Speling op balhoofdlager

Re-chart

Die hard MF'er
6 mrt 2003
531
0
Capelle aan den IJssel
Sinds een paar dagen voel ik speling op het balhoofdlager. Volgens het werkplaatshandboek kan ik hem nog wat stellen. Met een dubbellagertang ofzo.
Of is het verstandiger om hem te vervangen.

weet iemand misschien wat daar de kosten van zijn?
 
Probeer hem eerst nog eens iets aan te draaien. Met het juiste gereedschap 5 minuten werk. Mocht je het er niet uit krijgen zonder dat tie zwaar begint te sturen, kun je altijd nog de boel vervangen.

Te veel wheelies gemaakt ? :9
 
Je kan ze vaak gewoon goed nastellen hoor, zeker als het conische lagers zijn. Wat je voelt is meestal de axiale speling, even de bovenste moer op de kroonplaat losdraaien, de bout losdraaien die de kroonplaat om de stuurpen klemt lossen, en onder de kroonplaat zit de stelmoer/stelring. Dit is meestal een ring met een aantal uitsparingen erin. Je hebt hier speciale tangen voor, maar heel voorzichtig met een drevel lukt ook. Motor op de bok zetten, en een fractie strakker draaien. Ga op de kont van je motor hangen ( nog beter, laat iemand op de kont van je motor zitten zodat het achterwiel op de grond komt, en het voorwiel dus vrijs is. ) je kan nu makkelijk aan de voorvork voelen of de speling eruit is. Het balhoofd staat goed afgesteld als het stuur nog uit zichzelf vanuit de middenstand naar links of naar rechts kan vallen, maar geen speling op de onderpoten van de vork voelbaar is. ( controleer meteen even je voorwielspeling, vaak wordt deze qua gevoel verwisseld met het balhoofdlager ).

Als je hem persé wilt vervangen, de laatse keer dat ik dat gedaan heb, was ik iets van F65 gulden kwijt.

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan