Speling ketting, wanneer vervangen?

Drentje

MF'er
9 mei 2003
38
0
Heb het idee dat mijn ketting vervangen moet worden als ik m omhoog duw dan zit er gaat ie ongeveer 1,5 tot 2 de lucht in. Is dit normaal of kan ik m zelf spannen, of moet je dit laten doen. let me know (LMK)
 
Heb het idee dat mijn ketting vervangen moet worden als ik m omhoog duw dan zit er gaat ie ongeveer 1,5 tot 2 de lucht in. Is dit normaal of kan ik m zelf spannen, of moet je dit laten doen. let me know (LMK)

Als je op de motor zit zal de speling rond de 2 cm moeten bedragen. (staat ook in je instructieboekje of op de kettingkast)
Spannen kun je heel gemakkelijk zelf. Bout van het achterwiel iets lossen, en dan met die twee boutjes op het einde van de achterbrug het wiel stukje naar achteren schuiven. Er staan aan elke kant steltekens, let er dus goed op dat je het wiel recht afstelt. Dan alles uiteraard weer vastmaken. Als je een trommelrem achter hebt, is het mogelijk nodig dat je deze wat moet bijstellen omdat ie nu mogelijk strakker is komen te staan.

Maar vooralsnog lijkt me die speling perfect. Minder speling mag niet, dan heb je kans dat je ketting breekt of dat je ketting/tandwielen overmatig slijten.
Meestal vervang je overigens de complete set, dus ketting en tandwielen. Deze zijn op elkaar ingesleten, en de kans bestaat dat je ketting anders sneller slijt op de oude tandwielen.

Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
 
eej Drentje, leuk, een GS550L.... die heb ik ook jaren gehad!!

ff vraagje aan de overige lezers; als jullie je asmoer hebben losgedraaid gebruiken jullie dan wel of niet een momentsleutel als je hem weer vastzet?

vroeger zette ik alles gewoon vast op gevoel, onder het motto van "vast is vast" maar nu ik een wat duurdere motor heb vraag ik me toch af hoe zinvol het is om een (dure ;( ) momentsleutel aan te schaffen?
 
Ja, ze zijn nogal duur (de Gedore in ieder geval, dan moet je ook nog eens los de gewenste dopppen etc bijkopen......)

Zag laatst wel een posting waarin stond dat de 8-) shop, minder nauwkeurige maar wel goedkopere , verkoopt. Is misschien beter dan op gevoel.....
 
dat is toevallig, heb alleen geen manual er meer bij. Heb je een idee waar ik die zou kunnen krijgen. Of waar ik het beste de onderdelen weg kan halen voor deze motor (aangezien het een oudje is)
 
dat is toevallig, heb alleen geen manual er meer bij. Heb je een idee waar ik die zou kunnen krijgen. Of waar ik het beste de onderdelen weg kan halen voor deze motor (aangezien het een oudje is)

Ik heb toen zo'n werkplaatshandboek gekocht. Die heb ik nog. De manual heb ik meegegeven aan de koper van de motor. Het zijn er 2. 1 met daarin de GS en een aanvulling met daarin de gegevens (afwijkingen) voor de L.

Handboek is duur maar goed verkrijgbaar!
 
Soulman hier Drentje, ik zou de werkplaatshandboek van de GS550 L wel willen kopieeren, of het werkplaatshandboek van je willen kopen. (als je er tenminste van af wilt)
Kijk maar even, ben geen rijk man maar ik wil je er sowieso voor betalen.

Groetjes, Drentje
 
ff vraagje aan de overige lezers; als jullie je asmoer hebben losgedraaid gebruiken jullie dan wel of niet een momentsleutel als je hem weer vastzet?

Ik draai hem altijd op gevoel vast. Gaat al 20.000km goed, maar misschien is dat gewoon geluk.

Wat bij mij wel gebeurd, is dat op het moment dat ik de asmoer verder aandraai, mijn ketting steeds strakker komt te staan. Bij het afstellen moet ik dus een 5 cm spelling houden om na het vastdraaien op 2 uit te komen. Iemand enige idee hoe dit komt??
 
Terug
Bovenaan Onderaan