specifieke electronica vraag

Toktok

Recalcitrant in de wieg
22 apr 2010
5.277
3.718
Heerlen
Hoi, misschien kan iemand mij hier helpen. Ik heb een dongle gekocht en daarvan is de oranje draad de +-draad.
Nu wil ik die naar believen kunnen onderbreken met bijgevoegde 3-pins schakelaar, voorzien van een led. De drie pennen zijn genummerd met 1, 2, 3.
De vraag is alleen, hoe moet ik dat nu aansluiten wanneer ik wil dat wanneer de oranje draad doorverbonden wordt door de schakelaar dat de led gaat branden?
Mij lijkt oranje op 1 en 2 en een permanente + op 3. Maar dat is een gok. Wie kan mij helpen?

Grtz, Tok
20200421_174828.jpg
20200421_174837.jpg
20200421_174912.jpg
 
wanneer ik op contacten 1 en 2 meet dan kan ik die schakelen met de schakelaar, dan zou 3 voor de led zijn. Echter verbind ik 3 met een permanente + dan gaat, ongeacht de stand van de schakelaar het led branden?? Ben met een 9v blok bezig en een fietsenlampje
3 ipv op permanente +, op de min zetten.

Dus;
1 naar wat je wilt schakelen
2 +
3 -


Wat eerder ook aangegeven werd :t
 
Die moet je dus niet doorschakelen. Dan gaat er oneindig veel stroom lopen.

Maar als ik heel eerlijk ben; misschien is het handig dit niet zelf te gaan doen met zo weinig verstand van electronica. Niet om vervelend te doen, maar als er hoge stromen gaan lopen kan het een en ander inderdaad in de brand vliegen.
Ik zou even kijken of er iemand hier in de buurt van Heelen woont waar je na de Coronacrisis terecht kunt. Of anders even bij de motorzaak vragen.

Bedankt voor het meedenken, lijkt me inderdaad beter om daar een deskundige naar te laten kijken. En ik dacht nog wel dat het zo eenvoudig was...
 
Haha...nee sorry, de lol was ervan af...het vertrouwen ook...in mijn eigen vaardigheden dan. Maar dit voldoet prima, weliswaar zonder lampje (behalve 1 maal per 5 sec op mijn dash). Desondanks bedankt 🖒
Als je dat schakelaartje uit de startpost nou op dezelfde manier aansluit, maar er ook nog een massa bij zet, werkt het :+.
 
Haha...nee sorry, de lol was ervan af...het vertrouwen ook...in mijn eigen vaardigheden dan. Maar dit voldoet prima, weliswaar zonder lampje (behalve 1 maal per 5 sec op mijn dash). Desondanks bedankt 🖒

wat je in je oorspronkelijk bericht vraagt is niet mogelijk, maar je hebt slechts 1 draadje extra nodig om het schema zoals het aangegeven word te maken.
een extra 'min' draadje van de accu naar je dongle , je kan dus niet alleen de schakelaar 'tussen de oranje draad zetten, wat je in eerste instantie wou/dacht.
Exact hetgeen wat hcx hierboven zegt, maar dan iets uitgebreider uitgelegd.

wat bedoel je met 1 maal per 5 sec op je dash ?
 
wat je in je oorspronkelijk bericht vraagt is niet mogelijk, maar je hebt slechts 1 draadje extra nodig om het schema zoals het aangegeven word te maken.
een extra 'min' draadje van de accu naar je dongle , je kan dus niet alleen de schakelaar 'tussen de oranje draad zetten, wat je in eerste instantie wou/dacht.
Exact hetgeen wat hcx hierboven zegt, maar dan iets uitgebreider uitgelegd.

wat bedoel je met 1 maal per 5 sec op je dash ?

Kijk...en daar wringt de schoen...ik had verwacht dat ik die schakelaar gewoon simpelweg tussen de oranje draad kon zetten...niet dus. Zoals ik het nu heb is eenvoudig doorlaat / geen doorlaat en hoewel basic voldoet dat. Eenmaal per 5 sec bedoel ik het volgende mee. De motor (enduro) heeft volledig abs. Dat kun je ook volledig uitzetten met een knop op het dash. Door nu een dongle te plaatsen blijft abs op het voorwiel functioneren, op het achterwiel wordt die uitgezet. Nu heb ik natuurlijk geen zin elke keer wanneer ik een stuk terrein rijd het zadel eraf te halen en die dongle te monteren. Dat heb ik dus nu met die schakelaar opgelost. Ga ik het terrein in dan zet ik de schakelaar op "on" en functioneert de dongle en heb ik enkel abs op het voorwiel. De abs knop op de dash knippert dan 1 maal per 5 sec. Ga ik vervolgens weer naar verhard dan zet ik de schakelaar op "off" en heb ik volledig abs zoals het momenteel hoort.
 
Deze schakelaar lijkt wel een beetje old school maar dat misstaat helemaal niet bij de enduro, was zelfs mijn overweging om het on/off plaatje te monteren...vind dat wel chique 😂🖒
 
omdat het om een lampje in een schakelaar ging, nam ik aan dat het dat lampje was wat om de 5 sec knipperde, leek me nogal vaag.

Ik ben inmiddels ook wakker en zie dat de reactie van voor de foto van de nieuwe schakelaar dinsdag was, en de foto op donderdag.
Je hebt dus inmiddels een andere schakelaar gekocht.
Misschien zelfs wel beter, als dat lampje van de vorige schakelaar stuk kan gaan denk je dat je abs hebt...

'anecdote tijd ' Zo had ik een klant met een grote acculader met een lamp in de schakelaar.
Ja het lampje is stuk maar hij laad wel gewoon hoor, nou nee, de zekering was inmiddels een keer stuk gegaan en dat lampje in de knop was het enige wat aangaf of het apparaat wat deed. ( ook geen voltmetertje ofzo)
 
Grappig, ik had gisteren exact hetzelfde probleem. Wilde een schakelaar met LED met 3 kleuren draden blauw bruin zwart, voor mijn mistlampen hebben.

Mijn aanpak:
1. doormeten met multimeter gaf aan, dat bij stand AAN er geen weerstand was tussen zwart en blauw. Dat betekent dus dat met zwart en blauw het circuit voor mijn mistlampen gesloten kan worden en bruin de mindraad voor de LED is.
2. Testen op de accu gaf aan dat de LED correct werkt bij schakelen als blauw op de + zit.

Ik ben helaas pas gaan meten en testen nadat ik eerst verondersteld had dat bruin wel + zou zijn en had hem dus verkeerd aangesloten. Dan krijg je precies het effect wat jij schetst: LED brandt constant en mistlamp doet het niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan