Spanningsregelaar vfr

BasE

Banned User
17 jul 2002
13.202
0
nou ik heb de motor vandaag weer opgehaald, de dynamo was vervangen.
nee geeft ie weer netjes 14.6 volt aan als ie loopt :)

maar als de motor uit staat geeft ie 11.9 aan, en dat nadat ie volledig is opgeladen volgends motoport.
als ik hem nu start hoor ik de spanningsregelaar knorren / zoemen.
(tenminste, dat is toch de spanningsregelaar, dat kleine dingetje naast de accu aan de rechterkant van de motor?)
het vreemde is toen ik hem bij motoport startte, ging het vlekkeloos.
20 km verder, toen ik thuis was gekomen, deed ik hem uit en startte ik hem weer voor de gein. nee hoor. de motor hoor je heel ff proberen, maar daarna begint de regelaar te knorren.

dus wat me duidelijk lijkt, is dat de regelaar kaduuk is.
maar wie kan ff uitleggen hoe dat nou kan? geeft ie geen prik naar de startmotor of accu ofzo?
 
Laatst bewerkt:
dus het is het startrelais.
maar het lijkt erop dat de regelaar dus alsnog kaduuk is?
Je startrelais is niet kapot maar hapert omdat je accu versleten is.
Onder een bepaalde spanning valt je relais af (ongeveer 9 volt)
Meteen als je relais inkomt loopt er veel stroom (naar de startmotor)hierdoor zakt de spanning te ver, en daardoor valt het relais af, en daarmee ook de belasting. De spanning wordt weer hoger en daardoor komt het relais weer in. doordat het relais weer inkomt neemt de stroom weer toe waardoor de spanning weer zakt en het relais weer afvalt. dit blijft zich herhalen, waardoor het relais gaat klapperen.
Wat nu :?
VERVANG JE ACCU.
 
Je startrelais is niet kapot maar hapert omdat je accu versleten is.
Onder een bepaalde spanning valt je relais af (ongeveer 9 volt)
Meteen als je relais inkomt loopt er veel stroom (naar de startmotor)hierdoor zakt de spanning te ver, en daardoor valt het relais af, en daarmee ook de belasting. De spanning wordt weer hoger en daardoor komt het relais weer in. doordat het relais weer inkomt neemt de stroom weer toe waardoor de spanning weer zakt en het relais weer afvalt. dit blijft zich herhalen, waardoor het relais gaat klapperen.
Wat nu :?
VERVANG JE ACCU.

:^
 
k, ik zal mn accu vervangen. maar vanavond sprak ik een maat van me, die hetzelfde had met zn calibra. bij hem was een aardfout.
hij had precies dezelfde symptomen, ook dynamo vervangen, soms wel en soms niet starten.
 
Je zei zelf een week geleden al dat je accu na 2 a 3 keer starten leeg was nadat je hem een hele nacht met een acculader had geladen.
Ik zou met de accu zijn begonnen i.p.v. de dynamo.
Niet dat je dynamo niet kapot kan zijn, maar van je accu weet je het al zeker.
 
Je zei zelf een week geleden al dat je accu na 2 a 3 keer starten leeg was nadat je hem een hele nacht met een acculader had geladen.
Ik zou met de accu zijn begonnen i.p.v. de dynamo.
Niet dat je dynamo niet kapot kan zijn, maar van je accu weet je het al zeker.

ik ga morgen ook een nieuwe accu bestellen.
dynamo was ook aan het eind van zn latijn. die gaf stationair 13 aan, wat nu 14.7v is. dus daar ben ik niet mee genaaid.
 
accu gekocht (85 euro B| )en erin gezet, morgen kijken of het probleem zich voor blijft doen!

Als je accu tijdens lopen met ongeveer 14v geladen wordt is er niets (meer) mis met het laadcircuit.
Als hij bij stilstand echter zakt tot onder de 12v, dan is ie echt stuk. Een volle accu hoort na het laden langszaam tot ±12.5 v te zakken.
Het tikken zal waarschijnlijk det startrelais of de startmotor zijn, die te weinig spanning krijgen om te kunnen functioneren.
Een nieuwe accu zou de oplossing zijn. De oude is waarschijnlijk overleden door de voorafgaande problemen met het bijladen.

Dus als het goed is ben je nu in elk geval verlost van je troubles....
Veel rijplezier.

ZXR
ZXR
 
Laatst bewerkt:
Als je accu tijdens lopen met ongeveer 14v geladen wordt is er niets (meer) mis met het laadcircuit.
Als hij bij stilstand echter zakt tot onder de 12v, dan is ie echt stuk. Een volle accu hoort na het laden langszaam tot ±12.5 v te zakken.
Het tikken zal waarschijnlijk det startrelais of de startmotor zijn, die te weinig spanning krijgen om te kunnen functioneren.
Een nieuwe accu zou de oplossing zijn. De oude is waarschijnlijk overleden door de voorafgaande problemen met het bijladen.

Dus als het goed is ben je nu in elk geval verlost van je troubles....
Veel rijplezier.

ZXR
ZXR

ja klopt, mn nieuwe geeft 12.6 af onbelast, de oude 11.9
 
Terug
Bovenaan Onderaan