is? ik heb namelijk geen zin om een nieuwe spanningsregelaar en een nieuwe accu te kopen en binnen een week weer beide op te blazen.
 
Zo'n extra ventilatortje op de regelaar is nooit weg, zeker als de originele regelaars niet eens koelribben hebben.....?
In ieder geval een truc van nog geen 10 euro waar je 100 of meer euro mee uitspaart!
Groeten,
Eduard.
 
Klopt. Ik heb een Electrex regelaar en die is binnen een jaar overleden.

Alle nieuwe regelaars hebben koelribben tegenwoordig, ook die van Honda. Geen idee welke je gekocht hebt, maar over Elektrix hoor ik nog meer slechte verhalen dan over de originele... Verder als je het nieuwe type regelaar hebt (origineel) met ribben, gaan ze eigenlijk nooit meer stuk. Probleem was dat het oude type (dus zonder koelribben) zijn warmte niet kwijt kon.
 
Ik heb niet met de draadjes gekloot, maar meette ineens een spanning van 18 (!) Volt en dat vond mijn accu niet zo tof. Heb nu onder garantie een nieuwe gekregen en die werkt wel goed.


Binnen een jaar stuk !
Dan claim je toch gewoon je garantie ?

Heb er ruim 200 verkocht en in totaal 2 retour gehad waarvan 1 bij een klant die zelf met de draadjes bezig was geweest.
 
Ik weet het het is een oud topic maar evengoed heb ik een vraag(je)

Het viel me net bij het thuiskomen op dat mijn dimlicht (en dashboard) bij stationair toerental wat minder fel schijnt.. Bij de minste toerenverhoging gaat het weer op normale sterkte schijnen.
Nogmaals het is me nog nooit eerder opgevallen.... Maar misschien is het niet normaal en is er iets aan het stuk gaan.
Wat aanvullende data (nav het lezen van dit topic..)
Accu spanning als motor uit staat (contact op 0) 12,5 volt
Accu spanning stationair (1000 RPM) 13,1 volt (zal de laadspannig zijn toch?)
Accu spanning bij meer dan 1000 RPM (of het nou 1500 of 3000 is maakt niet uit) 14,3 volt
Spanning slingert bij het draaien van de motor ongeveer 0,6 volt

Na de info de vragen:
- Is dit normaal, niets aan de hand en ben ik weer paranoid.... Niet zeuren maar gewoon rijden!
- Is mijn spanningsregelaar aan het stuk gaan? (of kan die niet een beetje stuk zijn..?)
- Is me dynamo aan het overlijden?
- iets anders?

Graag jullie menig/oplossing

Alvast bedankt
Dennis / Honda VFR 750 '94
 
Ik weet het het is een oud topic maar evengoed heb ik een vraag(je)

Het viel me net bij het thuiskomen op dat mijn dimlicht (en dashboard) bij stationair toerental wat minder fel schijnt.. Bij de minste toerenverhoging gaat het weer op normale sterkte schijnen.
Nogmaals het is me nog nooit eerder opgevallen.... Maar misschien is het niet normaal en is er iets aan het stuk gaan.
Wat aanvullende data (nav het lezen van dit topic..)
Accu spanning als motor uit staat (contact op 0) 12,5 volt
Accu spanning stationair (1000 RPM) 13,1 volt (zal de laadspannig zijn toch?)
Accu spanning bij meer dan 1000 RPM (of het nou 1500 of 3000 is maakt niet uit) 14,3 volt
Spanning slingert bij het draaien van de motor ongeveer 0,6 volt

Na de info de vragen:
- Is dit normaal, niets aan de hand en ben ik weer paranoid.... Niet zeuren maar gewoon rijden!
- Is mijn spanningsregelaar aan het stuk gaan? (of kan die niet een beetje stuk zijn..?)
- Is me dynamo aan het overlijden?
- iets anders?

Graag jullie menig/oplossing

Alvast bedankt
Dennis / Honda VFR 750 '94
Het is normaal dat je dimlicht en daschlicht wat minder fel schijnt bij stationair toerental. De meet waardes die je post zijn uitstekend. Een gezonde dynamo en spanningsregelaar dus. Gaat ooit veranderen, want het is een honda en er moet natuurlijk wel ooit een keer iets stuk gaan en dat is dan bij de vfr meestal de spanningsregelaar. Bij sommige vfrs is de dynamo ook een zwakker punt. Maar meestal is het pas na heel veel kilometers. Mocht je sr overlijden, dan zijn er vervangingen mogelijk die betaalbaar zijn(en zelf te plaatsen) die het een hele tijd volhouden. Plaatsing van de sr in de rijwind en/of extra koeling dmv (pc)ventilatoren en/of heatsinks kunnen enorm helpen om de levensduur te verlengen. Kijk een op de site van de VFROC Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC) en je kunt er vanalles over lezen. Ik bestuur(met erg veel plezier) een vfr RCII uit 1995.
 
Bedankt voor je duidelijke reply Gemojo. (en de anderen ook natuurlijk voor de geruststelling) Ik ga zeker kijken voor een PC koelertje op de SR. Had al een foto gezien in dit topic. (beetje knutselen vind ik wel leuk).
gr
Dennis
PS vfroc ga ik ook eens bekijken!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je duidelijke reply Gemojo. (en de anderen ook natuurlijk voor de geruststelling) Ik ga zeker kijken voor een PC koelertje op de SR. Had al een foto gezien in dit topic. (beetje knutselen vind ik wel leuk).
gr
Dennis
PS vfroc ga ik ook eens bekijken!


heb ik nog wel voor je .
overgenomen van iemand hier van mf.
aangezien ik geen vfr meer heb , ligt die op de plank.
zet je pb funtie ff aan. :+
 
Accu spanning als motor uit staat (contact op 0) 12,5 volt
Accu spanning stationair (1000 RPM) 13,1 volt (zal de laadspannig zijn toch?)
Accu spanning bij meer dan 1000 RPM (of het nou 1500 of 3000 is maakt niet uit) 14,3 volt
Spanning slingert bij het draaien van de motor ongeveer 0,6 volt
Toch nog een vraagje over de eerst gemeten waarde van 12,5 V. Is dat met verlichting uit of verlichting aan?

12,5 V bij verlichting uit is aan de lage kant. Dat moet 12,8 V of iets meer zijn.

Tweede vraag: Hoe oud is deze accu? Die lage waarde kan duiden op een accu die zijn laatste adem aan het uitblazen is.

De andere waarden laten zien dat je dynamo, gelijkrichter en spanningsregelaar in orde zijn.
 
@ carloss. Bedankt, maar PC-klieren is een andere hobby van me dus een koelertje is geen probleem.

@ Jaap43. accu spanning van 12,5 volt motor uit was met verlichting aan. eigenlijk een beetje standaard, doe nooit me verlichting uit.
En de accu is 1 jaar oud.

Uit het VFR topic krijg ik nog de tip om me accu na te kijken. Zal ik vanmiddag even doen. (vloeistof nivo)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij een 'oud' type SR zonder koelribben gewoon van die hittegeleidende pasta die je ook voor koelblokken van procesoren gebruikt tussen de aluminium achterkant van de SR en het frame gesmeerd. Frame wordt nu iets heter rond de SR en de SR zelf wordt weer wat minder heet. Een koelblok is waarschijnlijk effectiever, maar dit doet ook wat. :)
 
Ik heb bij een 'oud' type SR zonder koelribben gewoon van die hittegeleidende pasta die je ook voor koelblokken van procesoren gebruikt tussen de aluminium achterkant van de SR en het frame gesmeerd. Frame wordt nu iets heter rond de SR en de SR zelf wordt weer wat minder heet. Een koelblok is waarschijnlijk effectiever, maar dit doet ook wat. :)
Alleen druipt die witte drap er weer tussen uit na een tijdje :/
 
Ik heb bij een 'oud' type SR zonder koelribben gewoon van die hittegeleidende pasta die je ook voor koelblokken van procesoren gebruikt tussen de aluminium achterkant van de SR en het frame gesmeerd. Frame wordt nu iets heter rond de SR en de SR zelf wordt weer wat minder heet. Een koelblok is waarschijnlijk effectiever, maar dit doet ook wat. :)


Dat zal bij sommige modellen motoren wel werken, maar bij mijn eigen VFR wordt het frame dermate heet, door warmte van het motorblok, dat dit een zinloze actie is. Mijn sr werd zelfs heet, toen hij doorgebrand was en de motor alleen op de accu reed. Bij de VFR kan het bij een aantal modellen heel zinvol zijn, om de sr te verplaatsen. De mijne hangt nu op een aluplaat in de rijwind en wordt in plaats van loeiheet slechts handwarm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan