Spanningsregelaar VFR

vfrgcge

MF'er
13 jul 2003
36
0
Kaatsheuvel
Hallo,

Ik heb al een aantal topics over de spanningsregelaar van een VFR ('96) gelezen, maar mijn probleem komt er niet echt in terug:

- mijn motor hangt altijd aan een druppellader (heeft namelijk een alarm)
- vanmiddag +/- 150 km gereden (paar keer gestopt)
- tijdens het rijden viel mijn snelheidsmeter een aantal maal uit (aantal minuten)
- motor sloeg bij het stoplicht af en startte niet meer
- bij nameten was de spanning 10,8 volt (motor uit) en bij draaiende motor ook deze waarde en met het licht aan 9,5 volt (ook draaiende motor)

Wat is er volgende jullie nu kapot:

- accu (hang ik vannacht aan de lader, dus zie ik morgen)
- spanningsregelaar (ondanks de lage waarde van de spanning, je hebt dan toch een waarde van +/- 18 volt)
- beide (spanning is laag, omdat de accu spanning opslokt)
- dynamo (ik zie namelijk geen verschil tussen draaiende motor en motor die niet gestart is)

- ik ga morgen de spanningregelaar doormeten, maar ben toch benieuwd wat jullie ervan denken

Alvast bedankt,

Gerrit
 
Ik denk niet dat het de spanningsregelaar is. Want dan moet ie inderdaad boven de 15.5 volt aangeven. Dat is dan wel bij een toerental van 5000 RPM. Kan natuurlijk zijn dat ie beneden die 5000 RPM al 17 aangeeft he, dat is ook fout natuurlijk.

Je zou ook aan je accu kunnen voelen of dat die warm is na het rijden. Als die nl warm cq heet is, dan kan het ook al aan je spanningsregelaar liggen, het zogenaamde droogkoken van je accu.

Maar normaal gesproken bij een gezonde accu, dan zou deze bij een niet gestartte motor tussen de 12 en de 13,5 volt aan moeten geven, geloof ik. Die van jou geeft dat al niet eens aan, dus zou ik eerder denken dat gewoon de accu kapot is.

Ik zou graag meer voor je na willen kijken, maar ik heb hier even geen boekies bij de hand.

In ieder geval succes en ik hoop dat je hier iets mee kan.

Greetz

JuMPeR
 
meestal zit de spanningsregelaar en de gelijkrichter in een behuizing. waarschijnlijk is de gelijkrichter defect. dit is te kontroleren door de spanning te meten vanaf de dynamo (meestal drie gele draden)met een multimeter. let op dit is wisselspanning. als je niet op alle draden onderling spanning meet, dan is de dynamo defect. heb je wel op alle draden evenveel spanning, maar geen gelijkspanning, dan is je regelaar/gelijkrichter defect. ik heb met mijn fireblade gehad dat er sluiting in mijn gelijkrichter zat, waardoor tevens de dynamo was verbrand
 
Als een spanningsregelaar kortsluit laad ie de accu niet meer op. Da's de andere mogelijkheid die zo'n ding heeft naast het teveel aan spanning geven (boven 14,5)
Of hij doet helemaal niks meer. Dan is de accu nogal eens leeg en start je motor niet meer. Ook zal ie niet meer lopen omdat de spanning dermate zwak is dat er weinig of geen vonken meer in de bougies zitten.

Je kan dus een defecte accu hebben, die gewoon op is. Maar ook een accu en regelaar.

Meten = weten
 
meestal zit de spanningsregelaar en de gelijkrichter in een behuizing. waarschijnlijk is de gelijkrichter defect. dit is te kontroleren door de spanning te meten vanaf de dynamo (meestal drie gele draden)met een multimeter. let op dit is wisselspanning. als je niet op alle draden onderling spanning meet, dan is de dynamo defect. heb je wel op alle draden evenveel spanning, maar geen gelijkspanning, dan is je regelaar/gelijkrichter defect. ik heb met mijn fireblade gehad dat er sluiting in mijn gelijkrichter zat, waardoor tevens de dynamo was verbrand

Helaas ik ben ook getroffen door een steeds lege accu en mijn accu is nieuw. Ik heb alles een tijdje terug al door gemeten samen met het handboek van Haynes. Alles was netjes tussen de waarden die hij mocht hebben. Het enig wat ik niet heb gemeten is of ik gelijkspanning heb op de drie gele draadjes. Mijn vraag is ook hoe meet je dat? En is dit een fireblade kwaal ofzo :?
 
je kan je dynamo testen door de weerstand te meten tussen de gele draden onderling. zet even nummers op je dradeb bv 1,2 en3. nu meet je eerst tussen 1 en 2 dan tussen 1 en 3 en dan og tussen 2 en 3. deze weerstand moet overal gelijk zijn. ik schat zo'n 1 ohm. als er een sterk afwijkt van de andere dan is de dynamo stuk. ook is het mogelijk op dezelfde manier de spaningen te meten (wisselspanning dus a.c.) het makelijkst is het om de gelijkspanning op je accupolen te meten. een volle onbelaste accu geeeft zo'n 13.8 volt. als je de motor nu laat lopen dan dient deze spanning op te lopen tot zo'n 14.5 volt(vanaf ongeveer 4000 toeren)
Helaas ik ben ook getroffen door een steeds lege accu en mijn accu is nieuw. Ik heb alles een tijdje terug al door gemeten samen met het handboek van Haynes. Alles was netjes tussen de waarden die hij mocht hebben. Het enig wat ik niet heb gemeten is of ik gelijkspanning heb op de drie gele draadjes. Mijn vraag is ook hoe meet je dat? En is dit een fireblade kwaal ofzo :?
 
je kan je dynamo testen door de weerstand te meten tussen de gele draden onderling. zet even nummers op je dradeb bv 1,2 en3. nu meet je eerst tussen 1 en 2 dan tussen 1 en 3 en dan og tussen 2 en 3. deze weerstand moet overal gelijk zijn. ik schat zo'n 1 ohm. als er een sterk afwijkt van de andere dan is de dynamo stuk. ook is het mogelijk op dezelfde manier de spaningen te meten (wisselspanning dus a.c.) het makelijkst is het om de gelijkspanning op je accupolen te meten. een volle onbelaste accu geeeft zo'n 13.8 volt. als je de motor nu laat lopen dan dient deze spanning op te lopen tot zo'n 14.5 volt(vanaf ongeveer 4000 toeren)

Vandaag weer bezig geweest met alles door te meten, de dynamo is gelukkig goed. De metingen van de weerstand tussen de 3 gele draden van mijn dynamo zijn gelijk.

Maar mijn accu is vol iets boven de 13,5 volt en als ik de motor aan zet en laat draaien op 5000 tpm(volgens handboek Haynes) geeft hij netjes 14 volt aan. Maar als ik mijn dimlicht aanzet zakt hij terug naar net 12,4 volt. Mijn vraag is dus moet hij hem ook met licht aan op 14 volt kunnen houden. ALs dit dus niet goed is dan moet het volgens mij m'n spanning regelaar zijn die kaduuk is lijkt me. Helaas staat hier niks over vermeld.

In het boek stond ook een mooi tabelletje voor de weerstanden van de regelaar, maar dat kwam niet echt overeen. andere waarden en ook oneindig waar ik weerstand had moeten hebben.

(p.s. ik heb van deze post ook een nieuwe post gemaakt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan