15 okt 2018
181
341
Boskoop
Hallo allemaal,

Vraagje over het aangrijppunt van de aandrijfas/kettingwiel van mij Kawasaki Z750 (2004). Er lijkt flink wat speling te zitten op het aangrijppunt wanneer de aandrijfas en motor gekoppeld zijn. Wellicht beschrijf ik het wat vaag, dus ik heb er even een filmpje van gemaakt. Het beeld is dus van het voorste kettingwiel en ik draai aan het achterwiel op en neer.

(link filmpje)

Je ziet dat er speling zit in wanneer de as aangrijpt. Waardoor komt dit en is het normaal?

Ik heb zelf niet zo snel een tweede motor bij de hand om te testen of het daar hetzelfde is, vandaar dat ik hier mijn vraag dump. Tijdens het rijden op lage snelheid voel je echt dat hij "hapt" door deze speling. Nu lijkt het erop dat het erger is geworden dan toen ik mijn motor een tijdje geleden kocht. Echter kan dit ook tussen mijn oren zitten. Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat het is en waardoor het komt.

Tnx!
 
Dat hoeft niet, dat is vooral een teken van een versleten tandwiel. Als je in de vrij het wiel ronddraait, is de kettingspanning dan op verschillende plekken nagenoeg gelijk?
En staat hij niet te strak?
 
Of de spanning op verschillende plekken gelijk is vind ik moeilijk te zeggen. Dat zou ik nog even moeten testen.
Ketting staat niet te strak denk ik. Zit toch wel zo'n 3 cm speling in (1,5 naar boven en beneden).

Maar als ik zonder ketting aan het kettingwiel zou draaien krijg je waarschijnlijk hetzelfde effect. Het zit hem echt in de aandrijfas. Die kun je gewoon een stuk draaien voordat hij aangrijpt. Ben benieuwd waar dat door komt.
 
zonder speling zou je niet kunnen schakelen. Misschien is het bij de ene minder dan bij de andere maar ze hebben allemaal wat speling
 
Terug
Bovenaan Onderaan