Speling in remklauw Harley Fat Bob

Peber2002

Rookie
20 apr 2008
11
0
Er zit speling (van boven naar beneden) in de achterste remklauw van mijn nieuwe Harley Fat Bob. Ik kan nergens achterhalen of dat hoort of niet. Heeft iemand een idee?
 
Bij de dealer geweest. Remmen voor en achter nagekeken: niets aan de hand. Harley is anders dan Yamaha. Een open deur misschien maar toch. Mijn Fat Bob gaat lekkerder rijden met de minuut. Komende week een afspraak maken voor mijn eerste beurt. Het geluid van aanlopen is de enige klacht nog en komt niet van de rem maar waarschijnlijk van de aandrijfriem. Kwestie van afstellen denk ik. Komt wel bij de beurt. Jongens, dank voor jullie support. Heb vandaag weer een heerlijk stuk geknetterd onder een donkerblauwe hemel. Motorrijden is super; op een Harley is gewoon een belevenis. Kan niet anders zeggen. Zeker niet beter maar heel erg anders. Veel rijplezier allemaal en tot kijk !
 
Het geluid van aanlopen is de enige klacht nog en komt niet van de rem maar waarschijnlijk van de aandrijfriem.
De aandrijfriem zou eigenlijk stil moeten zijn; op mijn Buell wil de riem wel es licht "piepen" als ik er de dag daarvoor mee in de regen heb gereden; afspoelen en een beetje siliconen-spray spuiten helpt, hoewel het effect uiteindelijk vanzelf over zal gaan. (nooit een olie-achtige smering of WD40 gebruiken trouwens op de riem).

Misschien dat de rem nog lichtjes aansleept. Nieuwe blokken op nieuwe schijven geven altijd wat extra wrijving en dus ook hitte. Geen probleem, behalve als de rem gloeiend heet zou worden zonder dat je er mee geremd hebt.

Het geluid kan ook van de primaire ketting komen, deze rekken een beetje op vooral als de motor nieuw is. Afstellen is simpel (als dat al niet automatisch gaat bij de huidige HD modellen?).

Veel plezier!
 
Er is al een topic geweest waarin je voor gek verklaard zou worden omdat je de woorden siliconenspray en aandrijfriem met elkaar noemt.

Talkpoeder, dat moet je hebben.

Wie gaat een aandrijfriem nou glad maken.
 
Er is al een topic geweest waarin je voor gek verklaard zou worden omdat je de woorden siliconenspray en aandrijfriem met elkaar noemt.

Talkpoeder, dat moet je hebben.

Wie gaat een aandrijfriem nou glad maken.
Onzin, het is een getande riem met verwaarloosbare rek dus geen probleem met "gladheid"; een ketting gaat ook niet slippen omdat deze te glad zou zijn. Mijn Buell heeft 105.000 km gedraaid en de eerste riem is bij 56.000 vervangen en de 2e zit er nog op. Het is veel gebruikte truc in "Buell-land" en de Harleys hebben gelijksoortige riemen. Talkpoeder werkt b.v. wel goed op gladde riemen, zoals de generator riem in autos; ik weet niet zeker wat nut het kan hebben op "open" tand-riemen maar ik heb het dan ook nooit geprobeerd.

Op dit forum worden vaak mensen voor gek verklaard door personen die zelf "feiten" alleen van horen zeggen weten.
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik ook al te goed ja. Ik ken het principe ook van getande riemen tegenover V snaren en gewone riemen.

Toch zou ik liever willen adviseren aan iedereen die het vraagt om met een grote afstand weg te blijven van riemen en dingen met een busje siliconenspray.

Ik heb er dan ook alleen maar een redenering voor als onderbouwing, net zoals jij dat hebt. Wie heeft een betere redenering? Dat zullen we nooit weten.

Als jij het met goede ervaringen al tijden doet dan kan het best zo zijn dat het prima kan.
 
Dat weet ik ook al te goed ja. Ik ken het principe ook van getande riemen tegenover V snaren en gewone riemen.

Toch zou ik liever willen adviseren aan iedereen die het vraagt om met een grote afstand weg te blijven van riemen en dingen met een busje siliconenspray.

Ik heb er dan ook alleen maar een redenering voor als onderbouwing, net zoals jij dat hebt. Wie heeft een betere redenering? Dat zullen we nooit weten.

Als jij het met goede ervaringen al tijden doet dan kan het best zo zijn dat het prima kan.
Alles wat siliconen doen is verdrijven van vocht, zonder enig risico te nemen met oplosmiddelen of petroleum gebaseerde middelen. Op mijn bus met siliconen spray staat: "For all rubbers and plastics". Wat voor veronderstelde "horeurs" kan siliconen spray veroorzaken? Of dreigen we dan weer in de oeverloze discussies te vervallen zoals die van remreinigers die remmen aantasten, ketting-reinigers die O-ringen oplossen, of WD40 wat plastics en synthetische rubbers zou verzwakken?
 
Laatst bewerkt:
We gaan niet discussieren. Siliconen maken iets glad, gripverliezend.

Een aandrijfriem moet het hebben van grip, dan wel middels nokjes of frictie.

Als je die spekglad maakt zou die sneller willen glijden. Ok ik geef toe, bij een grote getande riem en poelie kan dit lang aan. Toch blijf ik bij mijn advies als iemand het mij zou vragen.
 
We gaan niet discussieren. Siliconen maken iets glad, gripverliezend.

Een aandrijfriem moet het hebben van grip, dan wel middels nokjes of frictie.

Als je die spekglad maakt zou die sneller willen glijden. Ok ik geef toe, bij een grote getande riem en poelie kan dit lang aan. Toch blijf ik bij mijn advies als iemand het mij zou vragen.
Ik zal het doorgeven aan m'n maatje die z'n Buell gebruikt voor dragracing, misschien is is de siliconen op de riem de reden dat-ie het altijd moet afleggen tegen turbo Hayabusas _O-
 
en toch moet een belt(tandriem) op zn tijd "ingevet" worden.

anders ontstaan er droogte scheurtjes en/of wordt de belt te droog waardoor deze sneller slijt (lees: brokkelt langzaam af).
Ik geloof niet dat dit echt nodig is, de mijne is tamelijk bejaard en lijkt OK. Ik gebruik alleen siliconen-spray als de boel begint te piepen, maar dat is niet vaak en ik vermoed dat het er ook weer snel van verdwenen is door de constante beweging om de tandwielen.
Als ik mijn belt regelmatig zou moeten smeren zou ik misschien liever weer op ketting overschakelen :+
 
ik heb het ook niet over regelmatig, maar idd wanneer nodig is. als er meer pekel wordt gereden dan is het al eerder nodig.

bij een beurtje controleer ik ook altijd of de belt te droog is of niet
 
ik heb het zelfde probleempje (aanlopende achterrem)
met de crossbones van me vriendin, (2008 dus geen garantie)
. en vraag me af, is dit niet simpelweg te verhelpen met een veertje die de remblokken uiteenduwd???

ik heb de zuigers al schoongemaakt, maar lijkt niet echt te helpen
 
Terug
Bovenaan Onderaan