Speciale verrichtingen vraagje.

Smit

MF veteraan
23 apr 2003
11.860
8
Hardinxveld
Hey, ik heb mn auto en motorrijbewijs lessen allebei besproken. Maar eh, vroeg me af hoe het nou zat met die speciale verrichtingen. Dus ik ff op I-net gezocht wat het waren, en ben ik vanmiddag ff op de brommert (zundappie) gestapt :] en heb ik ze geoefend op een parkeerterrein (stapvoets rijden, lopen met motor en parkeren, halve draai, slalom, achtje, cirkeltje, remproef).

Nou is het grappige dat ik na ongeveer uurtje of anderhalf alle oefeningen (had een blaadje bij me met aanwijzingen e.d.) wist te halen, en naar eigen inzicht nog vrij goed deed. Ik reed niet buiten de "lijnen", en alles lukte eigelijk. *D

Omdat dit nou vrij goed is gelukt, zou het dan voor mij op mn lesmotor (cb 250) nou ook zo gemakkelijk gaan?? Of is er echt veeel verschil??? :?
(mijn brommert weegt ongeveer 100kg en de cb250 iets van 130, niet echt een SUPER verschil, en de meeste oefeningen zijn met lage snelheid)

cya
smitjr
 
Nee denk dat het niet zoveel uit zal maken dan behalve dat er dan een examinator bijstaat en juist HIJ moet het goed vinden!!!!

Zo'n zundappie is toch ook een schakelbrommer he????

Ken het merk wel maar voor de rest :?
 
Moet wel lukken denk ik. Alleen heeft de cb250 een ander zwaartepunt en andere rijeigenschappen. Denk dat je het binnen 15 wel door hebt. Moeilijkste onderdeel met motor ipv brommert zal de remproef zijn. Goed blijven oefenen ! En denk niet dat je meteen "goed" kunt rijden. (no offence)
 
Denk dat (zelfs) een cb250 wel pinniger reageert op het gas dan een dappie, en juist het trekkend houden van de motor is het belangrijkste bij de meeste verrichtingen.
 
JA hij zal ckers wat heftiger reageren jah, hihi, ik heb voor het stapvoets rijden, dus geen rem en geen gas gebruiken (slechts spelen met de koppeling) em ff wat hoger stationair afgesteld, want hij sloeg af. Enne jah ik ga nog veel vaker oefenen, is echt gaaf :] . Het KIJKEN is zooo belangrijk, je hoeft maar goed te kijken waar je heen wil en de rest gaat vanzelf, echt heeerlijk!

(De mense die voorbijkwamen, allemaal gek kijke van "wat doet hij in godsnaam nou weer??), stoor ik me niet aan *D
Hier een picci van m'n dappie:

cya
smitjr
 
oh, hehe nou bij deze dan. De foto van mn dappie:
full
 
motor rijd wel ff anders dan zo'n schakelbrommertje
kwam ik gister achter :+
die brommer ken je als t goed is al beter dan je motor
dus daarmee zal t wel wat makkelijker gaan
maar zo moeilijk is t niet :9
 
Ja die heeft wat meer "koppel" he, hahaha. Dat lijkt mij nou juist echt een enorm voordeel, dat ie gewoon stabiel loopt, maarja we zulle het zien he. Met een beetje mazzel heb ik voordat mn lessen beginnen mn BSA (b40 WD) af en ken ik daarmee ffies oefenen.
(oneee, dat ding is Engels, haha schakele rechts en remmen links, noujah toch gaak er dan nog een stukkie op rijden)

Andere mensen nog die hier ervaring mee hebben, dus geoefend op de (schakel)brommer en daarna motorlessen? Een voordeel zal het sowieso toch wel zijn,ik rij "al" 2 jaar schakel...

cya
smitjr
 
Laatst bewerkt:
Dat je al 2 jaar schakelbrommer rijd zal je ongetwijfeld helpen! Maar toch zal het wel anders zijn. Uiteindelijk, schakelbrommer of niet, die speciale verrichtingen lijken in het begin moeilijk, maar na een aantal lessen doe je ze fluitend...

Succes!
 
Het zal zeker anders zijn op de motor maar als je de oefeningen al vaker gedaan hebt zal dat ongetwijfeld helpen! Scheelt weer een paar lessen :)
 
JA hij zal ckers wat heftiger reageren jah, hihi, ik heb voor het stapvoets rijden, dus geen rem en geen gas gebruiken (slechts spelen met de koppeling) em ff wat hoger stationair afgesteld, want hij sloeg af.


Lol smit, fanatiek bezig :) Even een opmerking, ik weet niet hoe die stationair loopt enzo, maar op zich is het de bedoeling met stapvoets rijden dat ik mn instructeur die naast me loopt bijhoud. Dit betekend op de motor dat je net de koppeling op het aangrijpingspunt op laat komen en bijna gelijk weer indrukt. Dus egt spelen met de koppeling. Als ik de motor zou afstellen op een te hoog toerental, zou dit natuurlijk koekie zijn, doordat je gewoon je koppeling zou kunnen op laten komen, of iig wat meer speling hebt. Tis nie moeilijk verder, maar was zomaar ff opmerking. Tis btw wel moeilijk om die cb500 stapvoets te laten rijden zonder te slingeren, dawas bij mij het probleem, kwestie van ontspannen en ver voor je kijken, gaat het vanzelf beter...

Succes met je lessen...
 
Heyy Karzzeh,

JAha ben echt fanatiek bezug, haha, het beviel mij wel. Enja ik moet zegge dat ik staptvoets rijden het lastigst vond. MAar eh in het begin sloeg ie dus af als ik de koppeling liet opkomen (omdat ik normaal altijd gelijk het gas vol opengooi). Maar dat SLINGEREN, haha ontspannen zitte werkte al beter. Opzich wel stoer dat ik op een cb250 ga lesse, weegt "iets" zwaarder.

Ik heb deze site geraadpleegd, om me aan die regels te houden:
http://www.geocities.com/motorhom/bijz_verr.html

Jy ook suc6 met lessen, enne ik bel nog wel ff een keertje (eerst ff me exames :P )

Cya
smitjr
 
Terug
Bovenaan Onderaan