special tool oliefilter vervangen?

llivocool

Die hard MF'er
2 dec 2002
681
0
Borgerhout
Ik ga vandaag mijn olie + oliefilter vervangen. (Suzukig GSX-R1100W) Nu staat er in mijn manual (Franstalig) hetvolgende: (ik geef een vrije vertaling)

****
Plaats de nieuwe filter en draai hem vast met de hand tot op het punt dat de pakking contact heeft met de motor. Draai nu verder vast met behulp van 'outil special démonte-filtre à l'huile'
09915-40611: Démonte-filtre à huile.

Note: Gebruik steeds het speciaal stuk gereedschap bij het plaatsen van een nieuwe filter! Draai hem nooit enkel vast met de hand!
****

Mijn vraag: heb ik echt dit speciaal stuk gereedschap nodig???
full
 
pffffff, mij is juist geleerd dat je het handvast mot aandraaie, motorblok is superzacht alu, dus je draait zo de schroefdraad stuk + je krijgt het de volgende keer niet meer los door de temp. wisselingen en trillingen...
Kep een soort klemding voor mijn oliefilter los te draaien, vast zet ik hem met de hand, 2 keer goed gegaan :?
 
Simpel..
Er af: Schroevendraaier er door heen slaan en draaien. Beetje messy, maar bespaard aanschaf en werkt als een speer.

Er op: HANDVAST!! Vergeet niet het rubber ringetje even er uit te peuteren en in te vetten met schone olie!
 

Koop voor het lossen een universele sleutel voor oliefilters. Scheelt je een hoop gebras en mogelijk schade aan het blok/uitlaten. Die sleutel kost iets van 7 Euro. Dat is de moeite wel waard. :)
Het doorprikken van een filter is mischien wel een leuke praktijk voor een beun en toegepast op een auto, maar de beperkte ruimte tussen de uitlaten bij de meeste motoren laat dit niet toe. Kost je trouwens aanzienlijk meer tijd.
En haal je klauwen maar eens open aan een met olie besmeurd filter. '(
 
Met het vervangen van het oliefilter van mijn GSX 600 f KON ik juist geen oliefilter sleutel gebruiken, omdat het filter ingeklemd zit tussen de uitlaatbochten.
Daarom er ook maar een priem doorgeslagen, en iedere keer een paar centimeter draaien.
 
Met het vervangen van het oliefilter van mijn GSX 600 f KON ik juist geen oliefilter sleutel gebruiken, omdat het filter ingeklemd zit tussen de uitlaatbochten.
Daarom er ook maar een priem doorgeslagen, en iedere keer een paar centimeter draaien.

heb ook een gsx600f, wat betreft de uitlaatbochten kun je dus een fietsketting gerbuiken, die nl wat slanker is :) ,
wat betreft het strak aanraaien, een kennis heeft met zijn koekblik de filter met zijn hand "vast" gedraaid, na een paar dagen viel de filter spontaan, met ketting vastgedraaid, probleem opgelost
 
Ik kan het niet laten om ff te reageren.

1: Het oliefilter op de afbeelding lijkt wel op de goedkoopste imitatietroep die ik totnutoe gezien heb.
Oplossing: vuilnisvat open, filter erboven houden, filter loslaten, vuilnisvat sluiten, en vervolgens een orgineel filter kopen.

2: De speciale oliefiltersleutel die hier bedoeld wordt, lijkt op een zeer grote en korte dop(sleutel) die over de vlakke kantjes van je oliefilter valt.
er zit een aansluiting voor je verlengstuk van je doppenset, of voor sleutelmaat 17 op.

3: Een filter met beleid goed aandraaien met de hand is een goede manier van bevestigen.
Wel eerst de "o" ring licht in oliën.

4: NOOIT, MAAR DAN OOK NOOIT!, iets door de oliefilter heenslaan, omdat de bypass-klep geraakt kan worden, en er daardoor risico ontstaat dat er door de veerdruk die hierachter staat een onderdeel(tje) van het filter in het olie kanaal kan schieten, wat je niet kunt zien.
De oliedruklamp gaat (na montage van een nieuw filter) dan gewoon uit, maar er komt dan géén olie meer op de te smeren delen.


Paul.
 
..
4: NOOIT, MAAR DAN OOK NOOIT!, iets door de oliefilter heenslaan, omdat de bypass-klep geraakt kan worden, en er daardoor risico ontstaat dat er door de veerdruk die hierachter staat een onderdeel(tje) van het filter in het olie kanaal kan schieten, wat je niet kunt zien.
De oliedruklamp gaat (na montage van een nieuw filter) dan gewoon uit, maar er komt dan géén olie meer op de te smeren delen.
Wow. Dat wist ik niet!
Is me nooit verteld. Werkt dat bij auto's ook zo? Want verschillende TOP monteurs heb ik dit trucje al eens zien toepassen bij een vierwieler. Nou zijn die filters ook wel een heftig stuk groter maar goed.
Hebbie misschien een foto hoe die bypass klep er uit ziet?
 
Heb ook een keer een vastzittende oliefilter gehad (waarschijnlijk met luchtol vastgezet door vorige eigenaar of garage...grapje). Met geen mogelijkheid los te krijgen. Dan maar schroevendraaier erdoorheen en draaien maar .....Echt niet !!!
Het blik van het oliefilter scheurde aan flarden maar filter zelf bleef vrolijk zitten! ;( Toen heb ik op de alu rand van het filter (zie foto in topic starter)met de schroevendraaier eerst een mooie inkeping geslagen en dan met de schroevendraaier ongeveer 45 graden kantelen tegen de los-draairichting in en rustig / voorzichtig met de hamer tikken..... kwam'ie vanzelf los...

Enneeh.. vastzetten toen wel effe gewoon met de hand... dat snappie wel....
ring met olie insmeren en goed met de hand vastzetten. Ik controleer af en toe wel of 't allemaal nog vast zit.... Tot nu toe geen centje pijn....prima.
 
1: Het oliefilter op de afbeelding lijkt wel op de goedkoopste imitatietroep die ik totnutoe gezien heb.
Oplossing: vuilnisvat open, filter erboven houden, filter loslaten, vuilnisvat sluiten, en vervolgens een orgineel filter kopen.
Sjees, das de beste oplossing die ik heb gehoord :+

En het mooie is dat ik deze oplossing ook thuis kan gebruiken als ik weer immitatie cola, pasta, drop etc in de kast vind |(

On-topic: in de wereld van olie-filters zijn veel imitaties te verkrijgen: sjampion, Meiwa, HifloFiltro... meeste komen uit het verre oosten...(snap er geen SARS van) waarom zou de afgebeelde zo slecht zijn?
 
Op zondag 06 april 2003 10:55 schreef ratelketting het volgende:
... het apparaatje is een ketting waarme je de filter beet kunt pakken ...
Het gevaar bij aandraaien met een ketting is dat je het filter kunt beschadigen. Naast de hier boven al genoemde reden is dit naar mijn idee dus ook een reden om het met de hand te doen.
 
Sjees, das de beste oplossing die ik heb gehoord :+

En het mooie is dat ik deze oplossing ook thuis kan gebruiken als ik weer immitatie cola, pasta, drop etc in de kast vind |(

On-topic: in de wereld van olie-filters zijn veel imitaties te verkrijgen: sjampion, Meiwa, HifloFiltro... meeste komen uit het verre oosten...(snap er geen SARS van) waarom zou de afgebeelde zo slecht zijn?
Het is er eentje van DELO, zo slecht ja?
 
Zulke filters had ik vroeger ook op mijn diesel-bootje en er zit er ook een in mijn brommobiel waar ik niet zelf aan sleutel.

Bij mijn weten moesten ze altijd met de BLOTE HAND vastgezet worden en voor het losmaken als dat niet met de hand ging zag ik ooit in de handel en ook eens door iemand gebruikt wordend, een heel simpel dingetje, stukje fietsketting of wat daar precies op leek met een slim hefboom-handvatje waarmee je op gevoel direct de juiste spanning pakte en reeds draaide.
 
Terug
Bovenaan Onderaan