Speed triple 1050 2006 stottert

ARA

MF'er
2 dec 2009
51
50
Annen
Allen, ik loop er sinds afgelopen jaar tegenaan dat mijn Speed stottert/hapert. Hij begon ook in de loop der jaren steeds meer te stinken. Volgens een kameraad naar onverbrande benzine. Diverse fora afgespeurd maar ik kom niet tot de oplossing.

Triumph Speed Triple 1050 cc van 2006 met 44000 km op de teller.

Wat er gebeurt:
Tijdens het rijden bonkt de motor wat onregelmatig en bij overschakelen slaat hij af. Een rotonde nemen is uitdagend zeg maar. Het onregelmatige is sinds eind vorig jaar, het afslaan sinds dit jaar. Omdat ik vermoedde dat het door de E95 e10 kwam die ik er soms in heb gegooid heb ik niet echt verder gekeken wat het kon zijn. Het kan zijn dat dat er ook afgelopen winter in heeft gezeten.

Daarom tank leeggehaald, Forte Moto Power 1 en V-power erin. Tweedehands lambdasensor er in en eerst leek er niets veranderd. Onregelmatig en afslaan bij overschakelen. Toen na zo’n minuten rondjes rijden werd het beter en reed hij weer als vanouds. Dat ging zo 120 km door tot gister ik op mijn werk opstapte en in de regen naar huis reed. Al vrij snel op een honderd-weg begon hij weer te stotteren en afslaan bij overschakelen in de lage versnellingen. En dat doet hij vandaag weer.

- Afgelopen maart heb ik de kleppen gesteld (1e keer dat ik dat deed) maar stotteren was al voor die tijd. Dacht meld het even.
- Nokkenasketting gecontroleerd en was nog goed. Kon net niet helemaal de pijlen richting elkaar krijgen maar valt wel binnen de marge dacht ik. Zie ook foto.
- SAI gecontroleerd, luchtkanalen naar cilinders zaten volledig verstopt met opgedroogde olie of roet? Dit verwijderd.
- Koelvloeistof vervangen omdat hij dit er wel eens wat uit wil gooien (bekend bij ST’s dacht ik).
- Software voor de standaard met Arrows er in gezet, er zat namelijk de software in voor standaard met aftermarket uitlaten.
- Olie + filter vervangen (ruikt naar benzine).
- Bougies vervangen door iridium bougies. Deze zijn zwart na een paar keer rijden.
- Bobines doorgemeten, weerstand goed.
- MAP-sensor doorgemeten was goed.
- Luchtdruksensor ook oké.
- Lambdasensor vervangen (door tweedehands).
- roll-over valve er tussenuit gehaald omdat ik het gevoel kreeg dat de tank vacuüm trok.

Dit alles geeft nu geen verschil. Ik heb 10 minuten gereden vandaag en hij stottert.

Wie kan mij helpen het probleem te achterhalen? Ik weet het niet meer en baal van het onregelmatige lopen.

Toegevoegd waardes die TuneEcu weergaf.

Alvast bedankt!
IMG_9160.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_9557.jpeg
    IMG_9557.jpeg
    363,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_9556.mov
    39 MB
  • IMG_9558.mov
    21,3 MB
  • IMG_9555.jpeg
    IMG_9555.jpeg
    343,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Je vertelde dat je de tank had schoongemaakt met nieuwe verse brandstof erin en na 10 minuten ellende weer 120km probleemloos hebt gereden.
Toen ging je naar huis in de regen... En niet veel meters later deed hij weer raar.

Check eens even de wateroverloop van je tank en de tankdop of deze wel goed afsluit.
Als er regenwater bij de brandstof is gekomen krijg je ook precies deze problemen
Die 10 min stotteren in het begin waarna hij het na die 10 min wel goed deed is grote kans de resterende benzinewater mix wat er in de leidingen nog zit?
Bij het verwijderen van de tank 2 weken geleden kwakte er water uit de tankring. Na inspectie bleek het overloopje dicht gecorrodeerd bij de nipple aan de onderzijde. Volledig dicht over een centimeter of 4. Doorgeboord en daar kwam nog meer water uit. Na het schoonmaken van de tank weet ik zeker dat er alleen benzine en Forte in zat. Na de regenbui, tja wie weet. Het overloopje was toen vrij.

Ik heb daarna 6 liter V-power er achteraan gegooid en 7 km gereden met stotteren en uitvallende motor. Zou vocht kunnen zijn idd. Tank lijkt goed af te sluiten. Ontstond ook vacuüm toen roll-over valve dicht bleek te zitten.
 

Bij het verwijderen van de tank 2 weken geleden kwakte er water uit de tankring. Na inspectie bleek het overloopje dicht gecorrodeerd bij de nipple aan de onderzijde. Volledig dicht over een centimeter of 4. Doorgeboord en daar kwam nog meer water uit. Na het schoonmaken van de tank weet ik zeker dat er alleen benzine en Forte in zat. Na de regenbui, tja wie weet. Het overloopje was toen vrij.

Ik heb daarna 6 liter V-power er achteraan gegooid en 7 km gereden met stotteren en uitvallende motor. Zou vocht kunnen zijn idd. Tank lijkt goed af te sluiten. Ontstond ook vacuüm toen roll-over valve dicht bleek te zitten.
🤦🏼

Okey. . .

De boel weer schoonmaken en weer verse brandstof erin en voorlopig niet meer in de regen rijden of de motor buiten in de regen laten staan of wassen
Dan weet je het zeker
 
neen, want de pomp zuigt onderaan de tank waar altijd benzine is. de pomp kan meer aan dan 3bar (ja ik weet het, ze zuigt niet aan met 3 bar, maar wat eruit gaat moet er ook in), terwijl de maximale onderdruk 1 bar is.

bij carbu-fietsen is dat anders, zeker die zonder pomp. dan kan de onderdruk al snel groter zijn dan de zwaartekracht
De brandstofdruk is 2,5 bar. De meter heb ik ontlucht. Zou dit dan nu de oorzaak kunnen zijn?
1685218733694.jpeg
 
Dus na een lambda sensor te vervangen hebben en Super 98 benzine getankt te hebben reed deze na 10 min als vanouds voor 120km lang. Hij is daarna weer slechter gaan lopen op een moment dat het ook nog ging regenen? en sindsdien alles weer naar de klote.. dan zou ik persoonlijk meteen die 2e hands lambda verdenken..zoek het ergens onderin/zijkant van het blok, waar veel regen druppels kunnen komen.
En terwijl nu alles superdroog is alle stekkertjes lostrekken en schoonmaken/invetten de kabeltjes en alle rubbers inspuiten met silicone spray om daarmee te beginnen. Alles wat aan elkaar geklikt zit of aan elkaar gekoppeld kwa kabeltjes, sensoren noem maar op even lostrekken/losmaken, goed bezichtigen indien nodig schoonmaken invetten/spuiten

Voordat je hieraan begint bij de basis beginnen.. voltage checken, laadstroom, spanningsregelaar, accu testen

Het is gelukkig mooi weer nu, succes👍
Accu is reeds getest en was “ok”. Door een autogarage bij mij in het dorp. Was wel een professioneel ding, maar het zag eruit als een veredelde multimeter en ik kon me niet voorstellen dat in die paar seconden dat hij hem erop drukte het een betrouwbare test was.

Laadspanning is circa 13,8 volt.
 
normaal staat in de sm hoe het sproeibeeld moet zijn, maar ik zie toch niks raars.
bij niet lekken, dan neem je toch de spanning van de injectoren terwijl er druk op blijft staan ?

en pomp moet idd ctu draaien als de motor draait, de drukregelaar houdt de druk constant en laat het teveel terug naar de tank lopen.
Ik heb de injectoren gereinigd en het sproeibeeld is iets diffuser geworden. Meer nevel in plaats van de stralen. Heb er helaas geen opname van.

Morgen ga ik hem laten draaien en Tuneecu aansluiten om de TPS te controleren en te kijken of de balans nog in orde is. Nu wat laat voor lawaai.
 
wat zegt de sm ? bij mijn weten werken injectiesystemen normaal op 3 bar
Zowel SM als Haynes zeggen 3,0 bar. Dan zal dit mijn Speed zijn stotteren wel veroorzaken dan neem ik aan?

Vanavond tank opnieuw open en drukregelaar testen op welke druk hij activeert. Als die goed is benzinepompdruk meten en ben ik er achter wat het probleem is.

Toen ik eerder het filter verving kwam ik dit tegen in de tank. Ik ga even goed controleren of de vorige eigenaar niet iets heeft vervangen waar dit vanaf kan komen. Ik heb hem inmiddels 5 jaar.

1685265579355.jpeg
 
Inspuiting hoeveelheid is afhankelijk van inspuitdruk en openingstijd.
En als er rommel in de leiding zit gaat het niet goed komen. Let op of niet 1 injector deels geblokt wordt door rommel.
 
Inspuiting hoeveelheid is afhankelijk van inspuitdruk en openingstijd.
En als er rommel in de leiding zit gaat het niet goed komen. Let op of niet 1 injector deels geblokt wordt door rommel.
De injectoren zijn goed, rail is vrij en leiding er naartoe ook. Meter had ik tussen de tank en het slangetje naar de rail zitten. Dus als het slangetje goed is kan het anders zijn dan dat het probleem in de tank zit.
 
heb je een kwaliteitsmeter of een goedkope ? hem misschien eens testen op een goedwerkende. als hij dan wel 3bar geeft weet je het zeker.
Een goedkope denk ik. De deluxe set van HBM van €60,-. Ik ga er vanuit omdat de set hiervoor bedoeld is dat het niet 0,5 bar afwijkt op 3,0 bar. Maar ja, assumptions..
 
Laatst bewerkt:
Een goedkope denk ik. De deluxe set van HBM van €60,-. Ik ga er vanuit omdat de set hiervoor bedoeld is dat het niet 0,5 bar afwijkt op 3,0 bar. Maar ja, assumptions..
Misschien een stomme opmerking, maar is er de mogelijkheid het brandstoffilter te omzeilen bv met een stukje slang?
En dan de druk nogmaals te meten.
Sommige imitatie filters kunnen een te grote weerstand hebben (vermoed ik)
 
heb je een kwaliteitsmeter of een goedkope ? hem misschien eens testen op een goedwerkende. als hij dan wel 3bar geeft weet je het zeker.
Zojuist de compressor op de brandstofmeter gezet. De brandstofmeter lijkt een afwijking te hebben van 0,4 bar.. dus ik ga er nu eerst vanuit dat de druk uit de tank toch wel klopt.

1685307517958.jpeg


Vanavond de TPS afgesteld, deze stond echt niet goed. Gaf 0,84 V(olt neem ik aan?) en dat moet 0,6 zijn. Daarnaast de balans verbeterd tussen de cilinders, deze was niet goed meer na de reiniging en demontage.

Proefrit gemaakt. Stottert nog steeds, maar merkbaar minder. Het is geen uitdaging meer om een bocht te maken of een rotonde te nemen. Ook slaat hij niet meer af. Dus het is wel verbeterd, maar nog niet goed. Ook heb ik de tank vol gegooid met 98 om te kijken of dit nog iets deed, maar ik kon niet zeggen dat het stotteren daarvan minder werd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Misschien een stomme opmerking, maar is er de mogelijkheid het brandstoffilter te omzeilen bv met een stukje slang?
En dan de druk nogmaals te meten.
Sommige imitatie filters kunnen een te grote weerstand hebben (vermoed ik)
De brandstofmeter lijkt een afwijking te hebben van 0,4 bar. Hierdoor zou de druk dus wel zo’n 3 bar moeten zijn.

Het filter is origineel.
 
Tps al gechecked?
Ja vanavond. Die was idd niet goed. 0,84 ipv 0,6. Deze verdraaid zodat hij 0,6 was. Dat is nog wel even flink prutsen trouwens. Daarna de stappenmotor aangepast zodat de waarde van 0,75 V ook klopte.

Maar hij stottert nog steeds. Wel minder en na het balanceren slaat hij niet meer af. Tenminste, mijn gevoel zegt dat dat daaraan lag.
 
Dus na een lambda sensor te vervangen hebben en Super 98 benzine getankt te hebben reed deze na 10 min als vanouds voor 120km lang. Hij is daarna weer slechter gaan lopen op een moment dat het ook nog ging regenen? en sindsdien alles weer naar de klote.. dan zou ik persoonlijk meteen die 2e hands lambda verdenken..zoek het ergens onderin/zijkant van het blok, waar veel regen druppels kunnen komen.
En terwijl nu alles superdroog is alle stekkertjes lostrekken en schoonmaken/invetten de kabeltjes en alle rubbers inspuiten met silicone spray om daarmee te beginnen. Alles wat aan elkaar geklikt zit of aan elkaar gekoppeld kwa kabeltjes, sensoren noem maar op even lostrekken/losmaken, goed bezichtigen indien nodig schoonmaken invetten/spuiten

Voordat je hieraan begint bij de basis beginnen.. voltage checken, laadstroom, spanningsregelaar, accu testen

Het is gelukkig mooi weer nu, succes👍
Alle stekkertjes en relais gecontroleerd. Allen netjes ingevet en niets gecorrodeerd.

Bobines doorgemeten en voldoen aan WPHB met een kleine afwijking. Er wordt gesproken in de specificaties dat de waarde van de primaire kant tussen 0,8 en 1,2 ohm moet liggen. De afbeelding met de multimeter laat 1,5 ohm zien. Alledrie de bobines zijn 1,5/1,6 ohm. De secundaire kant alledrie 11 kohm.

De bougies vonken alledrie oranje met een naar mijn mening bescheiden vonkje. Het zijn nieuwe iridium bougies NGK CR9EIX. De oude waren NGK CR8EK en hebben ook een oranje vonk, maar die vonkt oogt wat groter. Zijn die met die dubbele elektrode eraan. Massa op blok is goed.

Wat zorgt ervoor dat de vonkjes misschien wat te subtiel zijn van alledrie de bougies? Accuspanning is 12,88 volt en de laadspanning 13,87 volt. De motor heeft geen probleem met aanslaan. De accu is reeds gecontroleerd door een autogarage. Of zijn dan alledrie de bobines even ver versleten en niet juist functionerend? Leek me wat te toevallig.

Stottert wel minder, maar nog steeds teveel. Kan er nog iets aan de hand zijn met de keuze van 8 naar 9 van de bougies? Het werd 9 omdat de webshop dat aangaf, achteraf liever de 8 er in gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat het luchtfilter “nog goed oogde” toch maar vervangen en zojuist een proefrit gemaakt. De laatste stotter is nu ook weg.. Kan nog iets soepeler naar mijn mening, maar dat is denk ik afstelling. Binnenkort gaat hij nog door een garage worden nagelopen.

Wat er sinds mijn onderzoek is aangepakt en wat ik tegen ben gekomen:
- lichte afwijking uitlaatkleppen cilinder 3, kleppen gesteld.
- luchtkanalen SAI alledrie geblokkeerd, weer vrij gemaakt.
- juiste software er op gezet. Er stond software op voor aftermarket uitlaten ipv Arrow’s. Waarschijnlijk minimaal verschil, maar toch..
- roll-over valve vast gecorrodeerd, deze verwijderd. Tank had last van een vacuüm.
- injectoren gereinigd.
- motor wordt minder heet waardoor de koelvloeistof blijft waar het hoort.

Motor wordt merkbaar minder heet want hij koelt minder vaak en motortemperatuur blijft gelijk.

Ook is de stank die echt wel erg was nu weg. Men reed liever voor me dan achter me.

Nu benzineverbruik monitoren en de olie nog even “op kweek” zetten om te kijken hoe erg het gesteld is met de benzine in de olie of dat het maar een vleugje is geweest.

Ik ga komende dagen testen en zal de eindconclusie delen. Ik zit weer met een glimlach achter het stuur 👍🏻

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken! 👍🏻👍🏻👍🏻

1685531019358.jpeg

1685531037813.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Alle stekkertjes en relais gecontroleerd. Allen netjes ingevet en niets gecorrodeerd.

Bobines doorgemeten en voldoen aan WPHB met een kleine afwijking. Er wordt gesproken in de specificaties dat de waarde van de primaire kant tussen 0,8 en 1,2 ohm moet liggen. De afbeelding met de multimeter laat 1,5 ohm zien. Alledrie de bobines zijn 1,5/1,6 ohm. De secundaire kant alledrie 11 kohm.

De bougies vonken alledrie oranje met een naar mijn mening bescheiden vonkje. Het zijn nieuwe iridium bougies NGK CR9EIX. De oude waren NGK CR8EK en hebben ook een oranje vonk, maar die vonkt oogt wat groter. Zijn die met die dubbele elektrode eraan. Massa op blok is goed.

Wat zorgt ervoor dat de vonkjes misschien wat te subtiel zijn van alledrie de bougies? Accuspanning is 12,88 volt en de laadspanning 13,87 volt. De motor heeft geen probleem met aanslaan. De accu is reeds gecontroleerd door een autogarage. Of zijn dan alledrie de bobines even ver versleten en niet juist functionerend? Leek me wat te toevallig.

Stottert wel minder, maar nog steeds teveel. Kan er nog iets aan de hand zijn met de keuze van 8 naar 9 van de bougies? Het werd 9 omdat de webshop dat aangaf, achteraf liever de 8 er in gedaan.
Volgens mij horen er CR9EK bougies in het blok, maar of dit zo enorm uit zal maken weet ik niet. Bij mijn Street Triple uit 2009 zaten er CR9EIX in, dit zijn normaal gesproken bestemd voor scooter blokjes etc en vervangen voor origineel CR9EK. Maar ik zou de werkplaatshandboek raadplegen, kan je gewoon downloaden via Triump's website dan weet je exact welke bougie er bij jou hoort.
 
Volgens mij horen er CR9EK bougies in het blok, maar of dit zo enorm uit zal maken weet ik niet. Bij mijn Street Triple uit 2009 zaten er CR9EIX in, dit zijn normaal gesproken bestemd voor scooter blokjes etc en vervangen voor origineel CR9EK. Maar ik zou de werkplaatshandboek raadplegen, kan je gewoon downloaden via Triump's website dan weet je exact welke bougie er bij jou hoort.
Ja daar wordt standaard CR9EK aangeraden, maar ze worden geleverd met CR8EK, dus waarschijnlijk is dat gewijzigd in de loop der jaren maar niet aangepast in de manuals.

Edit: standaard in Haynes is CR8EK.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen, het stotteren en afslaan van mijn motor is volledig weggebleven tijdens enkele honderden kilometers. De garage heeft hem gister nog nagelopen maar qua afstelling zat het wel snor. Het enige dat ik nog zou kunnen doen is de nokkenasketting (en spanner) vervangen zodat hij nog iets soepeler gaat lopen. Ik zit weer met plezier op de motor 👍🏻

Belangrijkste factoren voor het stotteren waren denk ik:
- TPS welke niet goed stond afgesteld.
- Luchtinlaat in onbalans.
- Licht vervuilde injectoren.
- Onjuiste software.
- Luchtfilter toch meer vervuild dan zichtbaar was.

Hij rijdt ook stukken zuiniger, ik haal weer 1/17 1/20 op 100-wegen. Dat was voorheen 1/12 1/14.

Dus wilde ik iedereen die gereageerd heeft heel erg bedanken voor het enthousiasme, de adviezen en oplossingen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan