Speling op ketting

Matthijs86

Rookie
1 sep 2009
7
0
Brabant
Vorig jaar (zo’n 13.000km geleden) zijn de kettingset en tandwielen bij mijn zzr600 vervangen. Nu wilde ik gisteren mijn ketting spannen, dus strakste punt opgezocht e.d. Ik merkte dat er een enorm verschil zit in strakste en minst strakste punt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Kunnen de tandwielen nu al versleten zijn?
 
Vorig jaar (zo’n 13.000km geleden) zijn de kettingset en tandwielen bij mijn zzr600 vervangen. Nu wilde ik gisteren mijn ketting spannen, dus strakste punt opgezocht e.d. Ik merkte dat er een enorm verschil zit in strakste en minst strakste punt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Kunnen de tandwielen nu al versleten zijn?

Van eivormige tandwielen heb ik nog nooit gehoord, maar een erg strak punt in je ketting betekend vaak einde leven van de ketting.
Tandwielen kan je zien of ze versleten zijn. De tanden moeten stomp zijn en moeten niet "krom" zijn.

Wat voor ketting zat erop? Hoe vaak smeer je? Waarmee smeer je? Hoe vaak span je?

Hier een mooi voorbeeld:
7f6e434bf354ca5e7cce11161643581d
 
Dit verschijnsel komt regelmatig voor bij kettingen.oorzaak is te weinig smeren,
of met een verkeerd afgestelde kettingspanning rijden,of te lang wachten met stellen,
of een slechte kwaliteit ketting en tandwielen gemonteerd,oplossing is niet een goedkoop
setje kopen maar het liefst orginele tandwielen met een ketting die wat kwaliteit
betreft met een orginele overeen komt.
 
Dit verschijnsel komt regelmatig voor bij kettingen.oorzaak is te weinig smeren,
of met een verkeerd afgestelde kettingspanning rijden,of te lang wachten met stellen,
of een slechte kwaliteit ketting en tandwielen gemonteerd,oplossing is niet een goedkoop
setje kopen maar het liefst orginele tandwielen met een ketting die wat kwaliteit
betreft met een orginele overeen komt.

:Y ik bedoel, check het gewoon...

zijn ze scherp? dan moet je ze vervangen...
test je kettingspanning in 4 standen, 1/4e rond, 2/4e rond, 3/4e rond en helemaal rond (gewoon elke keer je bike n stukkie naar voren duwen) dan weetje of het op 1 plek is of niet..

verder als t er 'goed' uit ziet en je kunt m nog spannen, dan gewoon spannen en rijden..
 
Theoretisch zou er geen strakste punt in tandwielen en ketting bij de afstelling mogen voorkomen bij gelijkmatige slijtage . Maar in de praktijk zouden sommige kettingschakels minder speling kunnen krijgen dan anderen door vuil , toleranties etc . OOk je tandwielen slijten hierdoor niet gelijkmatig . Na een X aantal km is op sommigen punten de speling zo groot dat je strakke punten en losse punten krijgt tijdens de afstelling. In principe moet je de speling afstellen op het strakste punt.
Maar als de speling zo groot is heb je op losse punten misschien wel een speling van >4 cm dat wil je niet. Ten eerste je rijd niet lekker voor je gevoel. Het geeft een rukkerige aandrijving en de kans dat je ketting ergens gaan slaan op losse punten en teveel spanning geeft op het lager van je uitgaande as bij strakke punten lijkt mij een reden om snel de boel te vervangen.
 
jep helemaal mee eens.

volgens mij is een oorzaak van dit fenomeen verkeerd afstellen van de ketting.

Ik heb dit ook eens gehad bij een motor die ik kocht. de tandwielen zagen er nog redelijk uit, maar de ketting bleek ook op sommige punten slapper. Ketting op strakste punt afstellen en doorrijden tot ie ergens tegen aan begint te klapperen.

Let er bij het afstellen ook op of je wel eens met een duo passagier rijdt.Te strak afstellen is altijd fout. Is slecht voor de ketting en de uitgaande as van de vernsellingsbak. Te los is natuurlijk ook niet goed, maar bij echt te los krijg je een waarschuwing als de ketting ergens tegen aan begint te klapperen
 
Bedankt voor de info, ik rij idd wel eens met duo, niet echt over nagedacht dat dan de ketting strakker komt te staan. Na opnieuw afstellen en een goede schoonmaak beurt is het probleem naar mijn idee minder geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan