Speling brembo remschijven

Gavinhhwaard

MF'er
18 okt 2014
102
14
Heerhugowaard
Goedenavond,

Kan er iemand mij vertellen of de speling in mijn (brembo) remschijven "normaal" is of is het tijd om ze te vervangen? De dikte is nog prima maar er zit veel ruimte in de bussen.

Zitten trouwens op een ZX10R uit 07 en zijn 300mm

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 20220119_203258.mp4
    15,3 MB
Oplossing
Ik citeer: (frontrow)

Zo te zien zijn het de Brembo HPK Supersport schijven. Ik heb het idee dat eerder het gouden aluminium hart uitgesleten is dan de stalen bobbins. De speling is inderdaad te groot!

Vervang je de bobbins ( als ze überhaupt los te verkrijgen zijn ) is het probleem niet opgelost ben ik bang. Mijn advies is een set nieuwe aanschaffen, mocht je hierin interesse hebben maak ik graag een prijs voor je.



Met vriendelijke groet,



John Voets
Wel klote dat je niet gewoon een los hart kan bestellen. zou het veel werk en kosten zijn om zoiets na te maken?
@Robinjo @Mr.Q
Dat hangt een beetje af van hoe dat hart is qua vorm.... Vlak is redelijk simpel, met offset wordt thuis wel lastig denk ik. Dan ga je aardig wat moeten verspanen of in vorm persen of een leuke combi van beide.

Maar zoals @Robinjo al schrijft heb ik inderdaad een keer m'n eigen remschijven gemaakt (hart en remdeel). En dat was in de basis eigenlijk heel simpel. Als je kan tekenen (CAD) kan het gemaakt worden.
Ik heb een model getekend en het hart laten lasersnijden, wel uit staal. Omdat ik niet voldoende gegevens had om te rekenen aan aluminium. De ringen komen bij www.MX-tec.eu vandaan, die maakt gewoon remschijven zoals jij ze wil hebben, maar wel alleen de ringen.

CAD:
1642877751006.png


Harten:
1642877351892.png


Ringen:
1642877425375.png


En complete schijven:
1642877522527.png


En hoppa:
1642877815987.png


In het geval van @Gavinhhwaard is er dus een bestaand hart dat in principe gewoon nagetekend kan worden. Laten snijden en monteren maar. Zou moeten werken. Wel goed letten op de gewenste speling en dikte, maar alles bij elkaar zeker geen onhaalbaar project.

Later,

Loek
 
@supervet heb je dat adresje nog toevallig?
Ow :) jouw berichtje werd gepost toen ik het mijne aan het maken was. Dus harten is een kwestie van CAD en lasersnijwerk (als ze vlak zijn) en de ringen bij www.mx-tec.eu
Mijn ringen zijn 5,7mm dik en de harten 6mm. Ontwerpje natuurlijk gejat van de brembo T-drive schijven en door het verschil in dikte rammelen ze prachtig. Ze hebben in de radiale richting ook 0,2mm speling.
Owja, ze remmen ook nog als een malle ;) Ik kan het iedereen van harte aanraden, alles bij elkaar was ik voor de set €360,-- kwijt. Als je weet wat één T-drive schijf kost.... Weet je ook dat €360,-- voor een set een koopje is, maar of de mijne net zo goed zijn 🤷‍♂️ Ik mag hopen dat de brembo's nog net een tikkie beter remmen.
 
Wat een gaaf project, ik heb wel eens eerder een plaat rsv laten lasersnijden. Moest en zou een brembo achterremklauw op m'n zx10r hebben. Zat een enkelzuiger Tokico klauwtje op. Voor de brembo was natuurlijk geen standaard ophanging.

Mal van karton gemaakt en deze naar een kennis gebracht om dit in CAD te tekenen. Bestand naar een kennis met een metaalbedrijf gestuurd en die had het netjes uitgesneden.

Al met al een prijzig klusje, ben bang het voor de remschijf financieel niet haalbaar zal zijn omdat er geen ruimte is voor fouten.

Nieuwe schijven bestellen is makkelijker en sneller
 
Ik was al bang voor het "offset" gedeelte. Ik kan me voorstellen dat een vlak hart wat minder uitdagend is.
Ik had ook offset nodig, maar heb toch vlakke schijven gemaakt waar nu spacers tussen de schijf en naaf zitten. ook opgelost. Vlakke schijven waren in mijn geval vooraal makkelijker te maken en ook veel sterker. Ik denk nu wat meer inzicht te hebben in hoe je rekent aan de sterkte van zo'n hart. Ik geloof dat ik ze nu ook wel lichter zou durven maken in staal of misschien wel van alu.

Ik heb een keer wat rekenwerk gedaan aan remklauw adapters voor een Duitse meneer op een forum voor Yamaha tr1's. Hij wilde adapters laten maken en die kreeg hij niet door de keuring, raar principe dat TUV gebeuren. Beetje gerekend, hij dat ingediend, kerel van de TUV vond het prachtig en de adapters zijn goedgekeurd.
 
Wat een gaaf project, ik heb wel eens eerder een plaat rsv laten lasersnijden. Moest en zou een brembo achterremklauw op m'n zx10r hebben. Zat een enkelzuiger Tokico klauwtje op. Voor de brembo was natuurlijk geen standaard ophanging.

Mal van karton gemaakt en deze naar een kennis gebracht om dit in CAD te tekenen. Bestand naar een kennis met een metaalbedrijf gestuurd en die had het netjes uitgesneden.

Al met al een prijzig klusje, ben bang het voor de remschijf financieel niet haalbaar zal zijn omdat er geen ruimte is voor fouten.

Nieuwe schijven bestellen is makkelijker en sneller
Nieuwe schijven zijn zeker makkelijker en sneller. Maar als je zelf het CAD gedeelte kan doen kosten die 2 harten voor jouw schijven geen €100,-- aan lasersnijwerk. Als er ook nog weer nieuwe bobbins in moeten wordt het een ander verhaal. Wat dat betreft zijn die T-drive schijven eigenlijk wel lekker goedkoop te produceren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan