"speling" achtertandwiel

BertK

MF veteraan
1 mei 2002
1.316
0
Gelderland
Gisteren maar eens aan het poetsen geslagen en even een en ander gecontrolleerd. Nou ontdekte ik dat er "speling" zat op het achter tandwiel van mijn ZZR-600. Ik dacht meteen, da's naar de klote moet vast iets vervangen worden want dat kan nooit goed zijn. Nou heb ik aan de buurman gevraagd (rijd zelf ook motor) gevraagd of dat normaal was. Heeft ie me uitgelegd dat er rubber blokken (of zoiets) in het achterwiel zitten en dat ie daardoor wast "speling" mag hebben. zou iets te maken hebben met demping of zo. Wat ik nou graag wil weten is hoeveel "speling" dat mag zijn, heb nl nog garantie op de motor dus als het te veel is mogen ze dat nog even vervangen.
 
Bedoel je speling haaks op de as (draairinchting) of in de lengterichting van de as???

vind het allebei onwaarschijnlijk, maar de speling haaks op de as wil je helemaal niet hebben, dus die valt zowieso af. Die andere zou heel evt nog wel kunnen om een of andere vage reden
 
Je kunt het tandwiel als ware draaien zonder dat het wiel mee draaid. Het doel hiervan zou zijn dat als je ineens het gas opentrekt de ketting niet meteen een ram aan het wiel geeft maar dat de "rubber blokken" in het wiel dat knallen/slaan van de ketting wat dempen. Schijnt in veel motoren zo te zijn ?!
 
Is een zwak punt in de ZZR. Toen ik hem net had met 12.000 km kon ik hem echt een halve centimeter heen en weer draaien. Dat voelde je op het gas en met 'klakken' met het schakelen tot naar z'n drie toe.

Toen heb ik het vervangen met een nieuwe. De nieuwe zouden ook sterker moeten zijn. Toen was de speling even helemaal weg en nu 8.000 km later is het heel weinig, millimeterwerk zeg maar.

Dus als het echt veel is even vervangen of als je het denkt te voelen / horen tijdens het rijden of schakelen.

Kun je makkelijk zelf. Achterwiel eruit, dan kun je zo het tandwiel er af trekken. Dan dat rubber vervangen, en tandwiel er weer indrukken, dit kost enige moeite. Alles weer vastzetten. Kost je zelf iets van 50 of 70 gulden, dat weet ik niet precies meer.

Succes!
 
okay, het is nog makkelijker:

er zit zoals martin zegt in je wiel een rubber waar je tandwiel invalt. Dat lubbert bij de zzr vrij snel uit. ga naar de fietsenboer, en vraag een oude binnenband, frot die ertussen in stukjes. kost nix en is net zo goed, zo niet beter.

en over!
 
Bedankt voor de tips, ga deze keer voor de garantie, daarna (als ie weer zo snel uitlubbert)kan de fietsband een optie worden.

Of.. ik koop tgen die tijd een zx ?? R, maar ik denk dat ik daar thuis eerst nog wel wat over moet discuseren.. heeft inieder geval tijd nodig })
 
Op woensdag 10 juli 2002 23:49 schreef BertK het volgende:
... Nou heb ik aan de buurman gevraagd (rijd zelf ook motor) gevraagd of dat normaal was. Heeft ie me uitgelegd dat er rubber blokken (of zoiets) in het achterwiel zitten en dat ie daardoor wast "speling" mag hebben. zou iets te maken hebben met demping of zo....
klopt.
 
okay, het is nog makkelijker:

er zit zoals martin zegt in je wiel een rubber waar je tandwiel invalt. Dat lubbert bij de zzr vrij snel uit. ga naar de fietsenboer, en vraag een oude binnenband, frot die ertussen in stukjes. kost nix en is net zo goed, zo niet beter.

en over!

Wat is daar dan beter aan dan orginele nieuwe rubbers?, graag goed gefundeerde uitleg gevraagd.

Groeten Paul.
 
Ik heb pas een tuono van 2003 gekocht nou vind ik zit er veel spelling op het tandwiel van achter dat wil zeggen dat rubber wat tussen het tandwiel en het achterwiel vast zit hoe is dit te verhelpen? en kun je dit zelf? alvast bedankt voor de tips.
vr gr Pieter K
 
Terug
Bovenaan Onderaan