Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De aandrijfriem zou eigenlijk stil moeten zijn; op mijn Buell wil de riem wel es licht "piepen" als ik er de dag daarvoor mee in de regen heb gereden; afspoelen en een beetje siliconen-spray spuiten helpt, hoewel het effect uiteindelijk vanzelf over zal gaan. (nooit een olie-achtige smering of WD40 gebruiken trouwens op de riem).Het geluid van aanlopen is de enige klacht nog en komt niet van de rem maar waarschijnlijk van de aandrijfriem.
Onzin, het is een getande riem met verwaarloosbare rek dus geen probleem met "gladheid"; een ketting gaat ook niet slippen omdat deze te glad zou zijn. Mijn Buell heeft 105.000 km gedraaid en de eerste riem is bij 56.000 vervangen en de 2e zit er nog op. Het is veel gebruikte truc in "Buell-land" en de Harleys hebben gelijksoortige riemen. Talkpoeder werkt b.v. wel goed op gladde riemen, zoals de generator riem in autos; ik weet niet zeker wat nut het kan hebben op "open" tand-riemen maar ik heb het dan ook nooit geprobeerd.Er is al een topic geweest waarin je voor gek verklaard zou worden omdat je de woorden siliconenspray en aandrijfriem met elkaar noemt.
Talkpoeder, dat moet je hebben.
Wie gaat een aandrijfriem nou glad maken.
Alles wat siliconen doen is verdrijven van vocht, zonder enig risico te nemen met oplosmiddelen of petroleum gebaseerde middelen. Op mijn bus met siliconen spray staat: "For all rubbers and plastics". Wat voor veronderstelde "horeurs" kan siliconen spray veroorzaken? Of dreigen we dan weer in de oeverloze discussies te vervallen zoals die van remreinigers die remmen aantasten, ketting-reinigers die O-ringen oplossen, of WD40 wat plastics en synthetische rubbers zou verzwakken?Dat weet ik ook al te goed ja. Ik ken het principe ook van getande riemen tegenover V snaren en gewone riemen.
Toch zou ik liever willen adviseren aan iedereen die het vraagt om met een grote afstand weg te blijven van riemen en dingen met een busje siliconenspray.
Ik heb er dan ook alleen maar een redenering voor als onderbouwing, net zoals jij dat hebt. Wie heeft een betere redenering? Dat zullen we nooit weten.
Als jij het met goede ervaringen al tijden doet dan kan het best zo zijn dat het prima kan.
Ik zal het doorgeven aan m'n maatje die z'n Buell gebruikt voor dragracing, misschien is is de siliconen op de riem de reden dat-ie het altijd moet afleggen tegen turbo HayabusasWe gaan niet discussieren. Siliconen maken iets glad, gripverliezend.
Een aandrijfriem moet het hebben van grip, dan wel middels nokjes of frictie.
Als je die spekglad maakt zou die sneller willen glijden. Ok ik geef toe, bij een grote getande riem en poelie kan dit lang aan. Toch blijf ik bij mijn advies als iemand het mij zou vragen.
Ik geloof niet dat dit echt nodig is, de mijne is tamelijk bejaard en lijkt OK. Ik gebruik alleen siliconen-spray als de boel begint te piepen, maar dat is niet vaak en ik vermoed dat het er ook weer snel van verdwenen is door de constante beweging om de tandwielen.en toch moet een belt(tandriem) op zn tijd "ingevet" worden.
anders ontstaan er droogte scheurtjes en/of wordt de belt te droog waardoor deze sneller slijt (lees: brokkelt langzaam af).