Speling aandrijving Cb 600 2010 hornet

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.586
1.520
Al enige weken heb ik last van een stoterige aandrijving.
Dit openbaart zich bij gas los/gas geven.
Ook lijk ik soms een kloeink te horen.
Het voelt als een te losse ketting, maar die staat naar mijn idee prima op spanning.
Als test heb ik met uitgeschakelde motor de motorfiets in de eerste versnelling naar voren en achteren geduwd.
Hierbij kan de motorfiets zo'n 8-10 cm heen en weer.
Ook zie je dan het kettingwiel ten opzichte van het achterwiel een klein stukje draaien(+-1cm)
Met de hand zit er nagenoeg geen speling tussen kettingwiel en achterwiel.
Ik voel het achterwiel niet rommelen bij van de grond rondraaien.
Ook zit het kettingwiel-deel niet los ten opzichte van het achterwiel, afgezien van het draaien.
Maar de meeste speling lijkt uit het blok te komen.
Het lijkt me niet dat het voortandwiel los zit, als die zover kan draaien dat zit er geen spline meer op lijkt me.

Ik ga in ieder geval de transmissiedempers vervangen.
Ook viel het me op dat na een achterbandwissel bij +-26000km, de wielmoer 2 slagen rond moest voordat die los zit.
Voorheen was het één slag los, en dan kon je de ketting spannen.
Nu lijkt het alsof de achterbrug in veert bij het vastdraaien.
Weet iemand wat ik nog zou kunnen controleren?

Hieronder nog enkele gegevens:
Km stand: 34000
Kettingset vervangen bij 32000 (motorzaak)
Speling ketting: bij op de zijstandaard net niet tegen de achterbrug te drukken.

Alvast bedank voor je reactie.
 
8 à 10 cm heen en weer in ze'n 1 lijkt mij niet echt te veel.
Bij een ander model Honda van mij was dit ongeveer hetzelfde. Een cm of 10 à 12.
De motor had wel cardan aandrijving ipv ketting bij de jouwe.
 
Ontstaan na vervanging door de motorzaak? Dan terug gaan.
Dat ga ik zeker doen als dat nodig blijkt, al is het spelingsprobleem niet direct erna ontstaan.
Ik ga eerst een aantal zaken uitsluiten.

8 à 10 cm heen en weer in ze'n 1 lijkt mij niet echt te veel.
Bij een ander model Honda van mij was dit ongeveer hetzelfde. Een cm of 10 à 12.
De motor had wel cardan aandrijving ipv ketting bij de jouwe.
Ok, ik vond het vrij veel maar het is dus redelijk normaal.

Kettingspanning op verschillende punten gemeten?
Eerlijk gezegd niet, een nieuwe set is meestal mooi rond ga ik vanuit.
De vorige set kreeg ik niet gespannen doordat die vreselijk ovaal was.
Maar ik check het af en toe met m’n voet, en dan merk ik geen afwijkingen.

Hoort er een afstandsbus tussen het lager van de tandwieldrager en het wiellager. En zoja, is die nog present?
Dit ga ik controleren zodra de rubbers binnen zijn, en dan direct ook het voortandwiel.

ik laat het weten zodra ik meer weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan