Spanningsregelaar?

Turbo600

MF'er
5 aug 2019
38
9
Belgisch limburg.
Hey,

Ik heb al ff een electrisch probleem, waar ik zelf niet uit kom.
Dus ik kom hier eens een poging doen voor wat advies.

Cbr600 1993

Begon 2 weken geleden, met knipperlichten die opeens snel knipperde, gewoon verder gereden zonder problemen.
Week later lekker onderweg, sta ik aan het stoplicht, motor valt uit, en start niet meer.
Nieuwe accu gemonteerd, en rijden weer.
Kort ritje gedaan (70km) zonder problemen, in de garage gezet. Volgende dag, start weer niet.
Accu opgeladen, voltmeter gemonteerd, en net een proefrit gemaakt,
In het begin heb ik netjes 14.2v onder het rijden. Maar opeens zakt ie naar 13v, en loopt langzaam terug. En wat later, opeens weer 14+V. En zo een 50km rond gereden.

Iemand een goed advies ?
Ik weet dat het antwoord meten is, maar electrisch is niet mijn afdeling helaas.

Volgens mij heb ik geen originele regelaar meer, maar ene met koelribben.

Mvg,
Danny
 
Willem, bedankt voor je reactie.

accu na een nachtje staan meet 12.9v,
Met starten 11v,

Op de 3 gele draden meet ik 50v ac bij 5k toeren,

stationair draaiend zonder lichten, 14.7v
Met lichten, 13.3
5k toeren 13.9

Maargoed, hier kan ik weinig mee, aangezien hij onder het rijden soms stopt met laden ?
Hier in de garage lijkt het dan weer te werken.

Groettjes
 
Met verlichting aan dan ook ruim boven de 14V.....zegmaar rustig 14,5-14,7.

Kan zijn dat de SR op begint spelen als hij heet wordt....bedrading/connectoren ook gecontroleerd... :?
 
stekker aansluiting controleren of daar geen slechte(verbrande) verbinding in zit. mogelijk dat 1 dynamo spoel(isolatie) doorslaat. geen verbinding van dynamospoelen naar massa. SR kan natuurlijk defect zijn.
 
Stekkers uitaard nagekeken,
Enige stekker die wat oxidatie had was de hoofdzekering volgens mij, Deze met contact reiniger schoongemaakt.
de 3 gele draden uit de dynamo zijn rechtstreeks gesoldeerd blijkbaar zonder connector.

Gaan de spanningsregelaars met de koelribben ook snel stuk?
 
Willem, bedankt voor je reactie.

accu na een nachtje staan meet 12.9v,
Met starten 11v,

Op de 3 gele draden meet ik 50v ac bij 5k toeren,

stationair draaiend zonder lichten, 14.7v
Met lichten, 13.3
5k toeren 13.9

Maargoed, hier kan ik weinig mee, aangezien hij onder het rijden soms stopt met laden ?
Hier in de garage lijkt het dan weer te werken.

Groettjes
Kijk eens aan, een hoop goede informatie.
Met de verlichting aan en al helemaal met verhoogd toerental zou je nog boven die veertien uit moeten komen.
Of een SR met koelribben net zo snel kapot kan durf ik niet te zeggen maar die koelribben hangen die in de wind of achter een kap?
Maar voordat we ondanks terecht genoemde suggesties van de SR of de dynamowikkelingen kijken zou je voor het gemak nog wat dingetjes kunnen proberen uit te sluiten. Je motor viel dus zomaar uit, je had een spanningval van 14 naar 13 volt, snel knipperen van de knipperlichten.

1. Dat zomaar uitvallen lijkt op contactdender en als de motor loopt zou je even met het stuur heen en weer kunnen gaan en de voorvork indrukken. Als hij dan spontaan uitvalt kan dat betekenen dat je ergens een breuk in de draadboom hebt in de buurt van het stuur vlak bij het contactslot. Contactslot kan ook een beetje lam zijn.

2. Het versnelde knipperen van je knipperlichten lijkt inderdaad het meest op een probleem met de SR/ gelijkrichter. Zit hij wel goed op de massa? Ik veronderstel dat je ledknipperlichten hebt? Dat vermoeden heb ik in ieder geval.
 
Willem,
Ik heb inderdaad led knippers achter. ondanks ze 2 x een periode snel geknipperd hebben, werken ze nu weer prima.
Zat eerst ook een xenon koplamp in, en die al vervangen voor origineel, om dat in ieder geval uit te sluiten.

De spanningsregelaar zit achter een kap, en vangt niet zoveel rijwind vrees ik,

Ik denk ook dat de motor uitviel, wegens gebrek aan stroom, en niet zozeer een slecht contact ?

Eens flink gerammeld met de motor, aan de bekabeling gefrutseld, maar krijg het hier in de garage niet voor elkaar dat ie stopt met laden..
 
Willem,
Ik heb inderdaad led knippers achter. ondanks ze 2 x een periode snel geknipperd hebben, werken ze nu weer prima.
Tot je weer een spanningsval krijgt, losse of slechte massa, rimpel in je spanning. Ze werken nu prima omdat de rest ook “prima” is.
Zat eerst ook een xenon koplamp in, en die al vervangen voor origineel, om dat in ieder geval uit te sluiten.
👍🏻
De spanningsregelaar zit achter een kap, en vangt niet zoveel rijwind vrees ik,
Zit hij in ieder geval wel goed op het frame?
Ik denk ook dat de motor uitviel, wegens gebrek aan stroom, en niet zozeer een slecht contact ?
Kan, het ging om dingen uit te kunnen sluiten en niet later te denken van “shite daar heb ik niet aan gedacht”.
Eens flink gerammeld met de motor, aan de bekabeling gefrutseld, maar krijg het hier in de garage niet voor elkaar dat ie stopt met laden..
Het lullige is dat er pas een echte diagnose gesteld kan worden zodra de storing zich weer voordoet.
 
Heel veel Honda's hebben problemen met spanningsregelaars die pas de geest geven als ze goed warm worden.
Laadstroom is prima totdat ze heet worden, daarna klappen ze in.
Ik geef mijn klanten dan ook een kleine goedkope Voltmeter mee die we aansluiten op de accu. Dan gaan ze een uurtje rijden, en kijken steeds op de Voltmeter (met ducttape op de tank geplakt). En dan weet je zeker hoe het er voor staat.
Ik geef je meer dan 80% kans dat het de spanningsregelaar is.
Tip: koop geen originele Honda-versie. Buiten dat ze extreem duur zijn is het ook geen moderne techniek. Een MOS-FET regelaar koop je al voor ca. 125 Euro. Zelf plaatsen is simpel, ze zijn stekkerklaar.
 
Bedankt voor je reactie,

Had ook al een voltmeter gemonteerd inderdaad,
En ik denk dat ik je gelijk ga moeten geven!!

Had even een regelaar van een andere honda geregeld, en zojuist even gaan rijden.
120km zonder problemen. Dus ik ga maar een nieuwe regelaar bestellen.

Bedankt allemaal!
 
Montagevlak had ik sowieso al schoongemaakt.
Koelpasta is dezelfde als bij pc's gebruikt kan worden ?

Rij sowieso altijd met verlichting aan, meer valt er niet te gebruiken vrees ik ;-)

Iemand misschien met een link van een goeie regelaar? Want zie ze ook voor 35euro voorbij komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan