Speed Triple 2011 dashboard verziekt, wat nu?

Brinkmeister

MF veteraan
16 nov 2003
1.173
617
Nadat mijn Rizoma rempotje vloeistof had gelekt (wat. een. Italiaanse. kolerezooi.) en ik dat niet op tijd had gezien op mijn dashboard, bleken er wat vlekjes van op het doorzichtige plastic gekomen te zijn. En in plaats van dat ik eerst goed nadacht, heb ik dat met een Dremel geprobeerd te polijsten.

PSX_20220708_134229.jpg


Resultaat: ellende. En als vervanging voor zover ik heb kunnen vinden alleen een hele tellerpartij voor te koop met artikelnummer T2503728. Die gaan over de toonbank voor zo'n €1.300, dat gaat me echt veel te ver. Heeft iemand nog een geniale oplossing voor mijn stupide actie?
 
Gebruikte teller van motorsloop / marktplaats?

Je hebt de tijd om te zoeken, zo te zien doet er naar kijken alleen pijn aan je ego (snap ik heel goed, man wat balen), maar hij zal er niet minder om rijden
Er is maar weinig gebruikt te vinden, maar ik moet dat inderdaad gewoon goed in de gaten blijven houden. Is even de vraag of de kilometerstand in de tellerunit of ergens anders wordt opgeslagen.
 
Er is maar weinig gebruikt te vinden, maar ik moet dat inderdaad gewoon goed in de gaten blijven houden. Is even de vraag of de kilometerstand in de tellerunit of ergens anders wordt opgeslagen.
Ja dat is een goede vraag. Mijn kilometerstand klopt ook niet, de Honda NC teller is bij 35.000 vervangen door de vorige eigenaar wegens defect. Nieuwe teller begon weer op 0. Wel netjes factuur en oude teller erbij, maar helaas niet correct op het dashboard.
 
Geen ervaring mee, maar zou opvullen met epoxy ook een mogelijkheid zijn? Dat dan weer voorzichtig polijsten als het is uitgehard.
Als ik de "kuil" zo glad gepolijst zou kunnen krijgen dat het gewoon weer transparant is, zou opvullen met een eveneens transparantie epoxy wel mooi zijn. Maar dat is voor mij best wel veel "als".
 
Oef!
Bij ons heeft de hond eens een wasrekje omver gelopen met als resultaat een ferme kras op het plastic scherm van de televisie.
Die heb ik uiteindelijk met water en de fijnste kant van een nagelpolijstblok van de vrouw volledig kunnen laten verdwijnen.
(wel eerst even op een gelijksoortig stukje plastic uitproberen.)
Wellicht dat super fijn nat schuurpapier ook werkt, dit polijstblok was echter wat ik voorhanden had.
 

Bijlagen

  • 550x556.jpg
    550x556.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 25
Waarschijnlijk was je al op de hoogte, maar ik vermeld het even omdat het potentieel heel veel tijd bespaart:
Je kan ook een teller van een andere triumph (tot 2018) nemen. Het dashboard is op alle modellen gelijk, afhankelijk van bouwjaar. En als je een ander bouwjaar vindt zal het ook wel passen, maar dan heb je misschien een anders uitziende teller rechts (niet heel storend).
Op facebook in triumph Tiger groepen kan je ze vaak vinden voor een prikkie, dan moeten ze wel uit een ander continent komen. Maar dan zit je incl verzending alsnog ver onder de 1000 euro!
Ik zie ze ook wel eens voorbijkomen in Street Triple groepen, omdat ze er een circuitfiets van bouwen oid.
Succes!
 
Waarschijnlijk was je al op de hoogte, maar ik vermeld het even omdat het potentieel heel veel tijd bespaart:
Je kan ook een teller van een andere triumph (tot 2018) nemen. Het dashboard is op alle modellen gelijk, afhankelijk van bouwjaar. En als je een ander bouwjaar vindt zal het ook wel passen, maar dan heb je misschien een anders uitziende teller rechts (niet heel storend).
Op facebook in triumph Tiger groepen kan je ze vaak vinden voor een prikkie, dan moeten ze wel uit een ander continent komen. Maar dan zit je incl verzending alsnog ver onder de 1000 euro!
Ik zie ze ook wel eens voorbijkomen in Street Triple groepen, omdat ze er een circuitfiets van bouwen oid.
Succes!
Een Street Triple dashboard is anders, het rode gebied op de toerenteller begint later. Je hebt een heleboel verschillende uitvoeringen van deze dashboards. Met 2 of 3 drukknoppen, verschillende toerentellerschalen enz.enz. Ze lijken wel allemaal op elkaar.

De tellerstand is bij deze jaargangen alleen in het dashboard opgeslagen. Pas op als je eventueel een gebruikt dashboard koopt, het gebeurt nog wel eens dat er lekstroom via het dashboard loopt. Die is niet goed te verhelpen en dan kun je alsnog een nieuwe kopen.
 
Als ik de "kuil" zo glad gepolijst zou kunnen krijgen dat het gewoon weer transparant is, zou opvullen met een eveneens transparantie epoxy wel mooi zijn. Maar dat is voor mij best wel veel "als".
Mijn gedachte was dat de epoxy zelf de kuil zou opvullen - dus de kras zou doen verdwijnen. Dan is het enkel nog een kwestie van het “overschot” epoxy wegpolijsten.

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar zie mooie dingen voorbij komen. Vandaar het idee, maar haalbaarheid blijft een tweede.
 
@Brinkmeister Leg dit eens voor bij een vakman zoals een schadehersteller of een autodetailer. Zij hebben de geschikte middelen om dit eruit te schuren/polijsten en krijgen hem weer zgan. Voor zover ik op de foto kan zien zit de beschadiging niet diep?

Ik zou zeker niet gaan opvullen met een ander materiaal, dat blijf je zien.
 
@Brinkmeister Leg dit eens voor bij een vakman zoals een schadehersteller of een autodetailer. Zij hebben de geschikte middelen om dit eruit te schuren/polijsten en krijgen hem weer zgan. Voor zover ik op de foto kan zien zit de beschadiging niet diep?

Ik zou zeker niet gaan opvullen met een ander materiaal, dat blijf je zien.
Zolang dat andere materiaal dezelfde brekings-index van licht heeft dan het originele ruitje ga je dat echt niet zien hoor.
 
Letterlijk blaren op mijn vingers, maar met nog een paar poetssessies heb ik vertrouwen in een redelijk goede afloop.
PSX_20230710_220810.jpg


Met veel geduld, wat doeken en een polijstmiddel uit de garage van een vriend heb ik het nu al terug kunnen brengen tot niet meer hinderlijk, waar ik voor behandeling elke keer als ik naar mijn dashboard keek de tering in had.
 
Netjes @Brinkmeister , dat is al flink opgeknapt ten opzichte van je laatste foto! Leuk dat je het resultaat nog even terugkoppelt. :t

Mocht je zin hebben om het laatste beetje ook te polijsten; Er bestaan mini polijstpads van foam in de maten 15-25mm, die kun je op de dremel gebruiken als je een padhouder met klittenband hebt. Ik heb ooit eens zo'n setje op ali gekocht met padhoudertjes, diverse mini pads en foam conusjes. Allemaal met een 3mm asje eraan. Ideaal voor dit soort detailwerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan