Specifiek vraag over TE 450 2007

Ik ben wel benieuwd wat de ecu doet met die informatie vanaf de gps.
Meet je nu ook verschillende weerstandswaardes per versnelling? Indien ja, wat doet de ecu daar mee en zou hij er beter door lopen? Zonder kan blijkbaar ook, dat was namelijk tot nu het geval. Echter, mocht dit verschil maken, dan zou ik liever mijn ecu voeden met de juiste info ipv. een neutraallampje te hebben.
 
:^

Als jouw motor injectie heeft, kan je met wat knutselwerk zelf een stekker maken, zodat je met iBeat software (gratis te downloaden) in de Mikuni EFI kan komen. Hier kan je zien dat de gear indication inderdaad binnenkomt;

DSC03029.jpg~original


Er is ook een failure regel voor;
DSC03036.jpg~original


 
Laatst bewerkt:
...correctie op mezelf; Dit model heeft waarschijnlijk nog een carburateur. Dan is de kans klein dat de ECU de GPS gebruikt voor motormanagement...
 
Ik ben wel benieuwd wat de ecu doet met die informatie vanaf de gps.
Meet je nu ook verschillende weerstandswaardes per versnelling? Indien ja, wat doet de ecu daar mee en zou hij er beter door lopen? Zonder kan blijkbaar ook, dat was namelijk tot nu het geval. Echter, mocht dit verschil maken, dan zou ik liever mijn ecu voeden met de juiste info ipv. een neutraallampje te hebben.
Jazeker, de waardes zijn zoals aangegeven in het boek. Wat de ECU precies er mee doet is gissen. Misschien iets met het ontstekingstijdstip maar geen idee. Ik heb ergens eens gelezen dat het verschil nihil was en dat verklaard dan ook dat de motor ook goed loopt zonder deze input van de GPS.
Het mooiste is natuurlijk dit aangesloten houden en daarbij een indicatie van neutraal.
 
...correctie op mezelf; Dit model heeft waarschijnlijk nog een carburateur. Dan is de kans klein dat de ECU de GPS gebruikt voor motormanagement...
Klopt! Ik wilde dat net schrijven haha. Maar ok, dat motiveert dan weer extra om in ieder geval de GPS wel ergens voor te gebruiken.
 
Jazeker, de waardes zijn zoals aangegeven in het boek. Wat de ECU precies er mee doet is gissen. Misschien iets met het ontstekingstijdstip maar geen idee. Ik heb ergens eens gelezen dat het verschil nihil was en dat verklaard dan ook dat de motor ook goed loopt zonder deze input van de GPS.
Het mooiste is natuurlijk dit aangesloten houden en daarbij een indicatie van neutraal.
Ik moet hier toch voor de volledigheid nog even op terug komen. Niet dat dit de sitatie of de wens veranderd, maar toch. Ik zie tijdens het schakelenen meten de waardes wel veranderen maar met lagere waarden dan volgens het schema. Heb alles nog een keer nagekeken en zie nergens sluiting mogelijkheden oid. Dat zal beteken dat de sensor zelf (heb ook direct op de contactpunten van de sensor gemeten) niet meer helemaal goed is.
Hier even een lijstje met de waarden vanuit het boek en daarachter mijn gemeten waarden. Best gek he?

Neutraal oneindig 6.25K
Gang/ 1a velocidad 556÷568 550 OHM
Gang/ 2a velocidad 817÷833 750 OHM
Gang/ 3a velocidad 1,48÷1,51K 1.2K
Gang/ 4a velocidad 2,71÷2,77 K 2.0K
Gang/ 5a velocidad 6,75÷6,88 K 3.2K
Gang/ 6a velocidad 14,8÷15,1 K 4.5K
 
Het lijkt er inderdaad op dat de sensor niet meer helemaal fijn is. Dit gegeven, samen met wat je hierboven schrijft, is de optie om de sensor aan te passen zo gek nog niet. Vanaf de teller zou een + moeten komen die je aan massa legt waardoor het lampje oplicht. deze kun je dan rechtstreeks aan de gps aansluiten.
 
De engelse term voor het ingieten van electronica is "potting" als je daar op zoekt vind je wat opties om de ingegoten sensor vrij te maken;

De meesten hebben het over verwarmen of het gebruik van chemicaliën zoals aceton (nagellakremover). Ik zou gewoon voorzichtig proberen of het door warm te maken zacht wordt. Zolang je niet door de behuizing heen gaat kan je hem altijd weer terug monteren...

Nu je zover gekomen bent, ben je het ook aan ons verplicht om door te zetten...! _O-
 
Geweldig jongens! Nou moet ik zeggen dat ik bijna geen projectjes opgeef, maar was bijna zover deze keer. Nu ga ik door haha. Moet even denken tussen alle goeie opties door wat nu het verstandigst is. Ik meldt mij hier weer snel met meer nieuws. Eigenlijk zou ik een tweede sensor moeten hebben en daarmee klooien.
Nou moet ik zeggen dat we het ECU/invloed gedeelte wel helemaal weg kunnen zetten, dus dat maakt de sensor nu alleen nog nuttig voor de afdichting.
 
Het lijkt er inderdaad op dat de sensor niet meer helemaal fijn is. Dit gegeven, samen met wat je hierboven schrijft, is de optie om de sensor aan te passen zo gek nog niet. Vanaf de teller zou een + moeten komen die je aan massa legt waardoor het lampje oplicht. deze kun je dan rechtstreeks aan de gps aansluiten.
De nieuwe sensor uit China aanpassen is mislukt. De binnenring die in het blok gaat was 2mm te groot, maar dat kreeg ik nog wel weg geslepen. Alleen de bevestiging gaten zaten fout en was eigenlijk niet te doen, maar toch proberen op maat te boren zonder succes. Zelfs als deze gemonteerd had gezeten was de vraag groot of de contactpunten wel tegenover het pennetje had gezeten. Kans 30%, dus daarom wel dit avontuur aangegaan.

Jij bedoeld natuurlijk de oude sensor aanpassen maar even dit ter info. De volgende stap is het Sjiefke verhaal, maar eerst een sensor zoeken denk. Stel ik verniel deze sensor heb ik wel een probleempje. Ik moet ook nog zien of ze nieuw zijn te verkrijgen.
 
Even een tussen vraag. Ik heb hier de foto van de connector ( deze draden van deze connector lopen naar de print met 1,2,3,4,5,F1 (groene draad F1 was doorgeknipt?) en ook een foto van de connector van de Chinese sensor. Hebben jullie een idee hoe de neutraal bedacht is? Aan de Chinese plug zit een extra draadje aan de groene en de blauwe draad (neutraal) hangt ook naast de plug.

Een longshot, maar stel dat ik weet welke draden ik aan moet sluiten om het neutraal lampje te laten branden op het nieuwe cockpit, dan kan ik misschien mbv weerstanden zorgen dat dit lampje alleen gaat branden met de std weerstand die de sensor heeft bij neutraal. Ik weet dit is ver gezoht, maar het zou sowieso prettig zijn als ik weet wat het console nodig heeft om het neutraal lampje te laten branden.
 

Bijlagen

  • plug 1.png
    plug 1.png
    374,3 KB · Weergaven: 6
  • plug 2.png
    plug 2.png
    540,9 KB · Weergaven: 7
Je dash heeft voor iedere versnelling een apart contact. Maakt het contact verbinding met de aarde, dan gaat er stroom doorheen en wordt de bijbehorende versnelling weergegeven. Je hebt zelf al gezien dat de connector geen terminal heeft voor de neutraal, dus waar wil je hem aansluiten?

In een eerdere post gaf je aan dat je wel een neutraal direct op de print had gezien, toch?

Je hebt in een eerdere post ook al aangegeven dat je de andere versnellingen op het dash tevoorschijn kon toveren door contact te maken met de aarde/GPS. Kan je dan die neutraal op de print niet op dezelfde manier uitproberen?

Voor de rest denk ik nog steeds dat je geen andere optie hebt dan een verbinding te leggen tussen het neutraal contact van je GPS en het contact op de print. Òf door de andere contacten af te dekken van buitenaf, òf door de sensor open te maken en de andere contacten door te knippen.
 
Je dash heeft voor iedere versnelling een apart contact. Maakt het contact verbinding met de aarde, dan gaat er stroom doorheen en wordt de bijbehorende versnelling weergegeven. Je hebt zelf al gezien dat de connector geen terminal heeft voor de neutraal, dus waar wil je hem aansluiten?

In een eerdere post gaf je aan dat je wel een neutraal direct op de print had gezien, toch?

Je hebt in een eerdere post ook al aangegeven dat je de andere versnellingen op het dash tevoorschijn kon toveren door contact te maken met de aarde/GPS. Kan je dan die neutraal op de print niet op dezelfde manier uitproberen?

Voor de rest denk ik nog steeds dat je geen andere optie hebt dan een verbinding te leggen tussen het neutraal contact van je GPS en het contact op de print. Òf door de andere contacten af te dekken van buitenaf, òf door de sensor open te maken en de andere contacten door te knippen.
Helder. Alleen probeer ik nog de techniek te achterhalen tussen combinatie GPS en neutraal lampje m.b.t. de nieuwe cockpit. Toen ik de versnellingen op de cockpit toverde had ik 1 t/m 5. die zitten zo ook aangesloten op de print. Alleen heb ik toen niet de doorgeknipte groene draad getest, ik dacht dat daar 12v op staat ipv 5v. Misschien is dat dan wel de neutraal, maar dan heb je de versnelling 6 nog. Op de print zitten N en 6 niet gesoldeerd, maar dat is toch niet logisch? Ik heb toen wel de test met de N op de print gedaan maar dat gaf geen neutraal lampje of enigszins andere notificatie dat de neutraal geactiveerd was.
Als ik nu dus kijk naar de Chinese aansluiting op de connector lijkt de neutraal wel anders te werken. De blauwe draad is neutraal maar gaat niet naar de connector! Die hangt er los bij met een eigen aansluiting.
Simpel gezegd verwacht je 7 draden 1,2,3,4,5,6,neutraal, maar zo werkt het dus niet.
 
Goed, ik weet nu dat die F1 draad in de connector voor neutraal is. Vandaar dat daar 12v op staat i.p.v. 5 volt voor de digitale versnelling weergave. Vraag ik mij nog wel af hoe je "6" dan krijgt. Ik heb nu dus een connector met 6 draden 1,2,3,4,5 en F1 als neutraal lamp. Kan er verder nog niet zoveel mee maar even ter info.
Ik zoek verder naar een gps, maar het is enorm lastig.

Hebben jullie enig idee electronisch qua bedrading gezien hoe ze de 6 willen aangeven?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de potting weg gehaald, maar wat is dat een Russisch roulette man. Uiteindelijk de verbindingen tussen de contacten weg geboord in het midden en de 7 puntjes aan de achterkant maar net vrij weten te krijgen om te solderen! Maar de draden zitten er aan en alle puntjes zijn nu onafhankelijk van elkaar en zonder weerstand per puntje! Dit was wel een wedden das aflevering. Zie foto's.

Hebben jullie nog een idee hoe de 6e versnelling zal worden aangesproken. Lees nog even de berichten hiervoor. Ik begrijp dat zo op het eerste gezicht elektronisch niet.
 

Bijlagen

  • 20200401_152336.png
    20200401_152336.png
    170,8 KB · Weergaven: 3
  • 20200401_155242.png
    20200401_155242.png
    153,5 KB · Weergaven: 4
  • 20200401_152941.png
    20200401_152941.png
    114,5 KB · Weergaven: 4
:^

Heb nog een beetje gekeken en de meeste plaatjes en een specsheet geven aan dat 5 versnellingen worden aangegeven. Vreemd is dat jouw dash wel een 6 aangeeft. Misschien hebben ze 2 versies en kunnen zij jou meer info geven?
 
:^

Heb nog een beetje gekeken en de meeste plaatjes en een specsheet geven aan dat 5 versnellingen worden aangegeven. Vreemd is dat jouw dash wel een 6 aangeeft. Misschien hebben ze 2 versies en kunnen zij jou meer info geven?
Zojuist gemaild maar ook een draad aangesloten op de nog lege 6 op de print, nadat ik daar ook 5v gemeten had. Perfect, dat was hem. Nu even wat weerstand maken tussen alle draden.
 
Krijgen we daarna een filmpje van een werkend dashboard? O-)

Zet wel alle draden en verbindingen goed vast, want met zo'n trillende eencilinder wil het een en ander nog wel eens los gaan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan