Speciaal project Honda CBR600 Electric

Art2D2

Rookie
28 jul 2020
22
49
Zutphen
Toch besloten om mijn Corona Zomerproject te delen.
Gebouwd in de lente/zomer 2020

Vmax: 110 km/uur
Bereik: ca 100 km bij 80 km/uur
MVIMG_20200830_125947.jpg
 
2x 60 Ah 72V Lifepo accupacks
7 kW nom (10kW max) 72V naafmotor
LOL :-)

Verwacht geen straatstenentrekker maar wel lekker zoeven...
 
Leuk,
Heb je ook plaatjes zonder kuipwerk?
En heb je hem ook gewogen?
En en en? Vertel eens wat meer.
 
En wat vond de RDW ervan? Wel een tof project en zo te zien op de foto's zit alles netjes weggewerkt. Ben ook wel benieuwd naar meer foto's en uitleg 8-)
 
Dat klinkt heel interessant!
Kun je ons wat meer vertellen?
Welke componenten heb je gebruikt?
Welke controller? Welke motor?
Totale bouwkosten?
 
En wat vond de RDW ervan? Wel een tof project en zo te zien op de foto's zit alles netjes weggewerkt. Ben ook wel benieuwd naar meer foto's en uitleg 8-)
Dat moet ik nog vragen O-)
Keuring vraagt een EMC test en die is niet goedkoop.
 
  • Haha
Waarderingen: KvM
Dit zijn work in progress foto's uit de bouwperiode.
De wens was om de accupacks verwijderbaar te maken en naar keuze met 1 of 2 packs te kunnen rijden.
Gezien het gewicht per pakket (ca 35 kg) zal wisselen niet vaak gebeuren.........

Totaal gewicht is niet veel meer geworden. Gewichtsverdeling wel.
Het achterwiel weegt ca 30 kg. Maar daar heb je bij normaal rijden eigenlijk geen last van. De orginele veerpoot redt het wel.

Er is wel meer gewicht naar voren gekomen door de accu's: Extra bussen in de voorvork om de voorspanning te verhogen en dikkere olie werkt wel maar het blijft een jaren 80 voorvork. De vork heeft luchtondersteuning, daar wat meer druk op zetten werkt ook goed maar tijdelijk, de vork verliest langzaam de luchtdruk.
 
Verder wel echt een tof project. Eigenlijk nog best simpel wat je allemaal nodig hebt, en mooi dat je het allemaal zo goed een plaats hebt kunnen geven.

Is de lader geintegreerd? Zit die bovenop onder de tank? Of is dat de motorregelaar en zitten de laders aan de linker zijkant?
 
De motorregelaar (controller) zit onder de tank zo te zien en het battery management system zit rechts achter (2x).
 
De controller zit inderdaad vast onder de tank boven de accu packs. De 2 bms'n zitten aan de linker zijde achter de kuip.
De lader is een 220V lader 6A. Die wordt met een steker gekoppeld aan de BMS. De lader kan je meenemen en past ook onder de tank.
Voor kortere ritten laat ik hem gewoon thuis.
 
Het kan simpeler als ik met 1 accupack gewerkt had. Scheelt een hoop electronica.
Maar een deel van de de uitdaging zat er ook in om naar een modulair systeem te kijken wat evt makkelijk uitwisselbaar was.
 
Zeker en interessant :t maar wat zijn nu de totaalkosten geweest mits je dat wil delen voor diegene die ook zoiets iets wil gaan doen .
vooral nieuwsgierig van mij kant
 
Zeker en interessant :t maar wat zijn nu de totaalkosten geweest mits je dat wil delen voor diegene die ook zoiets iets wil gaan doen .
vooral nieuwsgierig van mij kant
Wa kos da?
Nederlander :)

Hangt er van af of je je weg kunt vinden bij de aanbieders van de onderdelen.
Ik heb gekozen voor bekende Chinese leveranciers waarvan de service en kwaliteit bekend is.

Maar dan nog heeft het zo'n 3500 euro gekost plus nog wat klein spul... En een Honda zonder motor maar met coole jaren 80 kleuren!
Accu's zijn de meer dan de helft van de kosten.

Ga je voor Europese of US aanbieders kan je 2x zo veel kwijt zijn (soms ook wel betere kwaliteit en vaak meer service)
Ga je voor de goedkoopste chinees dan is het minder, maar ga er maar van uit dat je soms wel ondersteuning nodig hebt en dat krijg je dan nauwelijks.
 
Echt heel vet dat er eindelijk eens een elektrisch project gedeeld wordt op MF *O* Wie gaat er voor de eerste circuitfiets op batterijen? Wel jammer dat die EMC testen zo kostbaar zijn. Ben heel benieuwd hoe dat verloopt. En verder mooi gebouwd hoor, die hele volle kuip lijkt een heel verstandige keuze :}
 
echt heel gaaf project! :t
eerste foto's zien er zeer belovend uit!
ben naast de gebruikte materialen e.d. ook benieuwd naar de rijervaring op langere ritten. :Y

heb zelf ook al eens het voornemen gehad om eigenhandig een E-conversie te doen als project, maar tot dusver is dat bij ideeën gebleven...
(en eerlijk is eerlijk: een max van 100km is voor mijn doen wel erg weinig):$
 
Rijdt bijzonder. Zoals alle electrische motorfietsen denk ik.

Ik ben nog bezig met het tunen van de motoraansturing (evenwicht tussen koppel en bereik, regeneratie etc)
Het meest vreemde is het (ontbreken van) geluid en het ontbreken van schakelen en koppelen :)

Als je optrekt hoor je nog wel het zoemen van de motor en regelaar maar als je 80 rijdt hoor je niets anders dan het geluid van je banden en vering.... Dat is echt een hele leuke gewaarwording.
Als je harder rijdt dan neemt het windgeruis zoals altijd een deel van het lawaai voor zijn rekening.

Als je langzamer gaat rijden blijf ik maar proberen om terug te schakelen. Dat went nog niet.
Als je "gas" geeft is het net een lang elastiek van 0 tot 100.... Niet schakelen, niet weer op toeren komen, gewoon continu vooruit.
Ook heerlijk met inhalen, bochten of rotondes..

Zoals ik al zei: met 7 kW motor en 200 kg motor is het geen stenentrekker maar je gaat goed met de auto's mee.
Topsnelheid is voldoende om alles binnendoor te doen en stukjes snelweg.

Wat betreft het weggedrag: dat is ook prima. Je merkt wel dat het gewicht meer naar voren ligt dan bij een standaard cbr600.
Ik denk dat ik daar met aanpassing van de voorvork en voorband nog wel meer verbetering in kan brengen maar is niet nodig.

ALs ik weer terug op mijn Duc stap, merk je pas hoe rauw zo'n motor rijdt.
Beleving en dynamiek is op zo'n verbrandingsbeest echt vele malen leuker maar puur functioneel gezien wint de CBRelectric het!

Tis net een auto _O-
 
Rijdt bijzonder. Zoals alle electrische motorfietsen denk ik.

Ik ben nog bezig met het tunen van de motoraansturing (evenwicht tussen koppel en bereik, regeneratie etc)
Het meest vreemde is het (ontbreken van) geluid en het ontbreken van schakelen en koppelen :)

Als je optrekt hoor je nog wel het zoemen van de motor en regelaar maar als je 80 rijdt hoor je niets anders dan het geluid van je banden en vering.... Dat is echt een hele leuke gewaarwording.
Als je harder rijdt dan neemt het windgeruis zoals altijd een deel van het lawaai voor zijn rekening.

Als je langzamer gaat rijden blijf ik maar proberen om terug te schakelen. Dat went nog niet.
Als je "gas" geeft is het net een lang elastiek van 0 tot 100.... Niet schakelen, niet weer op toeren komen, gewoon continu vooruit.
Ook heerlijk met inhalen, bochten of rotondes..

Zoals ik al zei: met 7 kW motor en 200 kg motor is het geen stenentrekker maar je gaat goed met de auto's mee.
Topsnelheid is voldoende om alles binnendoor te doen en stukjes snelweg.
ik snap je beschrijving, omdat ik naast motor ook een elektrische bromscooter erbij heb (45kmpu rijdend 108 km range) ;)
hierdoor ben ik ook besmet geraakt met het elektrische tweewieler virus.

ik heb een keer op een Zero gezeten (tot proefrit kwam het toen niet), en de koppelingshendel is idd het eerste wat je gelijk mist.
maar wat ik me afvraag:
- sinds een paar jaar is ABS verplicht bij motoren.
als jouw motor op moet voor keuring, word dat dan geen issue??
- kan je motor ook achteruit rijden? :+
- stel dat je bij een langere rit (bijvoorbeeld 120 km) gecombineerd snelweg, N weg stadsverkeer hebt; hoe lang houd de motor de hogere snelheid vol? (zakt dat niet, als de batterijen leger raken, en zo ja, hoever zijn de accu's ontladen als dat gebeurt?)
- hoe lang doet ie om op te laden, en hoeveel laadcycli kunnen de accu's mee?
- wat is jouw ervaring met onderweg opladen/bijladen?
- hoe zit het met beveiliging bij zowel de naafmotor als accu's?
 
Rijdt bijzonder. Zoals alle electrische motorfietsen denk ik.
Klopt :Y
Als je langzamer gaat rijden blijf ik maar proberen om terug te schakelen. Dat went nog niet.
Als je "gas" geeft is het net een lang elastiek van 0 tot 100.... Niet schakelen, niet weer op toeren komen, gewoon continu vooruit.
Ook heerlijk met inhalen, bochten of rotondes..
Eens, maar het went echt, ik grijp nooit meer naar een koppeling en/of probeer te schakelen.
ALs ik weer terug op mijn Duc stap, merk je pas hoe rauw zo'n motor rijdt.
Beleving en dynamiek is op zo'n verbrandingsbeest echt vele malen leuker maar puur functioneel gezien wint de CBRelectric het!
Je hebt ten opzichte van je Duc natuurlijk ook veel minder vermogen en koppel dat geeft ook een vertekend beeld.

Mijn Energica heeft meer dynamiek dan ik ooit gewend was. (juist veel meer dan mijn Honda)
Het rauwe en het verschil in opbouwen van koppel en geluid ben je natuurlijk wel kwijt, wel eens dat het een heel andere manier van rijden is.

Mooi project :t :} Ook heel leerzaam volgens mij.
 
Petje af hoor @Art2D2 :}
Leuke bonus van zo'n naafmotor is dat je ook geen zorgen meer hebt over onderhoud van een ketting of riem!
Bedankt voor het delen :t

Geen idee wat die RDW keuring en EMC testen kosten, maar de huidige MRB is 120e per jaar. Uiteindelijk is het een rekensommetje waarbij je de investering na "X" jaar terug hebt verdiend (Tenzij onze overheid tussentijds besluit om de vrijstelling voor EV's te laten vervallen en/of rekeningrijden invoert).
 
Dank voor het delen van de kosten mooi project en nog stevig aan de prijs maar uniek :t hou me nog even bezig met de benzine stinkers
succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan