Specifiek vraag over TE 450 2007

mrnqrv

MF'er
2 feb 2020
135
28
Is er iemand die weet hoe de TE 450 uit 2007 zijn RPM signaal krijgt? Kan het niet vinden op de tekening en er zit een ander cockpit op waar de RPM nu dus niet van werkt.
Ik heb dit ook al gevraagd in een algemeen topic, maar weet niet of dat juist is, anders excuses hiervoor. Omdat ik probeer een "nieuw"cockpit aan te sluiten waarvan ik geen papieren heb zoek ik wat hulp hierbij. Als de RPM en snelheid werkt ben ik al een heel eind. Verlichting signalen zaten al aangesloten, maar dan hou je nog 20 draden over natuurlijk. Op de origine TE 450 tekeningen zie ik niet waar de RPM vanaf komt. Ik dacht altijd een opnemer bij de bougiekabel, of is dit anders?
 
Opnemer op de bougiekabel is meestal van aftermarket tellertjes.
Fabrieksaf word het RPM signaal door de krukassensor geregistreerd.
 
Opnemer op de bougiekabel is meestal van aftermarket tellertjes.
Fabrieksaf word het RPM signaal door de krukassensor geregistreerd.
Ja precies maar enig idee welke kleur draad dit is die naar de originele cockpit ging? Ik heb die originele stekker er nog compleet met bedrading bijhangen namelijk.
 
1582798382893.png
 
In het kleine blokje linksboven nummer 2 de krukas sensor, kabel kleuren zijn Green en Red. Volgens het schema lopen deze draden direct en alleen naar nummer 1, wat waarschijnlijk de ECU is.
 
In het kleine blokje linksboven nummer 2 de krukas sensor, kabel kleuren zijn Green en Red. Volgens het schema lopen deze draden direct en alleen naar nummer 1, wat waarschijnlijk de ECU is.
Ok circel bijna rond. Hoe krijgt de ecu dit dan op de cockpit?
 
Dat kan ik uit dit schema niet opmaken. Heeft deze motor wel een RPM aanduiding op het display dan? (bijna) geen enduro fiets heeft dit namelijk af-fabriek..
 
Dat kan ik uit dit schema niet opmaken. Heeft deze motor wel een RPM aanduiding op het display dan? (bijna) geen enduro fiets heeft dit namelijk af-fabriek..
1582876586522.png


Jazeker! Er word veel gesproken over RPM en afbeeldingen, maar ik zie elektrisch niet de verbindingen. Toch gek dat e dit zou moeten gokken op de tekening terwijl het handboek juist zo uitgebreid is. Ik dacht eerst de oranje draad die je ziet lopen van ECU naar cockpit, maar deze zit vast aan de gear position sensor 22.
 
Ik denk dat het de wit/rode is. Die komt weliswaar uit nummer 30, maar dat is ook de kleur die vanuit de ecu naar de bobine loopt.
 
Ik denk dat het de wit/rode is. Die komt weliswaar uit nummer 30, maar dat is ook de kleur die vanuit de ecu naar de bobine loopt.
Goede kanshebber, of de V/R misschien. Toch gek dat we dit soort zaken moeten gokken met alle tekeningen erbij maar het is niet anders denk?

1582912467377.png
 
Met V/R bedoel je Y/R neem ik aan? Die zit oa. ook aangesloten op het contactslot, waar hij geschakeld wordt met rood als hij op contact staat. Dat lijkt mij meer een geschakelde +
 
Met V/R bedoel je Y/R neem ik aan? Die zit oa. ook aangesloten op het contactslot, waar hij geschakeld wordt met rood als hij op contact staat. Dat lijkt mij meer een geschakelde +
Nee ik bedoel echt V/R. De V/R zit ook daadwerkelijk op de oude connector van de oude cockpit. Alleen gaat die V/R ook naar de digitale klep dus dat begrijp ik niet zo. Wordt een beetje trial en error denk om te zien op welke draad de rpm pulsen zitten. Is dit overigens te meten?

1582991440702.png

1582991559077.png
 
Ok, ik keek naar het schema uit de owners manual uit 2007 (euro3) waar die V/R niet op staat...... Trouwens ook niet in de 2007 (euro2) en de 2008. Gaat lekker met die manuals van Husky :?
Owners manuals

De pulsen kun je meten met een oscilloscoop, dan weet je het zeker.
 
Ok, ik keek naar het schema uit de owners manual uit 2007 (euro3) waar die V/R niet op staat...... Trouwens ook niet in de 2007 (euro2) en de 2008. Gaat lekker met die manuals van Husky :?
Owners manuals

De pulsen kun je meten met een oscilloscoop, dan weet je het zeker.
Ja inderdaad! Had het ook al gezien in de manuals! Maar oke, oscilloscoop heb ik niet dus ik ga wel wat uitproberen. 2e lastige punt is dat ik ook de draad kleur niet weet op de "nieuwe" cockpit dus dat wordt nog wat. Staat ook geen merk op de nieuwe cockpit dus hier geen manual van.
 
Lijkt op een acewell
Inderdaad. Ik kan alleen niet een Acewell manual vinden waarbij de draden kleurcodes staan. Zojuist wel op de acewell manuals gezien dat zij IGN (ignition) als input willen en dat zag ik wel staan op het printje (IGN) en daar zit de zwarte draad op! Dus grote kans dat de zwarte draad de RPM input is dan.
 
Lijkt er wel op, maar dan een oud type. Het is deze: Sansan en hier is hun website: klik Misschien dat ze nog bestaan en een schema kunnen sturen........ Dat type SS158 staat er helaas niet meer bij.
 
Lijkt er wel op, maar dan een oud type. Het is deze: Sansan en hier is hun website: klik Misschien dat ze nog bestaan en een schema kunnen sturen........ Dat type SS158 staat er helaas niet meer bij.
Ja weer een perfect idee! We komen erg dicht in de buurt. Hoe zag je dat het een SS158 is?
 
Google! Paar verschillende zoektermen ingevoerd en toen plaatjes vergelijken.
Werden toen ook via Ali verkocht zag ik.
Ja had ik ook geprobeerd zelfs met een foto vergelijk programma maar zonder succes. Thx! Het was de wit/rode draad! Je had het goed de eerste keer. Ik heb de print van de cockpit naar voren getoverd en zie nu wat afkortingen op de print staan bij de draadjes. Ik moest de tacho hebben. De Ignition was de spanning, beetje gek een zwarte draad maar oké.

Nu zoek ik de schakelpositie draad. Op de tekening lijkt dit de oranje draad die van 22 afkomt wat denk je? Alleen op de cockpit (print) zie ik 1-2-3-4-5 aangesloten, maar N-6 zijn ongesoldeerd? Hmm dit wordt nog een lastige denk? Ben al best ver, als dit nog lukt is het aardig compleet. De knipperlichtjes had ik al gevonden als zijnde R en L op de print.
 
Officieel heeft deze motor alleen een neutraal lampje en geen versnelling indicatie. Dus ik heb de oranje draad die zal dan ergens op horen zodat in ieder geval het neutraal lampje gaat branden. Ik heb de volgende draden van de cockpit, kijkende wat er op de print staat. De N en de 6 hebben dus geen draad gesoldeerd.

De 1,2,3,4,5 en F1? gaan naar een aparte connector die nu los hangt. Dit is 1 rose,- 2 blauw/rood, -3 groen/zwart4 ,geel/rood, 5 bruin/wit, en groen/rood(F1?)

Geel/wit = feul (heb ik niet)
zwart = IGN zit aan het contact als plus
blauw = YG en gaat naar de verlichting
rood/wit = Z1 en gaat naar de verlichting
groen1 = GND naar het frame
groen 2 = GND naar de kilometerteller
oranje = L knipperlicht links
Lichtblauw =R knipperlicht rechts
Blauw/wit = Tacho RP,M
Geel = 5U kilometerteller
Rood = SP kilometerteller

Draden over:

Groen wit = SW?

Al met al wordt het een wat on samenvattend verhaal. Even resumé. Vanmiddag de gear sensor kabel los gehaald en de weerstanden gemeten per versnelling. Dit gaat al niet goed, geen enkele versnelling is volgens specs, eigenlijk veranderd de weerstand helemaal niet als ik door de versnellingen ga.

De aparte connector van de nieuwe cockpit heeft dus 6 draden en daar zal een universele gear indicator op moeten zoals deze.


Even 2 vragen ter verduidelijking.

1. Kan het zijn dat de originele cockpit maar 1 draad nodig had en de "nieuwe" cockpit aangesloten moet worden op de 6 draads connector?
2. Bij een TE 450 uit 2007 is de gear position sensor toch wel alleen voor de indicatie en niet ook nodig voor het management?
 
Laatst bewerkt:
Vraag 1: Dat kan. Als het alleen is om een lampje te laten branden, dan heb je niet meer nodig. Ik zou in de teller op zoek gaan naar het neutraallampje en vanaf daar proberen terug te gaan naar de connector.
Vraag 2: Geen idee, maar als ie ook op de ecu is aangesloten kan het zijn dat ie meer doet dan alleen neutraal aangeven. Zo goed ken ik die Husky's niet.
 
De dashboardindicatie geeft alleen de neutraalstand aan, maar de sensor geeft wel alle posities door dmv verschillende weerstanden;

Screenshot_20200302-175331_Drive.jpg


Geen idee of de ECU er ook daadwerkelijk iets mee doet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan