Spanningsregelaar

taxgrrl

Rookie
12 jun 2001
2
0
motoren
Binnen 2 dagen begaf mijn koplamp het 2 keer. Een en ander nagemeten en nou is mijn vermoeden dat de spanningsregelaar kapot is. Bij het oplopen van de toeren, loopt ook de spanning op (18v) en ja daar kan het lampje natuurlijk niet tegen.
Nou is mij dit reeds meerdere malen overkomen met mijn vorige motor, en begin ik mij af te vragen of ik iets fout doe, of dat dit onder de normale slijtage valt. Wie weet hier meer van?


 
Je spanningsregelaar moet ten alle tijde rond de 14,7 aanwijzen..
BEHALVE:
-je motortoerental te laag is...stationair dus
-iets kapot is :(

je hebt het wel gemeten, maar leg het toch uit aan de ander gasten die hier rondhangen ;)

Meet je accu spanning met motor uit...+/-12v
nu met stationair draaiende motor +/- 10-12v
nu met iets gas (+/- 3000rpm) +/- 14v
nu met meer gas (+/- 6000rpm) +/- 14v

Je hebt nu je spanningregelaar getest.....bij ouder motoren kan het iets schommelen...maar iig GEEN 18v

Taxgrr:l Heb je een onderhoudsboek? hierin staat welke kabeltjes je moet doormeten om het defecte onderdeel te vinden.

heb je meer vragen....ik ben hier ;)

Suc6
 
Het kan ook zijn dat je accu niet goed meer is.
Als deze niet goed meer oplaadt kan de dynamo zijn vermogen niet meer kwijt en loopt de spanning dus ook op.
Check dat eventjes, accu is goedkoper als een spanningsregelaar volgens mij
 
Inderdaad, bij verschillende toerentallen altijd ongeveer 14 V.
Blijf er niet mee doorrijden, want dit vindt je accu niet zo leuk en je andere electronica kan ook wel eens opgeblazen worden.

Ook je bedrading kan het wel eens warm krijgen.

Je spanningsregelaar kan ook nog helemaal kapot gaan en geen spanning meer leveren aan de rest van je motor, dan sta je stil.

Dan kan ook je dynamo zijn spanning niet kwijt en dan kan je die dadelijk ook nog vervangen.

Ik probeer je niet bang te maken, normaal ben ik niet zo moeilijk, maar als het gebeurd dan zijn het wel dure reparaties.

Het hele principe werkt als volgt:

1 - de dynamo levert een wisselspanning en doet dit doormiddel van drie spoelen die elk 33V leveren.

deze gaan naar je spanningsregelaar dmv (waarschijnlijk) drie gele draden.

2 - de spanningsregelaar maakt hier een gelijkspanning van voor spanning naar de rest van je motor en ook omdat je accu natuurlijk gelijkspanning is. Tevens regelt hij je spanning af op ± 14V.

Als bijv een spoel defect is van je dynamo dan levert de spanningsregelaar te weinig spanning en loopt langzaam je accu leeg en dan stopt je motor, vaak heb je nog wel genoeg spanning over voor de motor als je het licht uit zet.

ps: met bovenstaande opmerking dat als je accu stuk is ook de spanning oploopt heb ik mijn twijfels, maar weet het niet zeker, omdat als je accu geheel is opgeladen hij ook geen spanning meer opneemt, volgens mij namelijk heeft dit te maken met het verschil tussen stroom en spanning, stroom wordt verbruikt en duidt je aan met A- ampere en deze heeft een wisselende waarde, spanning is vast (14V) en duidt je dus aan met V-Volt.

Vergelijk dit maar met thuis, je heb overal 220 v, of je nu niets of veel stroom(A) verbruikt. Tevens zo met zekeringen, voltage is niet belangrijk, alleen het Amperage waarbij hij doorbrandt.

Succes Gizzmo
 
Net mijn spanningsregelaar van mijn VFR vervangen. Na een dagje flink rijden met vrienden, wilde die de volgende ochtend niet meer starten. De hele boel inderdaad moeten doormeten. Spanningsregelaar naar de haaien en daardoor dus ook mijn accu die het iets te warm kreeg. Eerst bij een dealer (motoport) navraag gedaan over de prijs van een spanningsregelaar. Schrok me de tering: 500 pieken. Toch maar even verder kijken en bij Roukama voor 225 guldens al een nieuwe op de kop kunnen tikken. Bel dus maar even rond als die moet worden vervangen, da's best de moeite waard.


 
Terug
Bovenaan Onderaan