spanningsregelaar voor dynamo met permanente magneet

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
hoi allemaal.
voor mijn motor met een 12V, 8A AC dynamo, zoek ik een andere (ivm omzetten gelaccu naar lood accu, en disfunctioneren van originele regelaar) een spanningsregelaar.
Omdat deze dynamo 1 spoel heeft en een permanente magneet, zou een ' normale' hella of 2CV regelaar niet werken(omdat hij niet afgeregeld kan worden om doe spanning die het magn. veld opwekt?)

bij beck's en Conrad kunnen ze me hieraan niet helpen.
Weet iemand misschien een leverancier of type?

ik denk(ik ben geen electro-crack) dat een diode en een dinges die van hogere spanning max 14,4V doorlaat, 't hem zou moeten doen?
bestaat zo'n dinges?
 
Je hebt dus een 2 fasen generator i.p.v. de gebruikelijke 3 fasen.
Dan moet je gewoon een 3 fasen regelaar kunnen gebruiken. Het kan wel zijn dat de spanningsregelaar maar op 1 van de 3 aansluitingen werkt en daar zul je de generator dus op aan moeten sluiten.
 
ik heb me laten vertellen dat het een 1-fase dynamo is?(bestaat dat wel?)
hij heeft 1 spoel, en er komen 2 draden uit..
de meeste electr. reeglkaars hebben 3 aansluitingen, waarvan 1 voor de accu.?
Je zegt dat het gewoon moet kunnen?
Zodra ikde zuuraccu erop heb, ga ik langs een eend garage om te vragen of ik een regelaar effe mag proberen..

denk je dat met deze regelaar de kleine accu overbelast kan raken?
 
je moet een regelaar hebben die net als bij elke dynamo werkt..
bij een gewone dynamo (3 fase)wordt de spanning eerst via een diodebrug naar gelijkstroom omgezet, en dan pas gaat ie EEN spanning terug brengn naar 14,4 volt.....
Het enige verschil met een magneet dynamo is dat je de spanning nu niet kunt regelen met de spoel, dus je moet het te veel aan vermogen vernietigen via b.v. een hele zware weerstand....
Ik heb dat gedaan met zo'n weerstand met koellichaam wat ze gebruiken om versterkers te testen .
Je maakt als het ware steeds als de spanning boven de 14,4 volt komt kortsluiting naar massa, en dan valt de spanning weer weg tot onder de gewenste waarde om daarna weer op te bouwen....
Dat kun je doen met een darlington(vermogen) transistor en een zenerdiode en wat weerstandjes....
Zo had ik hem ook op een z1000 , en heb er vele gemaakt voor Z1000 en Z900 rijders die problemen hadden met de mechanische spanningsregelaars die daar op zaten....
Oude lada's hebben die er ook op zitten ( de mechanische dus )
 
dat weerstandjesidee is misschien niet zo'n goed idee, gezien de dynamo op nromale snelheid amper bijlaad, maar bij hogere toeren ineens veel te veel schijnt te geven.
Dit zou zo ontworpen zijn voor het meest toegepaste doel van het blok..
met weerstanden zou hij tijdens het rijden dan hele,aal niet meer bijladen..
 
Er zijn 2 soorten regelaars
Als je een permanente magneetdynamo hebt heb je geen terugkoppelling en wordt de spanning door alleen de regelaar geregeld.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat gebeurd d.m.v. pulsbreedte modulatie.
Anders zou er veels teveel vermogen omgezet worden in warmte.

Het 2e type is die zonder permanente magneet.
Bij deze regelt de spanningregelaar afhankelijk van de spanning de spanning op de spoel die de rotor meer of minder magnetisch maakt en hierdoor meer of minder spanning gaat geven.

In beide gevallen is het gewoonlijk 3-fase maar of er nou 1-2 of 3 zijn maakt verder voor de werking niet uit.

Zelf gaan liggen rommelen zou ik niet doen.
Bij hogere toerentallen is de spanning zo'n 75 volt te hoog.
Bij een stroom van 10 amp is dat al 750 watt wat je zou moeten omzetten in warmte.

Dat gaat je met een weerstand of zenerdiode echt niet lukken.
 
dat weerstandjesidee is misschien niet zo'n goed idee, gezien de dynamo op nromale snelheid amper bijlaad, maar bij hogere toeren ineens veel te veel schijnt te geven.
Dit zou zo ontworpen zijn voor het meest toegepaste doel van het blok..
met weerstanden zou hij tijdens het rijden dan hele,aal niet meer bijladen..

Je begrijpt het schijnbaar niet helemaal...
De spanning gaat gewoon van de dynamo via de gelijkrichter naar de accu....
dat gaat via de vermogenstransistor.... kost dus nog nix aan laadvermogen....
pas als de spanning te hoog wordt ( dus boven de 15 volt, dan gaat je zener dicht, en gaat de stroom via de vermogenstransistor en de weerstand naar massa...
De weerstand is er alleen om je dynamo te beschermen tegen kortsluiting, dus eigenlijk verbruik je het teveel aan vermogen en daardoor valt de spanning weer onder de 15 volt, en laad hij weer bij dat gaat zo door en door en door..... net als bij een gewone dynamo
 
Zelf gaan liggen rommelen zou ik niet doen.
Bij hogere toerentallen is de spanning zo'n 75 volt te hoog.
Bij een stroom van 10 amp is dat al 750 watt wat je zou moeten omzetten in warmte.

Dat gaat je met een weerstand of zenerdiode echt niet lukken.

Wat vreemd dan dat er diverse oerkawa's rondrijden die heel tevreden zijn over mijn spanningsregelaar.....
En dan het vermogen 750 watt kun je op je buik schrijven..... als je mazzel hebt peuter je uit een goede dynamo 150 tot 200 watt, een beetje grote auto met airco en allerlei electronica, peutert al met moeite 300 watt uit een dynamo...
Door de permanente magneet, kun je niets regelen, maar de stroom is vele malen lager dan de 10 amp die jij vermeld
 
Wat vreemd dan dat er diverse oerkawa's rondrijden die heel tevreden zijn over mijn spanningsregelaar.....
En dan het vermogen 750 watt kun je op je buik schrijven..... als je mazzel hebt peuter je uit een goede dynamo 150 tot 200 watt, een beetje grote auto met airco en allerlei electronica, peutert al met moeite 300 watt uit een dynamo...
Door de permanente magneet, kun je niets regelen, maar de stroom is vele malen lager dan de 10 amp die jij vermeld
Je hebt gelijk wat het vermogen betrefd
De hoge spanning zal onder flinke belasting dalen.
Échter kan je 200 wat ook niet omzetten in warmte met zo'n klein koelelement.
Vadaar dat ze werken mer pulsbreedtemodulatie.
Hierdoor wordt de spanning snel aan en uitgeschakeld en wordt er zo weinig vermogen gedisipeerd
 
Je hebt gelijk wat het vermogen betrefd
De hoge spanning zal onder flinke belasting dalen.
Échter kan je 200 wat ook niet omzetten in warmte met zo'n klein koelelement.
Vadaar dat ze werken mer pulsbreedtemodulatie.
Hierdoor wordt de spanning snel aan en uitgeschakeld en wordt er zo weinig vermogen gedisipeerd

jij vergeet een ding, je bent niet continue bezig met het belasten van de weerstand, de weerstand beveiligt de dynamo tegen doorbranden ( te heet worden) en daar heb je die weerstanden voor nodig...
full


4,7 ohm 50 watt is voldoende, wordt ie te heet, dan zet je er 2 paralel
 
Laatst bewerkt:
Je begrijpt het schijnbaar niet helemaal...
De spanning gaat gewoon van de dynamo via de gelijkrichter naar de accu....
dat gaat via de vermogenstransistor.... kost dus nog nix aan laadvermogen....
pas als de spanning te hoog wordt ( dus boven de 15 volt, dan gaat je zener dicht, en gaat de stroom via de vermogenstransistor en de weerstand naar massa...
De weerstand is er alleen om je dynamo te beschermen tegen kortsluiting, dus eigenlijk verbruik je het teveel aan vermogen en daardoor valt de spanning weer onder de 15 volt, en laad hij weer bij dat gaat zo door en door en door..... net als bij een gewone dynamo
okay, nee ik snapte het idd. nog niet.
Ik ken alleen weerstand als een gefixed iets.. ik ben niet zo'n electro whizzard :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan