Speling in remklauw Harley Fat Bob

Peber2002

Rookie
20 apr 2008
11
0
Er zit speling (van boven naar beneden) in de achterste remklauw van mijn nieuwe Harley Fat Bob. Ik kan nergens achterhalen of dat hoort of niet. Heeft iemand een idee?
 
Dat de klauw ten opzichte van de montageplaat speling heeft is niet vreemd. Er zit altijd wel een beetje speling op de glijpennen en de remklauw zelf.

Als de speling naar boven en beneden is zit er ook speling op naar de andere kanten zou ik denken.
 
Hai Gieliovd, er zit een kleine centimeter verticale speling in. Het scharnierpunt zit op de voorste bout en de andere (achterste bout) lijkt te wijd te zijn. Remmen doet ie overigens prima!
De klauw van het voorwiel zit muurvast. (Dank voor je snelle reactie!)
 
Even wat research:

08FatBobRrearWheel.jpg


Als er verticale speling op de klauw zit, komt hij dus los van de schijf. Lijkt me niet handig! Daarnaast is een centimeter echt veel hoor.

Ik kan me niet voorstellen waarom er op een remklauw een scharnierpunt zit?
 
Ik ga even een foto maken van die van mij. Is die Fat Bob op de foto die van jou?
Ik mail je zo die foto even. Wat je schrijft, vind ik ook. Ik wil dinsdag even langs de dealer
 
Veel achterremklauwen zijn zwevend (zuiger aan 1 kant) en bewegen op glijpennen. De achterklauw (Nissin) op mijn Buell heeft ook wat speling. Een hele centimeter lijkt wel wat veel? De speling "op en neer" zou minimaal moeten zijn.. Laten controleren is altijd beter natuurlijk als het op remmen aankomt.
 
de speling die jij op je klauw hebt is axiale speling. dit heb je omdat je een zwevende remklauw hebt.

dit is weer iets anders, radiale speling dus. ik zal van de week es ff op de zaak vragen waarom dat eigenlijk zo is.
 
Jongens, excuus voor de late reactie maar hier komt het antwoord: de speling hoort in de remklauw volgens de dealer. Voor andere Fat-Bob-ers: er hoort ook speling te zitten in de voorste twee remschijven. Ik heb de dealer geadviseerd hierover bij aflevering meer te communiceren. Heb altijd Yamaha gereden en daar zat alles vast. Reden dat het los moet zitten is gewoon een ander soort techniek. "Bobbel" en "gxtream" berichten daar al over in hub reacties. Overigens lijken de problemen nog niet helemaal opgelost. De schijf en remklauw op het achterwiel worden zo heet dat je ze niet kan vastpakken. Op de voorremmen is dat niet. Na 10 minuten rijden begint ie achter aan te lopen. Een soort "zingen". Heb dat de dealer inmiddels verteld (vandaag) en wacht even op zijn reactie. Het is een nieuwe motor. Misschien moeten dingen ook gewoon even inslijten...Ik heb gewoon nog onvoldoende grip op de techniek van deze beestachtig mooie motor. Jongens, allemaal hartstikke bedankt voor jullie reacties. Gaaf is dat! Veel groeten, Peter.
 
als de achter klauw en schijf zo warm worden komt dat door dat er iets aan loopt (duh) Kan komen door te strak bemeten schijf en remblokken (zoals je zelf al zei, het moet gewoon wat inslijten?) of de zuiger in de remklauw komt niet meer goed terug, rempedaaltje te strak ingesteld?
Maar maak van dit soort problemen niet jou probleem, maar de dealer z'n probleem :) Je betaald er voor, dus dan verwacht je dat de motor goed is....
 
Matta, dank voor je reactie. Ik probeer deze week even langs de dealer te gaan. Ondanks dit perfecte motorweer, wil ik toch dat er eerst even naar gekeken wordt. Ik laat nog even aan dit forum weten wat de oorzaak van dat heetlopen van de achterrem was....
 
Nog een kleine aanvulling.

Als de achterrem aanloopt kunnen inderdaad de keerringen en stofringen vervuild zijn en daardoor kan de zuiger niet vrij meer bewegen, kan blijven steken.

Omdat het pas na een tijdje gebeurd zeg je, kan het ook dat er te veel water in de remvloeistof zit waardoor het door de warmte (klein beetje aanlopen) uitzet en daardoor de remzuigers naar buiten dwingt terwijl je er niet op drukt.

Verder vreemd dat die klauwen zo los moeten zitten, als ik me herinner dat je hem gewoon een heel eind op kan tillen.

Ik weet dat klauwen altijd een beetje los zitten, maar dat slaat alles.
 
Klopt. Dat vond ik ook. Heb er bij de dealer op aangedrongen om daarover meer te informeren. Het merendeel van de remklauwen zit nu eenmaal vast bij motoren. Ik ga morgen even bellen met de dealer. Ik heb nu zo'n 1000 km gereden. Ik durf het niet aan om nog eens 600 te rijden voordat de 1e beurt er is met warmgelopen remklauw en schijf. Ik houd jullie even op de hoogte....Dank voor de reactie Gieliovd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan