Speed triple met schakelproblemen

Suarie

Die hard MF'er
14 mei 2009
541
6
Amsterdam
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik wat schakelproblemen met mijn Speed Triple uit 2011.
Als ik ermee naar mijn werk rijd, zo'n 60 km, nergens last van. Als ik terug rijd, zo'n 9 uur later, krijg ik altijd ergens (in het begin of halverwege) problemen met schakelen. Dit zit vooral in de lagere versnellingen. Dit houdt in dat omhoog of omlaag schakelen vaak pas lukt met gigantisch veel moeite (ik trap me het leplazarus). Soms lukt schakelen helemaal niet en moet ik eerst de motor aan de kant zetten, motor uit en dan weer door.

Ik doe de normale schakelbeweging, ik houd de koppeling goed in heb geen idee waar het vandaan komt.
In de garantieperiode ben ik ermee naar de dealer geweest, die konden niets vinden.

Iemand enig idee waar ik aan moet denken?
 
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik wat schakelproblemen met mijn Speed Triple uit 2011.
Als ik ermee naar mijn werk rijd, zo'n 60 km, nergens last van. Als ik terug rijd, zo'n 9 uur later, krijg ik altijd ergens (in het begin of halverwege) problemen met schakelen. Dit zit vooral in de lagere versnellingen. Dit houdt in dat omhoog of omlaag schakelen vaak pas lukt met gigantisch veel moeite (ik trap me het leplazarus). Soms lukt schakelen helemaal niet en moet ik eerst de motor aan de kant zetten, motor uit en dan weer door.

Ik doe de normale schakelbeweging, ik houd de koppeling goed in heb geen idee waar het vandaan komt.
In de garantieperiode ben ik ermee naar de dealer geweest, die konden niets vinden.

Iemand enig idee waar ik aan moet denken?

Ze schakelen slecht, hebben veel speling op het schakelpedaal en de andere draaipunten. Zelfs Streets schijnen daar last van te hebben, die worden wel eens geshimd las ik daar.

Het WPH noemt ook het smeren van de draaipunten. Het verschil tussen ochtend en middag ligt dan mogelijk aan de veranderde dikte van je smeermiddel.

Het klinkt misschien raar, maar je schoeisel en zelfs het gedeelte van je laars dat je gebruikt voor schakelen, heeft ook grote invloed; dat moet je zelf ff uitzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Zit het schakelpedaal dan vast of beweegt het pedaal wel, maar wil hij niet in de versnelling? Heb je al eens een andere ervaren motorrijder op je motor laten rijden? Koppeling goed (afgesteld)?

Als het is wat @OgriUK zegt, dan zou het opgelost moeten zijn met een andere remschakelset. Dan kun je een mooie kiezen met naaldlagers, dan loopt enorm soepel. Mogelijk wel ff passen en meten met de remlichtschakelaar
 
Ze schakelen slecht, hebben veel speling op het schakelpedaal en de andere draaipunten. Zelfs Streets schijnen daar last van te hebben, die worden wel eens geshimd las ik daar.

Het WPH noemt ook het smeren van de draaipunten. Het verschil tussen ochtend en middag ligt dan mogelijk aan de veranderde dikte van je smeermiddel.

Het klinkt misschien raar, maar je schoeisel en zelfs het gedeelte van je laars dat je gebruikt voor schakelen, heeft ook grote invloed; dat moet je zelf ff uitzoeken.

Met betrekking tot het schoeisel: meerdere laarzen gehad, geschakeld met de punt van de laars en iets meer naar achteren. Steeds hetzelfde probleem.

Is het echt een Speed Triple probleempje dat schakelen? Daar wist ik niets vanaf.

Begrijp ik nu dat je aanraad de draaipunten te smeren en dat dat het verschil moet maken? Het gaat inderdaad steeds om de 'terugweg' vanuit werk. Daar ik onregelmatig werk kan de terugweg heel vroeg, in de middag of de late avond zijn.
 
Zit het schakelpedaal dan vast of beweegt het pedaal wel, maar wil hij niet in de versnelling? Heb je al eens een andere ervaren motorrijder op je motor laten rijden? Koppeling goed (afgesteld)?

Als het is wat @OgriUK zegt, dan zou het opgelost moeten zijn met een andere remschakelset. Dan kun je een mooie kiezen met naaldlagers, dan loopt enorm soepel. Mogelijk wel ff passen en meten met de remlichtschakelaar

Op de lastige momenten werkt de pedaal totaal niet, gaat niet omhoog (of omlaag).
Een ander erop laten rijden is lastig aangezien het altijd pas op een later moment gebeurt, vaak op de terugweg vanuit werk. Ik heb dan niet altijd iemand in de buurt die even kan testen.

Wie weet is een andere schakelset wel de oplossing ja.
 
Met betrekking tot het schoeisel: meerdere laarzen gehad, geschakeld met de punt van de laars en iets meer naar achteren. Steeds hetzelfde probleem.

Is het echt een Speed Triple probleempje dat schakelen? Daar wist ik niets vanaf.

Begrijp ik nu dat je aanraad de draaipunten te smeren en dat dat het verschil moet maken? Het gaat inderdaad steeds om de 'terugweg' vanuit werk. Daar ik onregelmatig werk kan de terugweg heel vroeg, in de middag of de late avond zijn.

Dan snap ik het verschil in schakelen tussen de heen- en terugweg niet, en ook niet waarom het bij de volgende heenweg steeds niet optreedt... tenzij je heel erg moe bent na je werk.

Ik vermoed alleen dat het een Speed Triple probleem is, gezien de constructie met veel speling en de stroeve bak. Die van mij schakelt ook moeilijk in de lagere versnellingen, zodat ik wel eens in zijn tweede versnelling wegrij bij een stoplicht.

Het lijkt me dat smeren (en het wegvegen van overtollig vet) alleen maar kan helpen.
 
Op de lastige momenten werkt de pedaal totaal niet, gaat niet omhoog (of omlaag).
Een ander erop laten rijden is lastig aangezien het altijd pas op een later moment gebeurt, vaak op de terugweg vanuit werk. Ik heb dan niet altijd iemand in de buurt die even kan testen.

Wie weet is een andere schakelset wel de oplossing ja.

Als ie op de terugweg slecht begint te schakelen en je zoekt meteen een P-plaats op kun je testen of ie bv met de motor uit, en met de hand (dus even bukken) en de fiets even heen en weren, wel schakelt. Koppeling heb je daarbij niet nodig.
Misschien kun je zo constateren of het in de bak zit of dat je uitwendig wat onderhoud moet plegen.
( wat Ogriuk al aangaf)
 
Met betrekking tot het schoeisel: meerdere laarzen gehad, geschakeld met de punt van de laars en iets meer naar achteren. Steeds hetzelfde probleem.

Is het echt een Speed Triple probleempje dat schakelen? Daar wist ik niets vanaf.

Begrijp ik nu dat je aanraad de draaipunten te smeren en dat dat het verschil moet maken? Het gaat inderdaad steeds om de 'terugweg' vanuit werk. Daar ik onregelmatig werk kan de terugweg heel vroeg, in de middag of de late avond zijn.


Het is wel een beetje een eigenschap van Triumph, ze schakelen vaak wat hakerig.
Met overtuiging er in trappen helpt, niet te voorzichtig aaien op het pedaal...
 
Dan snap ik het verschil in schakelen tussen de heen- en terugweg niet, en ook niet waarom het bij de volgende heenweg steeds niet optreedt... tenzij je heel erg moe bent na je werk.

Ik vermoed alleen dat het een Speed Triple probleem is, gezien de constructie met veel speling en de stroeve bak. Die van mij schakelt ook moeilijk in de lagere versnellingen, zodat ik wel eens in zijn tweede versnelling wegrij bij een stoplicht.

Het lijkt me dat smeren (en het wegvegen van overtollig vet) alleen maar kan helpen.
Ja dat is sowieso het proberen waard, bedankt.
 
Als ie op de terugweg slecht begint te schakelen en je zoekt meteen een P-plaats op kun je testen of ie bv met de motor uit, en met de hand (dus even bukken) en de fiets even heen en weren, wel schakelt. Koppeling heb je daarbij niet nodig.
Misschien kun je zo constateren of het in de bak zit of dat je uitwendig wat onderhoud moet plegen.
( wat Ogriuk al aangaf)

Ik denk dat dat een goede eerste stap is. Ga ik de volgende keer meteen doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan